Pawarumi | REVIEW

Pawarumi, een naam die waarschijnlijk bij niemand een belletje doet rinkelen, en de kans groot is dat je het nu nog probeert uit te spreken. Pawarumi is een Shoot ‘em up game van Manufacture 43 met een leuke twist. Maar vergis je niet, de game kan behoorlijk meedogenloos zijn en als gevolg daarvan zullen jij en het game over scherm (geen) dikke vrienden worden. Maar als je bekend bent met het simpele spelletje Steen, Papier, Schaar dan kom je al een heel eind, als je niet wordt afgeleid door de vele kleurrijke levels.

Het papier, steen, schaar principe in de game is overgeheveld naar kleuren. En de kleuren zijn rood, groen en blauw, de drie primaire kleuren van televisie schermen. Elke kleur is een ander wapen en elk ander wapen verandert ook de look van je spaceship. En dat is een cool gezicht want op deze manier heb je ook echt het idee dat je een ander wapen afvuurt, al schiet je sowieso ander soort kogels af per wapen.

Niet zo simpel als het lijkt

In de meeste van dit soort games is het gewoon een kwestie van elke vijand uit de lucht knallen met steeds beter wordende wapens. Nu is dat in Pawarumi ook het geval, maar dankzij het papier, steen, schaar principe wel iets lastiger. Rode vijanden zijn zwak tegen groen, groen tegen blauw en blauw dan weer door rood. Hierdoor Crush je je vijanden, wat in principe neerkomt dat je dubbel zoveel damage uitdeelt.

Dan is er nog Boost, oftewel het vullen van je schild. En geloof mij maar als ik zeg dat je je schild nodig gaat hebben. Dit doe je dan weer door vijanden af te knallen met hun eigen kleur, en op die manier je schild weer langzaam te vullen. Zijn we er dan? Nee absoluut niet. Je wilt natuurlijk ook een super aanval hebben. Drainen van je vijanden zorgt er voor dat je drain meter volloopt en op die manier een super aanval kan uitvoeren. Dit doe je dan weer tegenovergesteld van crushen. Rood gebruik je tegen groen, groen dan weer tegen blauw en met blauw uiteraard tegen rood. En nu moet je dit alles toepassen als je volop in de actie zit, good luck.

Kleurenorgasme

Zoals je ondertussen al begrijpt speelt het kleurgebruik in de game een grote rol. En niet alleen in de aanvallen en vijanden, nee ook de levels zien er ontzettend kleurrijk uit met verschillende omgevingen. En de kleuren zijn behoorlijk levendig en spatten daardoor echt van je scherm af. Maar laten de felle kleuren je niet voor de gek houden. Pawarumi is een zeer lastige en moeilijke game. De game kent echter maar twee modi, en dat is niet veel. De eerste is een tutorial, die je niet wilt skippen, en de tweede is de arcade modus.

Er zit een verhaal in de game, niet dat dat er echt toe doet, maar toch. In arcade heb je 3 standen, easy, normaal en hard. Easy bestaat uit een level of 3 terwijl normaal en hard een extra level krijgt. Daarnaast krijg je alleen bij normaal en hard een eindbaas voorgeschoteld, en als extra toetje krijg je op hard het echte einde van de game te zien. Het probleem is dat er naast deze 2 modi niks ander te doen is in de game. En een gebrek aan extra levels zorgen er voor dat je de game snel hebt uitgespeeld. En als dat eenmaal gebeurd is, is er geen reden om nog terug te keren naar de game.

Klein maar fijn

Ondanks dat de game verders niet veel extra’s te bieden heeft qua modi is het een zeer geslaagde game geworden. De achtergronden zijn soms iets te kleurrijk en dat is niet handig in een game als dit, aangezien je toch graag de kogels op je af ziet komen. Maar ook dat is een klein minpuntje in het grote geheel. De game kent wat dat betreft ook een schappelijk klein prijsje en in ruil daarvoor krijg je dus een kleine maar zeer fijne shoot ‘em up game voor terug. En dankzij zijn unieke spelmechaniek brengt het een frisse wind in een genre dat toch al zeer lang bestaat.

Pawarumi is een heerlijke shoot ‘em up geworden met een uniek gameplay mechaniek. Ja de game is eigenlijk veel te kort en kent te weinig levels. En daarnaast hadden wat meer modi ook niet misstaan. Maar desondanks is het een zeer geslaagde game geworden. In een genre dat al zeer dichtbevolkt is, maar daardoor vaak het zelfde aanvoelt, is Pawarumi een frisse wind.

Gespeeld op de Xbox One
80
0