HITMAN – Intro Pack | REVIEW

Hitman is een gameserie die nu alweer bijna 16 jaar bestaat. Ergens in het jaar 2000 mochten we voor het eerst los met de man die een streepjescode van een tijgerwit op zijn kale knakker heeft getatoeëerd. Nu in 2016 mogen we dan eindelijk weer aan de slag als huurmoordenaar met een glimmende bol. Rowdy schoor zijn haren af, trok zijn tenue de ville aan en sloop door de gangen van Parijs.

Er is flink wat te doen geweest omtrent de nieuwste game van IO Interactive. In plaats van een complete game bij launch, krijgen we een game die opgedeeld is in zeven episodes. Elke maand moet er een nieuwe speelbare open wereld verschijnen, en al deze episodes moeten je flink wat uren spelplezier opleveren. Daarnaast probeert IO Interactive je ook nog zoet te houden met diverse live-events, updates en ander soortgelijke dingen. Ik ben zeer benieuwd hoe dit in de toekomst gaat uitpakken, maar laten we eerst eens even kijken naar de eerste episode: Hitman – Intro Pack.

hitman 16 1

Hallo Jumbo!

In het nieuwe avontuur van onze kale held, Agent 47, gaan we terug in de tijd. De game speelt zich twintig jaar geleden af. Hier wordt Agent 47 gerekruteerd door huurmoordenaarsorganisatie ICA en zal zich doormiddel van training moeten zien te bewijzen om aangenomen te worden. Opvallend is dat er hier afgeweken wordt van het voorgaande verhaal. In deze reboot is 47 niet langer een ontsnapte kloon, maar simpelweg een kale vreemdeling met een geheim verleden en een onverklaarbare streepjescode van de Jumbo op zijn hoofd.

47 is niet de enige bekende die we weer terug zien. Ook zijn opdrachtgeefster, Diana Burnwood, maakt haar rentree. Zij zal onze kale knikker bijstaan met raad in de diverse missies.

hitman 16 2

Een goede training is de basis

De Intro Pack is een aardige verwelkoming in de wereld van Hitman. In eerste instantie word je getrakteerd op twee trainingsmissies, waarna je mag beginnen met het echte werk in Parijs. De twee oefenmissies zorgen ervoor dat je vertrouwd raakt met de gameplay in deze Hitman. We hebben deze al eerder mogen spelen tijdens de closed en open beta van de game, en de missies zijn zeer vermakelijk, maar toch ietwat beperkt en compact. Ondanks dat het doel duidelijk is (breng je target om het leven), zijn er talloze mogelijkheden om dit te voltooien. Dankzij diverse challenges word je uitgenodigd om de missies steeds opnieuw te spelen en deze uitdagingen te voltooien. De eerste missie in de ICA trainingsfaciliteit kent 13 challenges, en de training in de legerbasis die erna komt al een flink aantal meer. In deze trainingsmissies kom je erachter dat dit gegeven de game al aardig fris en uitdagend weet te houden.

hitman 16 3

Frisse morgen in Parijs, gewoon mijn business

Maar na de training komt het echte werk! We worden gedropt bij een statig paleis in het hartje van Parijs. Hier wordt een grote modeshow en een geheime veiling georganiseerd. Het is de taak aan 47 om twee doelwitten om het leven te brengen. Dit is een megagroot complex bestaande uit vier verdiepingen en een ongelooflijk grote tuin. Hier kun je diverse mogelijkheden vinden om onbegaanbare plaatsen te infiltreren. Of het nu al sluipend door ramen en klimmend over regenpijpen is, of het stelen van een outfit van een van de bedienden of bodyguards: het kan allemaal! In totaliteit zijn er ruim 80 verschillende challenges die je kunt voltooien in Parijs, en ondanks dat één hoofdmissie weinig lijkt te omvatten ben je een flink aantal uren bezig om al deze uitdagingen en kansen te voltooien. Het leuke daarbij is dat de herspeelbaarheid ongelooflijk goed te noemen is. Ik heb mezelf in ieder geval geen moment verveeld ondanks de vele restarts.

Door het voltooien van deze godsnakende hoeveelheid challenges, speel je ook diverse zaken vrij. Zo krijg je de beschikking over nieuwe wapens, startposities, outfits en meer. Het belonende karakter van de game is dan ook hoog te noemen.

hitman 16 4

#FISSA

En dan de manier waarop Hitman gepresenteerd wordt, dit is aardig indrukwekkend te noemen. De trainingsmissies zijn niet zo heel spectaculair, maar vanaf het moment dat je in Parijs komt zal je toch wel een “OEH” en een “AAAHH” roepen. Dit zal niet komen vanwege de diverse NPC’s die je op je pad tegenkomt, die lijken ietwat plasticachtig (rubberdoll?), maar wel vanwege de enorm gedetailleerde spelwereld. Het paleis in Parijs is fenomenaal vormgegeven: van de prachtige kasteeltuin tot de diverse kamers die het complex kent. Ondanks dat de NPC’s een beetje tegenvallen, is het wel mooi om te zien hoeveel mensen er tegelijkertijd op je scherm getoverd worden. Het is namelijk fokkin’ druk in het paleis. Dat mag ook wel met een dikke modeshow en bijbehorende fissa, en daardoor komt de spelwereld ook mooi tot leven.

hitman 16 6

Pillen en lijntjes in overvloed

Een kwalijkere zaak is de kunstmatige intelligentie van al de partypeepz die rondlopen in het paleis. Wellicht zal het wel aan een pilletje of lijntje te veel liggen, want soms vinden ze dat je verdachte dingen doet, terwijl dit helemaal niet zo is. Of ze zien jou een strafbaar feit plegen, terwijl niemand dit had kunnen zien. Ik snap wel dat een kale kerel met een barcode een vreemde verschijning is, maar dit leverde mij wel wat irritatie op. Hierdoor zijn er weleens momenten dat de geloofwaardigheid van de game teniet gedaan wordt, wat jammer te noemen is. Helemaal als je voor de ultieme challenge wilt gaan, waar je niet gespot mag worden en alles zo stil mogelijk moet doen kan dit ervoor zorgen dat je met stoom in de oren de missie steeds opnieuw op moet starten. Hierbij valt ook op dat de consoleversie van de game aardig lange laadtijden kent, iets wat op de pc nogal meevalt…

hitman 16 5

BIG, BIGGER, BIGGEST

Zoals ik al eerder vertelde is de Parijs missie ongelooflijk groot. Het is niet groot om groot te zijn, maar deze omvangrijke omgeving is er voornamelijk om je natte droom als huurmoordenaar uit te laten komen. De diverse challenges worden bijvoorbeeld getriggerd door diverse opportunities die je kunt vinden in de game. Zo kun je bijvoorbeeld gesprekken afluisteren om achter informatie te komen. Of je krijgt kansen om dichterbij je doelwit te komen zonder dat je gespot wordt. Dit zeer vernuftige element neemt je bij de hand als je het even niet meer weet. Echte die-hard Hitman masochisten hebben de mogelijkheid om deze hints uit te zetten om zo meer uitdaging te creëren. Tevens kun je zelf je speelstijl bepalen. Ben jij iemand die iedereen die in zijn weg staat ombrengt, of ga je voor de stille aanpak en mep je iedereen bewusteloos en verberg je de lichamen om zo jouw doel te behalen? Het kan allemaal! Ook de rambo’s onder ons kunnen lichtelijk genieten van killing sprees, al is dit niet aan te raden. 47 heeft een loodallergie en kan maar een beperkt aantal kogels terug koppen.

De eerste episode van Hitman staat garant voor meer dan 15 uur gameplezier. De shitload aan challenges, de vrije manier van spelen, de donkere humor die de game kent en de ongelooflijk gedetailleerde omgevingen maken dit een geweldige ervaring. Deze reboot leunt ook meer naar het in 2006 verschenen Blood Money en daar zullen de fans om jubelen. Ik ben dan ook heel benieuwd wat de tweede episode ons gaat brengen.

Het is al algemeen bekend dat we in april op vakantie mogen in het zonovergoten Italiaanse Sapienza en dat in mei van dit jaar een ticket geboekt gaat worden naar het stoffige Marrakech. Beide missies zullen weer ongelooflijk groot gaan worden en kennen genoeg uitdagingen voor de doorgewinterde huurmoordenaar. In ieder geval heeft Hitman mij met de eerste episode volop kunnen overtuigen, al hoop ik wel dat de kunstmatige intelligentie van de NPC’s en het “Always Online” karakter aangepast worden doormiddel van een patch.

HITMAN – Intro Pack | REVIEW
Onze kale knakker is weer terug in volle glorie!
Omgevingen zijn ongelooflijk gedetailleerd