Homefront: The Revolution | PREVIEW

Je zou haast denken dat Homefront in het verleden tijd hoort, hoe hard dat ook klinkt. Ik speelde het eerste deel nog op de vorige generatie console en na het uitspelen heeft het mij geen permanente indruk achterlaten. Toen was er ineens het bericht over een nieuwe Homefront. Homefront: The Revolution. Op de een of andere manier heeft het mijn interesse opgewekt want in alle eerlijkheid. Korea als agressor die de VS eventjes domineert, vond ik vanaf het eerste deel al interessant.

Wat is Homefront?

Het is een open-world first-person shooter. Het verhaal speelt af in Philadelphia in de VS rond het jaar 2029. Vier jaar nadat de VS is binnengevallen door de ‘Greater Korean Republic’. Eigenlijk Noord-Korea en Zuid-Korea samen. Jij bent lid van een rebellen leger die het opneemt tegen de KPA. Die overigens beter bewapend zijn. Je gebruikt guerilla technieken om hen te verslaan en eventueel het land uit te jagen.

Ik heb onderzoek gedaan en iedereen lijkt er overeen dat de single player zo’n 20 uur zal bedragen aan gameplay. Een woordvoerder van de DEV team heeft gezegd dat in het online aspect zij het anders willen doen. Homefront: The Revolution online modus is dus de co-op. Vier spelers vormen een team en er zullen 12 co-op missies beschikbaar zijn. Met wellicht meer in de vorm van DLC’s.

homefront-the-revolution-announce-7-100303772-orig

Character keuzes

Oke dit vond ik wel vet. Je had keus uit verschillende personages en achtergronden. Denk aan een timmerman, verplegers, personal trainers en ongedierte bestrijders. De co-op missies staan helemaal los van de single player game dus je begint helemaal opnieuw met je character selectie. Je krijgt gelijk het idee dat het allemaal burgers waren/zijn en geen soldaten. Dat jij echt participeert aan een revolutie. The common folk, the blue collar jobs. Ik vond het mooi om te zien dat de achtergronden verweven waren met je skills. De timmerman kan bijvoorbeeld Molotov coctails verder gooien. Waarin een personal trainer langer kan sprinten en de verpleger beter zijn/haar gewonde team mates kan helen.

Er is ook een XP skill tree aanwezig. Waarin je dus met het aantal XP die je verdient jou vaardigheden kan uitbouwen. Daarnaast heb jij je GTK, ofterwel de Guerilla Tool Kit. Waarin je items kan verzamelen en er creatief technische snufjes mee kan creëren. Denk aan IED’s,  Molotov cocktails en hack apparaten. Aan de hand van de keus die jij maakt met wat voor achtergrond je wilt spelen. Krijg jij een basis skill point toegewezen. Jou sterkte in principe. De verpleegkundige krijgt bijvoorbeeld betere healing stats.

hftr-co-op-all-media-01jpg-c73e86_765w

Tijd om kont te schoppen, yeeehaaa!

Zoals je links onderin het plaatje kan zien, heb je een overzicht van het wapen die je momenteel gebruikt. Aan de hand van de hoeveelheid XP jij vergaart kan jij verschillende attributen versterken en zie je welke attachments jij momenteel in gebruik hebt gesteld.

Philadelphia is opgesplitst in drie districten. The Green Zone is een gebied waarin in het centrum de KPA het sterkst is. Alles daaromheen wat zwakker en krijg je meer vrijheid om te exploren zonder al teveel gehinderd te worden.

Het tweede district is The Yellow Zone (ahuhm no racism). Een vervallen gedeelte waarin het meeste volk woont. Er word gepatrouilleerd en is lastig om er doorheen te lopen.

Het derde district is The Red Zone. Fallout in principe, alles is kapot en vervallen. Dit is ook het gebied waarin de rebellen het sterkst zijn.

Missies en volwaardigheid

Missies variëren niet echt veel van elkaar. Althans in de BETA niet. Ik had keus uit drie of vier modes waarin alles in principe hetzelfde was. Bijvoorbeeld: jij vecht samen met drie anderen door de linies heen en moeten jullie als team ervoor zorgen dat jij een basis overneemt waarin jij voertuigen moet veiligstellen. Vervolgens moet jij de voertuigen in alle veiligheid brengen van punt A naar punt B.

Dan is er ook een modus waarin jij wederom met drie anderen moet vechten door de defensieve linies en communicatie torens moet hacken. Ook hier is het in principe van punt A naar B naar C en dan terug. Ik moet eerlijk bekennen dat gezien de toch verrassende lineaire manier van spelen (in een open world) je tactisch gezien wel met je teamgenoten op verschillende manieren kan spelen. De ene kan long runs maken naar de torens terwijl de ander vijandige voertuigen hackt en jijzelf gewoon beetje tussen in snipers uitschakelt. Je krijgt niet echt de kans om te rushen van A naar B. Het is belangrijk dat je als team enigszins samen blijft en communicatie is belangrijk. Ik vind dat er toch een mooie balans is gevonden hierin. Je krijgt na het behalen van een missie toch het gevoel van accomplishment. Ik ben toch benieuwd of er misschien toch een PvP komt. Waarin jij als de KPA je linies moet verdedigen terwijl de rebellen jou stuff proberen te molesteren. Tot dusver alleen tegen AI’s gespeeld.

https://www.youtube.com/watch?v=RNtIv_wjc_g

Let me pick your brain

Weetje, ik weet niet waarom ik veel verwachtte bij deze BETA. Misschien omdat na het faillissement van THQ en Homefront beetje werd rond gepaast als de locale slet, ik gehoopt had op een sterke comeback. Je zou denken dat na 5 jaar ontwikkelen er iets groots staat te komen. Wellicht is dat zo maar als je alleen al kijkt naar de publiciteit en populariteit rondom deze game valt het mee. Principieel kan ik niet te hard zijn over een BETA maar als je tegenwoordig ziet wat voor kunstwerken er zijn in de vorm van een BETA, ga ik toch nadenken. Ik ben gematigd gestemd over deze titel. Wel ben ik meer geïnteresseerd in de single player en de online co-op bied wel wat perspectief. Het is in potentie wel te doen. Maar het is zaak dat de DEV team van deze titel wel toegewijd moeten uitbouwen. Anders wordt het snel repetitief met maar 12 missies. Ik hoop dat we nog voor de release een keer de BETA te kunnen spelen. Want ik heb te weinig gekregen in de vorm van tijd en content om er dieper op in te gaan.

Met meer content en meer variatie in de missies zou ik er meer over kunnen schrijven. Tegenwoordig zijn wij verwend en ik snap heel goed dat de concurrenten budgettair gezien meer hebben en dat gladde mannen in pakken veel druk uitoefenen op ontwikkelaars om snel iets naar buiten te brengen. Ik het idee dat deze BETA mee wilde springen op de BETA hype. Aan de andere kant is het wel goed dat het gedaan word. Fans van deze ”franchise” kunnen feedback geven en hopelijk word daar iets mee gedaan.

[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=RNtIv_wjc_g” opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” startat=”13″ mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]

Vond je dit artikel nuttig?

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
NL / EN
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x
()
x