Pro Evolution Soccer 2018 | REVIEW

PES, of Pro Evo, wat jij wilt, blijft altijd een beetje een gek spel. Volgens de fans is de game van Konami superieur aan FIFA omdat de game zoveel lekkerder speelt. Volgens de tegenstanders haalt PES het niet bij de game van EA vanwege het gebrek aan licenties en daarmee echte clubnamen en -tenues. Die licenties, daar lijken ze bij Konami nu eenmaal niet zoveel aan te kunnen doen. Wat gooien onze Japanse vrienden dit jaar in de strijd om tóch FIFA af te troeven?

PES is een gever, geen nemer

Een aantal jaar geleden was één editie van PES, 2014 of 15 uit mijn hoofd, een wanstaltig product. Een slap excuus voor een voetbalgame, of voor een game überhaupt. Vanaf het jaar daarna is elke Pro Evolution Soccer een prima spel geweest, wat zoals al even aangestipt vooral rustte op een stevige fundering van gedegen gameplay. Vorig jaar scoorde Pro Evo 2017 bij ons een fikse 85%, een cijfer dat het verdiende met de wederom versterkte gameplay en de goede graphics.

Dit jaar probeert PES een paar nieuwe dingen, maar niets wereldschokkends. Het meest opvallend zijn de ‘Selection Matches’ die je tegen je vrienden kunt spelen. Op basis van een aantal criteria die je zelf in kunt stellen (of juist niet) krijg je een team van willekeurige spelers toegewezen, die gaan spelen in de tactiek en clubkleuren van het team dat jij zelf kiest. De laatste drie spelers zijn allemaal van wereldklasse, waarna je nog kunt proberen een speler van je tegenstander te ruilen tegen één van je eigen spelers, of juist een eigen speler beschermen zodat deze niet afgepakt kan worden. Bij dit alles bewaart PES de balans in beide teams, de willekeurig gekozen spelers zijn allemaal van om en nabij dezelfde rating.

Masterleague masterlijk

Een interessante functie, en PES lijkt daarmee aan te willen geven dat ze weldegelijk luisteren naar de kritiek die er al jaren heerst dat er te weinig spelmodi in de game zitten. Zo heel veel verandering wordt er verder echter niet doorgevoerd. Buiten het veld dan. De Master League is iets aangepast. Deze modus is toch wel het vlaggenschip van PES, waarbij je je eigen team kunt samenstellen door te handelen en kunt proberen met een (kleine) club de wereldtop te halen. Op jouw manier. De spannendste veranderingen zijn de onderhandeling over en met een nieuwe speler, waar je nu bijvoorbeeld ook de tekenkansen kunt verhogen door de speler een aantrekkelijke afkoopsom mee te geven, zodat hij zelf wat te zeggen heeft over zijn toekomst. Ook kun je jeugdspelers een trainingsregime meegeven om te bepalen hoe jij ze wilt vormen voor de toekomst, en je kunt hen al vanaf jonge leeftijd verhuren.

Puntje van kritiek op de Master League, je krijgt als speler de keuze tussen de selectie van de club die je kiest of de ‘original line-up’ met een aantal kneuzen die niemand kent zodat je écht van de bodem kunt starten. Mooi concept, maar in die teams zitten al jaren exact dezelfde spelers met dezelfde posities, inclusief in het jeugdteam. In Become A Legend (BAL), waarbij je in de schoenen stapt van één speler, zijn niet echt veranderingen waar te nemen. Wel is daar goed te merken dat de precisie van passing en schoten is verscherpt.

Pro Pro Pro Evo

Mooi bruggetje naar de gameplay. Je moet echt meer moeite doen om die perfecte pass te geven of die bal strak in de kruising te leggen, maar aan de andere kant is t nu júist mogelijk om die perfecte pass te geven- je hebt dit jaar aanzienlijk meer controle over de bal dan vorig jaar. Dit maakt de game lastiger in het begin, maar geeft meer voldoening op de lange termijn. Voor nieuwe spelers is de instapdrempel misschien hoog, want ook tegen de AI speel je niet zomaar op het hoogste niveau de pannen van de dak. Sterker nog, je kunt een Legendary difficulty vrijspelen door tien wedstrijden te winnen op het Superstar-niveau. Dan is het ook tegen de computer echt aanpoten. Om eerlijk te zijn moest ook ik als ervaren PES-speler aardig moeite doen om kansen te creëren in mijn eerste paar potjes.

Wat wel wennen is, is dat het tempo van het veldspel lager ligt dan in voorgaande jaren. Het duurt iets langer voordat je die pass verstuurt, of voordat je de bal terugkapt, bijvoorbeeld. Verdedigen gaat ook iets trager, waardoor het eigenlijk zowel moeilijk is om aan te vallen als om te verdedigen. Dit stimuleert je wel om sneller te gaan voetballen, om je te ontwikkelen als speler.

Hi Ha Hondenlul

Arbitrale dwalingen, zelfs Björn Kuipers heeft ze weleens. De scheidsrechters in PES zitten voor de kenners echter steevast op niveau Ed Janssen en als het had gekund had ik mijn supporters graag de hele wedstrijd ‘Blinde lul!’ of ‘Janssen, Janssen- Janssen, Janssen- Janssen, Janssen- je moeder is een…’ laten zingen. Een vliegende tackle op een doorgebroken speler wordt negen van de tien keer bestraft met geel, terwijl je vaak ook een plak kaas gepresenteerd hebt als je echt het gevoel hebt de bal te spelen. In de herhalingen blijkt vaak dat het niet zo is- maar toch. Faire overtredingen in een poging de bal te spelen worden vaak net zo hard bestraft als een smerige, dat is jammer.

Online werkt PES inmiddels een aantal jaar goed. Het is wel jammer dat het lang duurt voordat je gekoppeld wordt aan een tegenstander, ‘ff gauw een potje online’ zit er niet in, daar moet je wel even twintig minuten voor uittrekken. De tegenstanders die ik tegenkwam waren over het algemeen echter sportief en goede verliezers, er waren weinig tot geen connection issues.

Oh ja, de licenties. Dat komt elk jaar terug in reviews van PES. Ze doen bij Konami wel hun best, maar FIFA is met zijn licenties gewoon zwaar superieur. Pro Evo heeft dit jaar wel bijvoorbeeld de tweede Franse League gelicenceerd, en om het gemis aan veel licenties een beetje goed te maken zijn ze nauwe samenwerkingen aangegaan met een aantal clubs. Barça, Liverpool en Borussia Dortmund waren vorig jaar al vertegenwoordigd met onder meer stadion en clublied, maar dit jaar is die samenwerking uitgebreid met onder meer Valencia, Fulham en een legertje Zuid-Amerikaanse clubs. Zo proberen ze het gemis van licenties op te vangen met content-rijke samenwerkingen.

Kortom- PES 2018 verbetert zich op kleine punten, maar het is niet genoeg om een hoger cijfer dan vorig jaar te verantwoorden. De gameplay staat nog steeds als een huis en biedt iets meer uitdaging, grafisch ziet het er weer prima uit. Eigenlijk staat op deze plek elk jaar precies hetzelfde. Top is gameplay, graphics, en inmiddels ook de online ervaring als je eenmaal in een wedstrijd zit. Slechter zijn uiteraard die dekselse licenties. Nog een tip voor onze vrienden van Konami- jullie game staat gewoon goed. Probeer volgend jaar méér tijd te investeren in het vernieuwen van dingen buiten het veld, dan het spel op het veld, want dat staat gewoon goed.

80
0
Gameplay blijft ijzersterk