Hitman: Episode 2 – Sapienza | DLC

Een dikke maand geleden mochten we aan de slag met de eerste episode van de nieuwe Hitman game. Zoals je in de review van Rowdy kon lezen, was alles dik in orde met de eerste missie van onze kale huurmoordenaar. Nu is het tijd om een nieuw avontuur te beleven met Agent 47, en Rowdy pakte daarom ook het vliegtuig naar het zonovergoten Sapienza, om daar eens de boel op stelten te zetten.

Zoals je al in mijn review van de eerste episode kon lezen, was de eerste missie een geweldige start voor onze grote kale vriend. Het aardig grote Parijs level zorgde voor genoeg uitdagingen en een uitermate prettige herspeelbaarheid dankzij de hoeveelheid verschillende manieren hoe je de missie kunt laten slagen. Deze eerste episode zet dus een goede eerste indruk neer, en in deze recensie lees je dan ook of de onlangs uitgekomen tweede episode dit kan overtreffen.

Welcome to Sapienza

De tweede missie van Agent 47 speelt zich af in het fictieve Italiaanse kustplaatsje Sapienza. Deze ongelooflijk grote locatie vormt het zonnige toneel van veel dood en verderf. Hier is het de bedoeling om de snode Silvio Caruso tezamen met zijn lieftallige assistente, Francesca DeSantis om zeep te helpen. Daarnaast mag je ook nog eens een geheim laboratorium opsporen en een virus vernietigen. Silvio en Francesca zijn namelijk bezig met het ontwikkelen van een dodelijk biochemisch wapen, welke veel slachtoffers kan maken. Blijkbaar is er een cliënt die dit niet ziet zitten en wordt de hulp ingeroepen van onze kale anti-held om hier een stokje voor te steken.

sapienza 2

Weelderig stadje aan de zee

De eerste indruk van Sapienza is waanzinnig, want niet alleen is deze locatie prachtig om in rond te dwalen, maar is deze ook nog eens fenominaal groot. De echte Hitman purist zal de sfeer van deze locatie ook kennen uit de eerdere games, want invloeden uit de “Anathema” missie uit Silent Assassin en “A Vintage Year” uit Blood Money zullen zeker te voelen zijn. Daarnaast ademt deze spelwereld een heerlijke en levendige sfeer uit. Het dorpje bruist dan ook van het leven en er is genoeg te bewonderen in deze magische plek. Zonder dat je aan de missie begint kun je jezelf verwonderen aan de grote kerk met bijbehorende begraafplaats, de diverse winkeltjes en terrassen, de smalle oude Italiaanse straten en de weelderige ruine die Sapienza huisvest. In Hitman kun je gelukkig de tijd nemen om dit alles van dichtbij te bekijken, maar het mooie is dat dit alles ook een functie heeft in de game. Zo kun je Silvio naar de begraafplaats lokken met alle gevolgen van dien, kun je de ruine en kerktoren gebruiken als sniper spot, kun je jezelf verschuilen in de vele winkeltjes en vindt je overal ook nog eens verborgen kansen om jouw missie tot een goed einde te brengen.

sapienza 1

Alle wegen leiden naar Sapienza

Sapienza kent in vergelijking met de Parijse modeshow ook veel meer vrijheid. Het is een stadje waar je kunt gaan en staan waar je wilt, zonder dat er iets tussen komt. Uiteraard moet je nog wel sluipend en ongezien jouw doelwitten benaderen, maar de verschillende “opportunities” zijn ontelbaar om jouw doel te behalen. Tel daarbij de diverse vermommingen op die je kunt vinden in dit level. Zo kun je het landhuis van Silvio infiltreren als bijvoorbeeld butler, kok, laborant, bewaker, boeketbezorger en zelfs als priester (God hebbe zijn ziel…). De meeste vermommingen heb je ook nodig om een “opportunity” vrij te spelen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld die van de boeketbezorger. In het begin van de missie vindt je al snel een gecrashte bestelauto, welke een wielrenner heeft aangereden. Laat het nu zo zijn dat deze bestelauto van een bezorger is die een boeket af moet geven bij Silvio. Dit vanwege het verdomd goed getimede moment dat het de overlijdensdag van zijn moeder is. Zodoende kun je het boeket afgeven bij de villa, waarna de beste man het boeket gaat brengen naar het graf van zijn moeder. Hier krijg je de perfecte mogelijkheid om Silvio te verenigen met zijn mama.

sapienza 3

Schot in de roos

In totaliteit zijn er meer dan 90 verschillende uitdagingen en “opportunities” te vinden in deze tweede episode. Ben je hier eenmaal mee klaar kun je altijd nog verder met de Contract mode. Hier kun je missies gecreeerd door anderen spelen, of zelf een missie maken. Dit systeem blijft een schot in de roos, want zodoende blijf je Sapienza ontdekken en spelen. Hierdoor wordt de herspeelbaarheid van de missie flink vergroot en dat juich ik dan ook toe. Dit al helemaal omdat Sapienza een stuk diverser en afwisselender is dan Parijs. Naast de Contract mode is er ook nog de Escalation mode, waar je diverse missies speelt die steeds moeilijker worden.

De tweede episode van Hitman is er een om van te smullen. Waar de missie in Parijs al erg tof was, gaat de nieuwe Italiaanse locatie er flink overheen. Het is gewoonweg een briljante open locatie waar genoeg te beleven valt. In totaliteit zal je dan ook weer dik 15 uur bezig zijn om alle collectables en challenges te voltooien. Ben je hiermee klaar kun je ook nog eens oneindig aan de slag met de Contract en Escalation mode die de game kent. Ondanks dat de game hier en daar wat hickups heeft, en dat de voice acting niet overeen komt met de locatie (iedereen praat plat Amerikaans, in plaats van met een Italiaans accent) is dit een missie om je vingers bij af te likken. Tel daarbij de geweldige presentatie van de omgeving op, en je kunt je lol op. Mocht je met het uitkomen van de eerste episode nog niet overtuigd zijn om Hitman te kopen, dan kan ik met een gerust hart zeggen dat het met deze tweede episode een gegronde reden is om het NU wel te doen!

[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=8RkL0CsMTrQ” opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” startat=”6″ mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]

Hitman: Episode 2 – Sapienza | DLC
Grafisch overweldigend
Geweldige open wereld