Persona 5 Strikers | REVIEW

Ondanks dat wij Persona 5 in het verleden niet hebben gereviewed op StarGamers, kreeg de game veel lovende kritieken op andere media voor zijn stijlvolle flitsende visuals en leuke, bijpassende soundtrack. Dit in combinatie met zijn unieke kerkers en het bekende verhaal- en vechtsysteem hielp het een toppositie te verwerven op de lijsten van veel JRPG-fans. Hoewel Strikers als een spin-off wordt beschouwd, hebben de ontwikkelaars alles uit de kast gehaald om een game af te leveren met evenveel kwaliteit als het origineel.

Het verhaal in Persona 5 volgt een zeer bekende reeks gebeurtenissen. De Phantom Thieves worden erin geluisd nadat willekeurige mensen in Tokio zich vreemd gaan gedragen en er geruchten de ronde doen dat het de schuld is van onze groep helden. Maar in plaats van dat mensen hun hart verliezen, verliezen ze hun verlangens. De politie is maar al te blij om de schuld bij de Phantom Thieves neer te leggen, met uitzondering van één agent die besluit hen een handje te helpen bij het bewijzen van hun onschuld. Dit verhaal lijkt erg veel op het verhaal uit het origineel, maar het is opgefrist met de nadruk op hoe het gemak van digitale assistenten verborgen repercussies kan hebben wanneer het publiek zich niet volledig bewust is van hoe ze te werk gaan, terwijl de inwoners van Tokio praten over een nieuwe persoonlijke AI die lijkt alles over hen te weten. Je zult ook een andere AI ontmoeten die snel bij je groep komt om je te helpen.

Persona Warriors

Het combatsysteem van Persona 5 Strikers lijkt meer op de Dynasty Warriors-serie dan op een typische Persona-game, en dit komt dan ook doordat Strikers is ontwikkeld door de studio Omega Force. Persona 5 Strikers is namelijk niet turn-based en zodoende hoef je dus ook niet meer op je beurt te wachten om acties te kunnen doen. In plaats daarvan beslis je je volgende stap terwijl je het in realtime opneemt tegen hordes vijanden en is Strikers meer een soort action-adventure game geworden. Persona’s verzamelen en ze zich bij je groep voegen om vaardigheden te ontgrendelen en ze een niveau hoger te brengen, is natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van de gameplay. Het is belangrijk om te beslissen welke Persona’s en party-leden zich bij je voegen in de volgende kerker, omdat de gevechten moeilijk worden en je er echt op moet vertrouwen om zo veel mogelijk de zwakke punten van je vijand te exploiteren.

Dynamisch vechten

Je kunt vijanden op verschillende manieren aanvallen, van combo’s eruit stampen door op verschillende knoppen te drukken, tot elementaire spreuken uitspreken en het landschap van een level in je voordeel te gebruiken. De omgevingen in een typische kerker zijn veel meer verticaal dan de gemiddelde Persona-game, waardoor je op en neer moet doorlopen op zowel 3D- als 2D-vlakken om een ​​goede plek te vinden om een ​​aanval uit te voeren, verborgen schatten te vinden of verder te komen in het verhaal.

Zo kun je bijvoorbeeld wanneer je midden in een gevecht zit, een lantaarnpaal beklimmen en vervolgens aan de paal draaien om vijanden in de buurt aan te vallen, of op een skateboard springen en al grindend tegen monsters aan knallen. De mogelijkheden die je hiermee hebt zijn erg tof uitgevoerd en zijn erg leuk, daarnaast biedt elk nieuw gebied zijn eigen uitdagingen om verstandig met de omgeving om te gaan om zo vijanden uit te schakelen.

Adventure all the way!

Het doorkruisen van de kerkers is meer aanwezig in Strikers dan in het origineel, waardoor je ook meer een het gevoel krijgt dat je met een adventure game bezig bent. Ook al krijg je een vage indicator van de volgende plek die je moet bereiken, het is aan jou om erachter te komen hoe je daar komt. Het is misschien een leuke uitdaging, maar ik merkte dat ik af en toe een beetje overweldigd werd door dit alles omdat het op sommige momenten erg druk is en dat het daardoor nogal onoverzichtelijk kan worden. Een extra uitdaging is om langs krachtigere vijanden te sluipen als je denkt dat deze nog te sterk voor je is. Als je dit succesvol weet te doet, kun je een gevecht helemaal vermijden of zelfs een stealth-aanval uitvoeren die het potentieel heeft om de vijand en al zijn vrienden in één keer uit te schakelen.

Op ware Persona 5-wijze doet Strikers zijn voorganger eer aan door zijn gedurfde en kleurrijke uiterlijk, maar toch kent het zijn eigen visuele stijl welke zeker indruk op mij wist te maken. De soundtrack en de kwaliteit van de diverse geluidseffecten zijn van een zeer hoog niveau. Omega Force heeft tot in de kleine details iets moois neer weten te zetten, en zelfs het bladeren door de menu’s is een genot geworden dankzij de geweldige animaties. Hierdoor voelt Persona 5 Strikers aan alle kanten erg tof en zelfs opwindend aan, en het zorgt ervoor dat je de game door blijft spelen.

Het zou een vergissing zijn om Persona 5 Strikers af te doen als een simpele spin-off. Hoewel het real-time combatsysteem absoluut anders is dan een typische Persona-game, levert Strikers een ervaring waar fans van de serie dol op zullen zijn en zeker van zullen smullen!

Persona 5 Strikers | REVIEW
Uitdagende gameplay
Heerlijke visuele stijl welke voortborduurt op het origineel