Borderlands The Handsome Collection | REVIEW

Geen enkele zichzelf respecterende gamer zou de verleiding kunnen weerstaan om twee games voor de prijs van één te kopen. Borderlands The Handsome Collection biedt jou de kans om te genieten van twee titels. Borderlands 2 en Borderlands: The Pre-Sequel . Daarnaast heb je toegang tot al het sappige bonus content die de DLC’s bevatten voor beide titels. Zeker meer dan waar voor je money money bling bling.

Borderlands: The Pre-Sequel
Waar moet ik anders beginnen dan met te zeggen: ‘baby sweet Jesus wat een mooie/leuke game’. Even alle gekheid op een stokje maar de omgeving is zeer indrukwekkend. Je bent omgeven in de ruimte en op de meest vreemde planeten kan je verdwalen in deze open world game. Typisch á la Borderlands ontmoet jij de meest vreemde figuren en beesten. Aangezien er op vreemde planeten geen zuurstof beschikbaar is, zul je gebruik moeten maken van je zuurstofmasker. Je zuurstoftoevoer zal op ten duur op gaan maar niet getreurd; elke planeet heeft zuurstof pockets in de grond zitten. Je hoeft er simpelweg maar op te staan en je zuurstof zal weer aangevoerd worden. Dit betekend wel dat qua dynamiek je geforceerd wordt om anders te spelen, maar wat jou aan één kant wel weer een uitdaging geeft, maar aan de andere kant beperkt het wel je bewegingsvrijheid. Dit deel draait vooral aan wat er al vooraf is gegaan. Het is super interessant om te zien hoe karakters die niet speelbaar waren in Borderlands 2 bijvoorbeeld nu wél speelbaar zijn. Een mooi balans van nostalgie en vernieuwing.

Onze helden
Je hebt keuze uit verschillende karakters. Sommige bekend, sommige niet (voor wie het vorig deel vergeten is of niet gespeeld hebben) hieronder even een opsomming van deze bad ass Vault Hunters :

maxresdefault
Athena: Athena is de eerste en volledig getoonde karakter die te bewonderen is in Borderlands: The Pre-Sequel. Voor jullie die een throwback in je face willen: Athena was al geïntroduceerd in 2009 tijdens een DLC van Borderlands, The Secret Armory of General Knoxx. Athena is van origine een Assassin maar bundelde haar krachten samen met de Vault Hunters.

Klasse: Gladiator

Wilhelm-Borderlands-The-Pre-Sequel_
Wilhelm: Wilhelm is een allround bad ass en schopt kont voor het leven. Zijn eerste introductie maakte hij in Borderlands 2 tijdens de missie End of the Line. Toen was Wilhelm te bewonderen als een half mens en half robot. In de Pre-Sequel is hij nog volledig mens. Interessant om te zien hoe hij gaande weg in de Pre-Sequel zijn latere vorm aanneemt.

Klasse: Enforcer

Borderlands_The_Pre-Sequel_Artwork_5

Nisha: Trigger happy babe Nisha is een revolver lover en een oprechte space cowgirl. Haar eerste verschijning maakte zij in Borderlands 2 als de sheriff van Lynchwood. In die periode had zijn een relatie met sexy playboy Handsome Jack maar over hem straks meer. Ze is net zo fucked up als in Borderlands 2. Even een quote van haar: ”Haven’t felt this good since mom died”. Ze beschikt over Showdown”. Wanneer dit actief is hoef je maar simpelweg in de richting te schieten van je vijanden, 100% kans op een hit gegarandeerd. Goddamn son!

Klasse: Lawbringer

maxresdefault (1)

Claptrap: De mascotte van Borderlands. De oh zo komische. The people’s choice. The champ. The R2D2-achtige robot is nu speelbaar als een karakter. Waar dat in 2009’s Borderline slechts je contactpersoon was, of eeuh contact robot, whatever. Hij is snel en heeft geen zuurstofmasker nodig. Minder stress swa. Daarnaast kan Claptrap aan de hand van een situatie bepalen wat de beste optie is om zijn vijanden een koppie kleiner te maken. Zo laad hij een programma op om te zien welke Vault Hunter dit het beste kan oplossen. Hij zal dan voor een korte periode de skills nabootsen van die betreffende Vault Hunter.

Klasse: The Fragtrap

handsome-jack

Jack: Niet te verwarren met de leider van Hyperion Co in Pandorra, Handsome Jack. Weet je wel, die lul van Borderlands 2. Beetje vaag hoe dit in elkaar steekt maar Jack  is de Doppelganger van Handsome Jack. Handsome Jack zelf is niet meer dan een gids in de Pre-Sequel. Jack kan digitale Jacks oproepen die het vuile werk voor hem opknappen. Ja je leest het correct. Een Doppelganger die ook kopieën maakt van zichzelf. Toppunt van narcisme?

Klasse: Doppelganger.

ar

Aurelia: Aurelia is familie van de Hammerlock’s en heeft een shitload aan geld. Ze is kakkerig als fuck en gedraagt zich superieur. Aurelia heeft de mogelijkheid om vijanden te bevriezen. Zeer handig in co-op mode. Zij bevriest haar vijanden tot ijsbeelden en je partner maakt alles stuk.

Klasse: Baroness

Uhhhhh_955902_4876148

Even een dingetje
Ik weet niet wat de gang van zaken is als het om games porten gaat,  maar hier is iets mis gegaan. Tijdens het proces dat de Pre-Sequel werd geport van PC naar de Consoles is het een ietsiepietsie mis gelopen wat dus resulteert in een slechte frame rate (heel soms dan). Ik heb het zelf ondervonden en ben er dus achtergekomen dat ik niet de enige was. 2k games en Gearbox zijn zich hiervan bewust en zullen met een oplossing komen. Schoonheidsfoutjes, kan gebeuren.

Partner up buddy!
Alhoewel Borderlands al bekend stond als een rete-gave game om samen te spelen in co-op mode, is er voor de Handsome Collection gehoor gegeven aan een nieuwe feature. Namelijk een 4 spelers split screen co-op mode. Je moet wel genoegen kunnen nemen met beperkt zicht en je kan hierdoor in de war raken tijdens een verhitte strijd.

Er gebeurd van alles en nog wat en je zou dingen over het hoofd kunnen zien. Ik raad daarom aan om online met je buddies zonder split screen te spelen. Zo houd je overzicht en kunnen jullie alsnog samenwerken. Het is mooi om te zien hoe de karakters zijn uitgebalanceerd en de kwaliteiten per individu haast feilloos met elkaar overlappen. Iedereen zijn sterke en zwakke punten klikken moeiteloos met elkaar. Zo kan jij bijvoorbeeld als Wilhelm je healing energie force field oproepen waar je homies van profiteren. Teamwork en dingen opblazen, daar zit de Handsome Collection vol mee!

loot

Loot systeem
Ik heb wel mijn twijfels aangaande het loot systeem. Er zijn ontzettend veel kisten en kratten te vinden dat je er bijna blind van wordt. Ik betrapte mijzelf er vaak op dat ik tijdens een boss battle halverwege vrolijk kisten doorzocht naar leuke items. Het leid soms wat af van hetgeen je mee bezig was. In co-op mode krijg je soms te maken met klootzakken die gierig zijn en alles in één keer leegroven. Zo houd je niks over voor jezelf. Misschien is dat de reden dat er zoveel loot kisten beschikbaar zijn. Maar als je alleen speelt, hoeven het er niet zoveel te zijn voor mij.

Mocht je toch moeite hebben met loot kisten vinden dan is er altijd nog de mogelijkheid om bij de ”Vending Machines” je goodies aan te schaffen. Dit heeft altijd op Bioshock geleken, maar dat zou iets typisch 2k’s zijn denk ik dan maar aangezien zij ook met de Bioshock series te maken hebben gehad. In co-op mode kan jij je wapens traden ; mocht je een exces hebben aan wapens en kan je er één of meer missen dan kan je deze traden met je buddies.

Chronologische volgorde
Wat nou zo leuk is aan de Handsome Collection is dat je in één lange ruk de delen op volgorde kan spelen. The Pre-Sequel speelt zich vóór Borderlands 2 af. Het is dan ook mooi om te zien hoe Handsome Jack zich ontplooit tot een oprechte jack ass die uiteindelijk in Borderlands 2 is te bewonderen. Dit geldt voor alle karakters want je komt hen in latere delen hoe dan ook tegen.

borderlands2

Borderlands 2
Waar je in de Pre-Sequel last kan hebben van de frame rate, is dit bij Borderlands 2 niet het geval. Het ziet er haast volmaakt uit. Althans wel binnen de stijl en artwork waarvoor het bedoeld was.

Je kan je oude saves van de Xbox 360 en Playstation 3 porten naar de next-gen. Het feit dat nu alle DLC’s beschikbaar zijn is als het ware een cadeau voor diegene die Borderlands eerder hebben gespeeld. Of dit de absolute reden is om deze aan te schaffen valt nog over te twisten. Hoe dan ook krijg je waar voor je geld. Het is spijtig om te zeggen dat het verfrissend is, waarom? Omdat tegenwoordig game ontwikkelaars maar half afgemaakte spellen verkopen voor de volle pond om vervolgens de DLC’s door je strot te duwen. En dat allemaal voor een (te) duur prijsje.

Short Re-cap
De meeste van jullie hebben Borderlands 2 al gespeeld maar toch nog even opfrissen: Borderlands 2 speelt zich af in Pandora waar Handsome Jack volle controle heeft. Pandora is een wasteland en bestaat voornamelijk uit woestijn. Handsome Jack is opzoek naar buitenaardse energie dat verborgen is in The Vault. Dat is waar jij binnenkomt. Een moedige huurling om koste wat het kost hem tegen te houden.

Onze helden van Borderlands 2

salvador1-hires

Salvador: Salvador is een big motherfxker en kan uitstekend dual wielden met vrijwel alle wapens. Daarnaast heeft hij ook healing powers.

Klasse: Gunzerker

axton_borderlands_2_wallpaper_hd_4

Axton: Allround gunslinger in principe. Typische first person shooter kwaliteiten. Ook beschikt hij over deployable turret wapens.

Klasse: Commando

aa

Zero: Stealth en maakt gebruik van snipers. Ook beschikt hij, of het?, over een zwaard.

Klasse: Assassin

as

Maya:  Magic power en kan de dynamiek van een strijd beïnvloeden.

Klasse: Siren

borderlands_2_gaige_by_jeux422-d6gah5x

Gaige: Beschikt over schok en explosief materiaal.

Klasse: Mechromancer

maxresdefault

Krieg: Agressief van aard. Kan tijdens een gevecht lekker erop los beuken, met zijn handen desnoods.

Klasse: Psycho

end

Laten we beginnen met het feit dat je twee titels voor de prijs van één kan kopen! Met alle bonus content inbegrepen. Nu heb je Borderlands eerder gespeeld en wellicht heb jij de DLC’s als fanbitch aangeschaft. Dan is het misschien minder aantrekkelijk en het enige wat er veranderd is, zijn de graphics. Dan snap ik wel dat je je twijfels hebt, maar laat ik me nou eens even richten op de mensen die het niet gespeeld hebben en/of de DLC’s niet hebben gespeeld. Dan is dit een absolute aanrader! Natuurlijk is het in de trant van marketing slim om de game nogmaals te verkopen. Maar 2k en Gearbox komen je toch tegemoet met SUPER VEEL CONTENT en dat is toch wat wij willen?!

Wij zijn het toch zat om half-ass games te kopen om later weer de DLC’s op te zoeken? Voor jullie die in dit schuitje zitten en nooit Borderlands hebben gespeeld: Aanschaffen die handel. Beter dan een film of tv serie. Het verhaal is sterk en niet repetitief wat je al snel krijgt met RPG games. Alhoewel Borderlands niet zo betiteld hoeft te worden, het zijn elementen van alles en nog wat. Er is goed over nagedacht en hangt fijn in balans. Als jullie mij nu willen excuseren? Ik ga verder want mijn One staat aan, Borderlands roept mij en ik wil heel graag terug. Adios Amigos!

80