God of War 3 Remastered | REVIEW

Onze Griekse crisis-sloper met een ochtendhumeur is terug. Of ja, terug… Sony vond het noodzakelijk dat Kratos zijn beschilderde kale kop weer eens liet zien door middel van deze remaster. En aangezien de God of War serie alweer 10 jaar bestaat willen ze dit dus vieren door de heruitgave van deze klassieker.

F*ck, ik snap er geen bal van
Zoals je misschien al weet is God of War 3 Remastered geen nieuwe game. Het remasteren van games is hip en het laat nieuwe gamers kennis maken met oude, bekende en standvastige gamefranchises. Dit deel van God of War trapt af waar deel 2 ophield. Voor gamers die nieuw zijn in deze serie niet echt handig omdat je geen fuck van het verhaal snapt.

Je wordt gelijk voor de leeuwen geflikkerd en gaat gelijk de confrontatie aan met Zeus met de hulp van de titaan Gaia. Dit alles is overladen met een flinke saus actie, want je stort jezelf gelijk in indrukwekkende gevechten, waaronder een bruut staaltje combat tegen de Griekse god Poseidon, die kennis maakt met jouw Blades of Chaos.

God of War® III Remastered_20150311211135

God of waar?
Dit spektakel, wat eigenlijk een introductie is voor de gameplay, is voor de ware God of War fanaat een echt feestje van herkenning. Zoals eerder gezegd zullen nieuwkomers zich niet zo snel thuis voelen omdat het achtergrondverhaal van de voorgaande delen in geen wegen is te bekennen. Daarbij wetend dat de God of War games nog zes andere delen kent die zich voor deel 3 afspelen, helpt al helemaal niet mee om erachter te komen waar de godenhaat van Kratos vandaan komt.

Het begin filmpje in deze remaster laat wel het een en ander zien, maar je wordt er vooralsnog geen bal wijzer van. Beetje jammer van Santa Monica Studios, want ze hadden met gemak een soort proloog optie kunnen maken, zodat Jan en alleman precies weet wat de fuck er allemaal gebeurd is in het mythologische Griekenland.

Photo Mode? Op je muil!
De game is een remaster, wat betekent dat wij getrakteerd worden op een strakker Griekenland. De game kent een hogere resolutie van maar liefst 1080p, een stabiele framerate van 60fps en de verschillende texturen zijn aardig onder handen genomen. Deze bloederige orgie van geweld, in een Griekenland waar crisis heerst, heeft er nog nooit zo goed uit gezien.

Toch zijn de compleet nieuwe toevoegingen maar karig te noemen, helemaal als je kijkt naar het flinke prijskaartje van veertig euro. In totaliteit is er maar een nieuwe toevoeging in God of War 3 Remastered, en dat is de Photo Mode. Hiermee kun je screenshots maken en deze kun je delen met al je vrienden via de bekende sociale kanalen. That’s it! Niet meer, niet minder! En ondanks dat God of War 3 een dijk van een game blijft, voel je jezelf toch een beetje bekocht. Helemaal als je het vergelijkt met andere remasters.

God of War® III Remastered_20150311221432

Float like a butterfly, buttonbash like a retard
Ondanks het eerdergenoemde kun je met de game zelf aardig wat plezier beleven. De setting in het mythologische Griekenland blijft heerlijk, de gameplay blijft tijdloos en de combat blijft gewoon bruut. Het is en blijft heerlijk om als een buttonbash-tsunami alle gedrochten die je tegenkomt uit elkaar te trekken. De ingewanden, bloedspetters en een uitgelepeld oogballetje vliegen je om de oren, en wat geeft dat een lekker gevoel.

Het blijft wel jammer dat Santa Monica Studios nog steeds gebruik heeft gemaakt van de ouderwetse vaste camerastandpunten. Een flexibele camera was een verademing geweest en had een hele hoop frustratie kunnen voorkomen bij een hoop gamers. Het wil nog weleens gebeuren dat je flink mis springt tijdens de diverse platformonderdelen, of dat je net niet kunt zien wat de bedoeling is van een puzzel.

Vijf jaar na dato is God of War 3 nog steeds een alleraardigst spelleke en heeft de gameplay de tand des tijds goed doorstaan. We worden getrakteerd op een goed opgepoetste remaster die ongelooflijk soepel draait op de Playstation 4. Helaas moet er wel gezegd worden dat het verhaal voor nieuwkomers totaal onduidelijk over kan komen. Daarnaast is de enige nieuwe toevoeging de Photo Mode, waar geen enkele ziel gebruik van maakt. Ondanks dat alles krijg je, voor het flinke bedrag van veertig euro, een uitdagende hack ‘n slash game voorgeschoteld waarmee je jezelf zeker tien uurtjes bezig kan houden.

God of War 3 Remastered | REVIEW
De gameplay blijft heerlijk
Draait ongelooflijk soepel