Nintendo Switch Sports | REVIEW

Switch je fit!

29 april 2022
76

De Nintendo Wii was een toffe console, maar veel ontwikkelaars maakte zich al snel schuldig aan slechte, bewegingsgestuurde titels om zodoende snel in te cashen. Toch kende de console een goede bibliotheek aan klassieke titels, zoals Kirby’s Epic Yarn , Super Mario Galaxy en The Legend of Zelda: Twilight Princess. Ook mochten we aan de slag met een aantal grote multiplayerhits zoals Super Smash Bros. Brawl en Mario Kart Wii. Een game die ervoor zorgde dat de console meer dan 100 miljoen units verkocht was Wii Sports. Het diende als een soort blauwdruk voor het omgaan met de unieke motion-control features die de console kende, en het was leuk genoeg dat zelfs ouders en opa’s en oma’s gingen gamen. Gezien het succes van de Switch en de eigen motion-controls van de Joy-Con, was het slechts een kwestie van tijd voordat Nintendo de nieuw leven in zou blazen op de hybride handheld. Onlangs is Nintendo Switch Sports dan eindelijk verschenen, en mogen we weer eens lekker met onze controllers wapperen. Of dit net zo leuk is als 16 jaar geleden lees je in de onderstaande review!

Er zijn zes sporten vertegenwoordigd in Switch Sports, waarvan er drie afkomstig zijn uit de oudere games. Chanbara is de eerste sport en komt oorspronkelijk uit Wii Sports Resort, welke toentertijd gebruik maakte van de meer genuanceerde bewegingsbesturing van de Wii Motion Plus. Dit is in wezen een schuimzwaardgevecht waarbij het je doel is om je tegenstander te raken totdat ze van het platform worden geslagen en in het zwembad eronder vallen. Je kunt lekker rondzwiepen, maar toch is er enige nuance die je in het gevecht kunt gebruiken. Zo kun je aanvallen blocken waardoor je de tegenstander kunt verdoven. Er is ook een strategie bij het selecteren van wapens; je kunt kiezen voor een enkel zwaard, dubbele zwaarden voor een draaiende aanval, of een enkel zwaard dat een krachtige aanval kan leveren als je inkomende aanvallen blokkeert om het op te laden. Zoals veel van de sporten in de game, is het een eenvoudige maar stiekem toch diepgaande ervaring welke erg leuk is om te spelen.

Anna Bowlen

Bowlen is een van de sporten die nauw verwant is aan het originele Wii Sports. De controls komen overeen met het origineel. Met de analoge stick kun je de baanplaatsing regelen, terwijl je met de knoppen de rotatie van je personage kunt bepalen. Daarnaast zal je zL of zR ingedrukt moeten houden bij het gooien van de bal. Door je Joy-Con een beetje te draaien tijdens een gooi kun je wat effect aan de bal geven. Bowlen is een van de sporten die gracieus ouder is geworden en nog steeds erg leuk is om te spelen. Een grote verbetering in vergelijking met het origineel is de mogelijkheid om alle spelers tegelijk te laten bowlen, zodat het allemaal wat sneller gaat en het dus fijner is om door te spelen.

Mep je suf

Tennis is de derde terugkerende sport en net als bowlen is het een van de meest populaire sporten uit het originele spel. De personages lopen automatisch achter het balletje aan, dus het enige waar je je zorgen over hoeft te maken is dat je op het juiste moment zwaait met je Joy-Con. Dit zorgt voor de nodige spectaculaire reddingen als je poppetje naar de bal duikt of ineens plotseling een vette effect bal maakt. Net als bowlen is ook tennis een tijdloze ervaring gebleven. Toch ben ik persoonlijk wel een beetje teleurgesteld dat er alleen een dubbelspelmodus kan worden gespeeld in plaats van 1v1-wedstrijden die het origineel wel had.

Mep je suffer

Badminton is een van de nieuwe sporten in de game en biedt een ​​vergelijkbare racketervaring als tennis, al is dit wel in 1v1 te spelen. Net als bij tennis, hoef je je alleen maar zorgen te maken over het zwaaien van het racket, maar door de physics van de shuttle voelt dit toch allemaal net iets anders aan. Hoogte en valsnelheid maken hier een groot verschil, vergeleken met de hoek en snelheid van de bal bij tennis. Badminton is een leuke toevoeging en daarnaast is het opwindend om een ​​redding te maken en de rally gaande te houden.

Mep je sufst

De tweede nieuwe sport is volleybal, welke gespeeld wordt als een 2v2 indoor variant voor maximaal vier spelers. Net als de andere sporten van dit type, hoef je zelf je personage niet te bewegen, dus het enige waar je je zorgen over hoeft te maken, is serveren, passen, stoten, spijkeren en blokkeren. Er is enige vaardigheid nodig, omdat je voor de beste treffers de bal op het perfecte moment moet zien te raken, maar het spel is nogal vergevingsgezind.

Balletje trappen

De laatste sport is voetbal, en ik moet eerlijk zeggen dat dit de meest uitgebreide modi is die Switch Sports kent. Met voetbal zijn er twee Joy-Cons per speler nodig. De analoge joystick van de linker Joy-Con wordt gebruikt om te bewegen, terwijl de rechter Joy-Con wordt gebruikt om te trappen. De richting van de kick wordt bepaald door de richting van je swipes. Je kunt ook beide Joy-Cons naar beneden vegen om een ​​vliegende kopstoot uit te voeren. Door de gigantische afmetingen van de bal en het feit dat het veld is omgeven door een soort forcefield, waardoor je de bal er niet uit kan schoppen, voelt dit aan als een soort Rocket League, zonder de koddige autootjes.

Voetbal is een vermakelijke modus die je zowel in 1v1 als 4v4 kunt spelen. Het voelt dan ook als traditioneel voetbal. Er is een alternatieve modus waarin je strafschoppen geeft tegen een doel dat in grootte varieert en door obstakels wordt geblokkeerd, en deze mode speel je met de beenriem die wordt meegeleverd met Ring Fit Adventures.

Prijzendoos

Nintendo Switch Sports is het leukst om met andere te spelen, en het is dan ook mogelijk om lokaal als online te spelen. De online multiplayer is dan ook erg aan te raden en twee sporten profiteren hier dan ook goed van. Voetbal kan dus online gespeeld worden met acht spelers in een 4v4-wedstrijd. Voor bowlen betekent online spelen dat je mee kunt doen met een toernooi van 16 spelers. Omdat iedereen tegelijk aan het bowlen is, gaan de spellen snel voorbij, en het maakt niet uit welke sport je speelt, het vinden van een spel om te spelen kost weinig tot geen tijd.

Online spelen kan solo op één console of lokaal met een vriend, maar er is één element waar gamers zowel van houden als haten, namelijk cosmetische unlockables. Alleen al het online afmaken van een wedstrijd levert punten op en je ontvangt bonussen voor prestatiemijlpalen, zoals strikes in bowlen of een lange rally in badminton. Elke 100 punten levert een prijzendoos op, en hoewel je de keuze hebt uit een doosstijl, wordt de daadwerkelijke prijs willekeurig verdeeld. Je krijgt nieuwe outfits om de set te voltooien en je kunt ervoor kiezen om bij één favoriete sport te blijven om de punten te verdienen. De tijdslimiet voor elke prijzendoos geeft je een reden om te blijven spelen, in ieder geval totdat je moet wachten op een nieuwe prijzendoos.

Solo teleurstelling

De cosmetische items maken het standaardsysteem voor het maken van personages aantrekkelijker, omdat het meer opties betekent, maar het is jammer dat het ontgrendelproces niet kan worden gedaan met lokale multiplayer. Degenen zonder Nintendo Switch Online-lidmaatschappen kunnen nog steeds dingen ontgrendelen door de online modus te spelen, die echte spelers vervangt door CPU-versies. Ontgrendelingen zijn echter beperkt tot twee per dag.

Als je geen interesse hebt in multiplayer, bereid je dan voor op een teleurstelling. Voor vijf van de sporten kun je tegen de CPU spelen, maar je enige opties zijn om tegen verschillende moeilijkheidsgraden te spelen. Er is geen opeenvolging van vijanden om tegen te vechten of speciale ontgrendelingen, dus het is meestal een oefenmodus. Bowlen is de enige sport waarbij je het niet opneemt tegen CPU-tegenstanders, maar als je wat afwisseling wilt, is de enige optie om te bowlen op banen met verschillende bumpers, bewegende hellingen en stijgende banen. Degenen die op zoek zijn naar iets ongebruikelijks als de 100-pin-uitdaging van het origineel, zullen dan ook erg teleurgesteld zijn.

Koddig sporten

De algehele presentatie is redelijk goed te noemen. De personages zien er lekker koddig uit en de animaties zijn netjes afgewerkt. De framesnelheid is een ijzersterke 60 fps voor elke sport, maar de omgevingen springen er echt uit. Deze zien eruit als een echte sportfaciliteit met zaken als spandoeken, krattenkiosken en winkelpuien en het leeft ook aardig door de toevoeging van toeschouwers. Ondertussen is de muziek levendig te noemen en hoewel de omroeper leuk is om naar te luisteren, lijkt haar algehele volume een beetje laag tot het punt dat het soms moeilijk is om te onderscheiden wat ze nu zegt.

Switch Sports laat zien dat Nintendo nog steeds weet hoe het eenvoudige maar uiterst leuke ervaringen voor iedereen kan ontwikkelen. De opzet zorgt ervoor dat iedereen de game op kan pikken en de bediening is eenvoudig genoeg zodat iedereen in een mum van tijd goed kan worden in zijn favoriete sport. Diegene die graag solo spelen, en die niet online gaan spelen, zullen teleurgesteld zijn over het gebrek aan content. Maar als je de game zowel lokaal als online tegen anderen gaat spelen, zal je verrast worden door de grote hoeveelheid toffe dingen die je vrij kunt spelen. Zorg er dus voor dat je een Nintendo Switch Online-abonnement hebt als je het meeste uit Nintendo Switch Sports wilt halen.

Nintendo Switch Sports | REVIEW
Simpele opzet maar doeltreffend
Leuke sporten