Begin dit jaar verscheen Prince of Persia: The Lost Crown, een ontzettend toffe Metroidvania-ervaring van Ubisoft, en een game die de afgelopen tijd verschillende stukjes gratis content heeft gekregen. Onlangs is er een betalende DLC verschenen, met de naam Mask of Darkness, welke een nieuw verhaal naar The Lost Crown weet te brengen. In de onderstaande review lees je dan ook of deze de moeite waard is om aan te schaffen!
Wie graag aan de slag gaat met Mask of Darkness voor Prince of Persia: The Lost Crown, zal al snel ontdekken dat er een nieuwe side-quest op je wacht in The Haven. Om de DLC te starten zal je wel een paar van de hoofdmissies van het originele spel moeten voltooien.
De DLC zich af tijdens de gebeurtenissen van het basisspel, waarin Sargon naar een alternatieve dimensie wordt getrokken nadat hij is misleid door een neppe Simurgh Feather. Deze andere wereld brokkelt af aan zijn naden, en dus moet je jezelf door een leegte klimmen in de hoop thuis te komen, terwijl diverse flashbacks het plan om de Prins te ontvoeren gedetailleerd beschrijven.
Beroofd van je krachten
Terwijl je in deze andere realiteit worden getrokken, word je ook van je eerder vergaarde krachten beroofd. Je kunt sprinten, maar je kunt niet dubbelspringen of teleporteren via je Chakram. Je healthpotions zijn ook van je afgepakt en je complete healthbar wordt terug gezet naar slechts drie balkjes, waardoor je ongelooflijk kwetsbaar bent. De uitbreiding is een mooie aanvulling op het verhaal, maar het is ook een extra uitdaging die je tot het uiterste drijft en je echt de vaardigheden laat bewijzen die je hebt geleerd tijdens het basisspel.
De focus ligt bijna volledig op platforming, en er zijn diverse nieuwe elementen toegevoegd, waardoor de moeilijkheidsgraad in Mask of Darkness een tandje hoger ligt dan wat je gewend was. Zo zijn er platformen die je naar de andere kant kunt kantelen, of die één voor één verschijnen en verdwijnen nadat je eraf bent gesprongen, objecten die je kunt raken om ze de lucht in te schieten en zaagbladen die uit het niets verschijnen om je te dodelijk te verrassen.
Minder combat, meer platforming
Uiteraard blijft het een hack ’n slash-game, dus zal je vijanden tegenkomen, maar deze zijn een stuk schaarser dan in de basisgame. De meesten kunnen direct worden gedood met een perfect getimede parry. Deze strakke focus is wat Mask of Darkness net iets meer ingewikkelder maakt als de basisgame. De diverse bossfights zijn daarentegen weer ontzettend goed gedaan, en kennen dan ook de nodige uitdaging.
Ook wacht er een eindbaasgevecht op je aan het einde van de DLC, als je eenmaal alle drie de paden hebt voltooid en de moeilijkste platform segmenten hebt overwonnen. Over het geheel genomen zal het je ongeveer vier uur kosten om de eindbaas te bereiken en voor degenen die echter alles willen zien en doen wat Mask of Darkness te bieden heeft, kun je er waarschijnlijk nog een paar uur aan speeltijd aan toevoegen. Dat is niet slecht voor een DLC voor rond de vijf euro. Het is daarnaast wel moeilijk om deze DLC als essentieel te beschouwen, omdat het verhaal die de DLC kent je op geen enkele manier vooruit helpt of iets substantieels toevoegt. Toch voor diegene die de ervaring willen uitdiepen en losse eindjes willen vastknopen, kun je echt niet de mist in gaan met deze DLC.
Conclusie
Mask of Darkness is een goede reden om terug te keren naar Prince of Persia: The Lost Crown, nadat je de game hebt uitgespeeld. Je krijgt een nieuw gebied om te verkennen, vol intense platformuitdagingen en toffe bossfights, en dat allemaal voor een betaalbare prijs.