Pikmin 3 Deluxe | REVIEW

Eindelijk! Het heeft 7 jaar geduurd voordat Nintendo ons weer het heelal inschiet op weg naar de planeet waar de Pikmin leven. Dit doen ze dankzij een remake van een game die al eerder uitkwam op de Wii U, namelijk Pikmin 3. Zo zie je maar dat er ook goede games zijn uitgebracht op de Wii U. In 2001 en 2004 zijn de eerste 2 delen uitgekomen op de GameCube, waarna het derde deel in oorspronkelijk in 2013 verscheen. Laten we eens kijken of Pikmin 3 Deluxe de moeite waard is!

Naast dat Pikmin 3 Deluxe de de originele storyline bevat, heeft het ook alle DLC die de Wii-U versie heefrt gekregen in het verleden, vandaar de toevoeging van Deluxe. Als dat nog niet genoeg is krijg je ook nog de side story’s van een aantal oud bekenden, namelijk Captain Olimar en Louie. And there is more: want je kunt de hele Story Mode ook nog eens in co-op spelen met een vriend of vriendin. Mocht je nou niemand vinden die met je mee wilt spelen, trek dan gewoon iemand van de straat af want de co-op is zeker aan te raden!

PNF-404??

Het verhaal begint zoals alle goede verhalen beginnen: Het voedsel op de planeet raakt op en je moet opzoek naar nieuwe voorraden. Wat doe je dan? Inderdaad je organiseert een ruimtemissie!! Drie astronauten, genaamd Brittany, Alph en hun kapitein Charlie, gaan langs een hoop planeten. Op het moment dat ze de hoop op willen geven komen ze langs een planeet, met de naam PNF-404. Hun landing hier was niet al te best en ze crashte volop de planeet. De bemanning vloog uit het ruimteschip en de drie astronauten waren verdeeld over de planneet. In de zoektocht naar de drie astronauten kom je de gekke wezentjes Pikmin tegen. Zij helpen je verder en al snel is het team weer herenigd. De Pikmin vinden het allemaal wel leuk en zullen de astronauten voor de rest van de game blijven stalken. Aan jouw de taak om het ruimteschip te maken zodat de astronauten weer naar huis kunnen keren.

Op de planeet is een hoop fruit te vinden, hiervan kan je ruimteschip sap maken waarop de personages leven. Iedere dag kost je een flesje sap. Met behulp van de Pikmin kan je de stukken fruit naar je schip vervoeren om je voorraad aan te vullen. Je komt daarnaast een hoop obstakels tegen die overwonnen moeten worden. Denk hierbij aan muren, monsters, water en stroomkabels. Bij al deze obstakels kunnen de Pikmin je helpen: de rode Pikmin zijn bestand tegen vuur, de gele tegen stroom en kunnen het zelfs geleiden, de blauwe kunnen onderwater dingen doen en zwemmen en de zwarte zijn de vetzakken onder de Pikmin en kunnen hierdoor kristallen breken met hun kleine maar toch corpulente lijfjes. Deze Pikmin helpen je door voltooien van taken zoals het terugbrengen van voorwerpen naar het schip, bruggen bouwen en vechten tegen vijanden.

Iedereen verzamelen

Iedere keer als je een kleur Pikmin ontmoet begin je met een Pikmin. De Pikmin heeft dan ook nog eens een eigen ruimte schip waar hij in kan leven. Dit schip komt na het voltooien van een level bij jou ruimteschip te staan. Zodra een Pikmin een bloem of monstertje naar zijn schip brengt, kan het schip dit veranderen in een Pikmin welke je dan kan plukken als een bloem.

De wereld van Pikmin kent ook vijanden, maar hoe maak je deze tegenstanders dood? Dat is heel simpel, analyseer wat voor soort monster het is en gooi daarna zoveel mogelijk Pikmin op het monster als je kan, want onthoud heel goed: Een Pikmin komt nooit alleen! Je mag maximaal een groep van 100 Pikmin de wereld in sturen, en tijdens je missie zullen er zeker een aantal sneuvelen. Niet getreurd want je hebt deze in no-time weer terug. Daarnaast kent Pikmin 3 Deluxe een aantal fantastische bazen welke een echt hoogtepunt zijn in het spel. Er kunnen er meer dan één zijn in elk level, maar elke baas laat grote beloningen achter als deze verslagen is. Aangezien de Pikmin-franchise is gericht op een jonger publiek, zijn geen van de bazen echt moeilijk om te verslaan, maar ze zijn wel erg indrukwekkend als je ze voor het eerst tegenkomt en zijn nogal eng als je voor het eerst oog in oog met ze komt te staan.

Een van de eerste bazen die je tegenkomt is een gigantische rups met een harde buitenschaal. De bedoeling is om een zware zwarte Pikmin naar het beest te gooien om de schaal te breken welke de rups beschermt. Bazen voegen diversiteit toe aan de gameplay van Pikmin 3 Deluxe en zorgen ervoor dat de game niet snel eentonig wordt.

Puzzelen

Pikmin is een soort koddig puzzelspelletje, waarin je zoveel mogelijk obstakels en vijanden dient te overwinnen. Door gebruik te maken van de diverse soorten Pikmin kun je dan ook op inventieve wijze de verschillende puzzels op de planeet PNF-404 op lossen. Met 100 Pikmin die je iedere keer mee mag sleuren tijdens levels, heb je ook ruim voldoende wezentjes om je missies te halen. Tussentijds kun je ook ruilen tussen de diverse Pikmin, die op dat moment geschikt zijn voor de situatie. Met een beetje tactisch inzicht moet dit zeker lukken, en naarmate je verder komt in de game worden de missies ook complexer en uitdagender. De game kan zeker pittig worden, maar als je eenmaal de besturing onder de knie hebt moet dit wel lukken. Daarnaast speelt Pikmin 3 Deluxe ontzettend lekker weg en zal je jezelf geen moment vervelen. De game puilt dan ook uit van de leuke content waarmee je jezelf zeker uren achter elkaar kunt vermaken.

Pikmin 3 zag er op de WiiU al ontzettend leuk, kleurrijk en koddig uit en dit is op de Nintendo Switch natuurlijk niet anders. De game heeft wel de nodige oppoetsbeurt gehad en ziet er net wat scherper en en helder uit. Pikmin 3 weet je een prachtig kleurrijke en gedetailleerde wereld om te verkennen voor te schotelen en zorgt er ook voor dat je de game wilt blijven spelen, zoals het een Nintendo game betaamt.

Ondanks dat ik persoonlijk zat te wachten op een compleet nieuw Pikmin deel, werd ik toch blij verrast door Pikmin 3 Deluxe. Het is heerlijk om weer in de wereld van Pikmin rond te lopen en de diverse puzzels op te lossen. Deze game is gewoonweg leuk, of je nou een gamer bent die wel of niet bekend is met de franchise. Voor de iets wat doorgewinterde gamer zal ik wel aanraden om gelijk te beginnen op Hard-mode en daarna te gaan voor Ultra Spicy voor genoeg uitdaging. Zoek je een leuke koddige puzzelgame, dan is Pikmin 3 Deluxe zeker zijn geld waard!

Pikmin 3 Deluxe | REVIEW
Co-op toevoeging
Side missies