Oddworld: Soulstorm | REVIEW

6 april 2021
Microïds
PlayStation 4, PlayStation 5, PC
80

We hebben er bijna 7 jaar op moeten wachten, maar eindelijk is Abe terug in een gloednieuwe Oddworld-game! Laten we eens kijken of Soulstorm het lange wachten waard is geweest in een nieuwe review.

Oddworld: Soulstorm is het directe vervolg op de reboot Oddworld: New ‘n’ Tasty en vertelt het verhaal van Abe die nu wordt beschouwd als een held onder zijn Mudokon lotgenoten, nadat hij ze heeft bevrijd in de voorgaande game. De overwinningsvreugde wordt echter al snel verstoord wanneer hun schuilplaats wordt aangevallen. Aan Abe de taak om weer op avontuur te gaan om al zijn Mudokon-vrienden te redden en hopelijk de kwaadaardige Glukkons voor eens en voor altijd te stoppen. Terwijl eerdere games een soortgelijk verhaal volgen, komt Oddworld: Soulstorm echt tot leven met zijn prachtig geanimeerde tussenfilmpjes en geweldige voice-acting die erg goed uitgevoerd wordt. Dit zorgt ervoor dat het verrassend goed uitgewerkte emotioneel verhaal goed verteld wordt, en hoewel er minder humor is dan in de eerdere games, ben ik van mening dat deze formule beter werkt. Het zorgt voor meer immersie in de ongelooflijk meeslepende gamewereld die Oddworld: Soulstorm kent.

Uitdagend en gevarieerd

Als het op gameplay aankomt is Oddworld: Soulstorm misschien wel de meest uitdagende game in de franchise tot nu toe. Het is ook nog eens veel minder lineair dan de voorgaande games en het kent dan ook enorme en levels. Daarnaast wordt je flink beloond als je deze levels verkend en het loont dan ook zeker om elk hoekje en gaatje af te speuren voor collectibles. De kern van de gameplay is ook veel gevarieerder dan eerdere games, omdat je uiteindelijk vaak zal moeten schakelen tussen stealth-segmenten, lastige puzzels en actiescènes. Zo zal je het ene moment moeten sluipen om Glukkons te omzeilen terwijl je op het andere moment weg zal moeten rennen van gigantische zagen of juist Sligs moet afweren terwijl je Mudokon vrienden vluchten op de achtergrond. De gameplay is misschien wel een beetje aan de trage kant, maar het wordt nooit echt repetitief omdat je constant iets anders moet doen in de diverse levels.

Toet toet, boing boing, looten en craften

Een ander aspect dat bijdraagt ​​aan de nodige gameplay afwisseling is het inventory systeem die Oddworld: Soulstorm kent. Zo kun je diverse toffe gadgets gebruiken tegen vijanden om ze bijvoorbeeld af te leiden. Ook kun je materialen verzamelen waardoor je zelf voorwerpen kunt craften. Een van de voorwerpen die je kunt gebruiken zijn flesjes gevuld met Soulstorm-drank, deze zijn namelijk licht ontvlambaar. Je kunt deze naar fakkels gooien op het moment wanneer een nietsvermoedende vijand er langs loopt om ze in lichterlaaie te zetten. Ook kun je landmijnen gooien die vijanden kan verdoven. Slapende of verdoofde vijanden kun je daarna vastbinden met tape waarna je ze ook nog even kunt looten. Ook kun je op bepaalde momenten vijanden telepathisch overnemen en hierdoor kun je gebruik maken van het wapentuig wat ze bij zich dragen. Soulstorm kent in ieder geval genoeg afwisseling in de gameplay welke je urenlang zoet weet te houden.

Terwijl je de game speelt verdien je diverse badges die specifiek bij een level horen en fungeren als een in-game prestaties. Deze omvatten onder andere het voltooien van taken zoals het ontdekken van geheime gebieden, het redden van Mudokons en het craften van items. Het is onnodig om te zeggen dat het erg leuk is om deze objectives te behalen en het zorgt er tevens voor dat je levels meerdere malen zal spelen.

Wennen

Hoewel ik zelf erg heb genoten van mijn tijd met Oddworld: Soulstorm, kent de game wel wat minpuntjes. Ten eerste voelt de besturing een beetje vreemd aan en het kost dan ook een beetje tijd om hieraan te wennen. Zo is het tempo van de game iets te laag naar mijn mening, maar je merkt het vooral tijdens het beklimmen van richels, wat soms echt een hel kan zijn. Ook het schakelen tussen stealth en klimmen werkt niet altijd even optimaal.  Een ander probleem is dat de camera soms in een vervelende hoek kan staan. Zo is het moeilijk in te schatten wanneer je moet springen om lasers of andere objecten te ontwijken, en kan het gebeuren dat je net iets te vaak de dood vindt in de afgrond. Hoewel dit alles het spelplezier niet echt aantast, kan het wel zorgen voor de nodige frustraties tijdens Oddworld: Soulstorm.

Oddworld: Soulstorm is een geweldige 2,5D platform game waarin stealth-, puzzel- en adventure elementen elkaar perfect weten af te wisselen. De game kent een diversiteit aan gameplay-elementen en de levels nodigen je met hun geheimen uit om meerdere malen te spelen. Soulstorm is een tof avontuur met een ontroerend verhaal welke je zeker niet mag missen!

Oddworld: Soulstorm | REVIEW
Toffe en gevarieerde gameplay
Verhaal is geweldig in elkaar gezet