LEGO Marvel’s Avengers | REVIEW

Als gamer moet je je soms inleven in de personages van het spel. Zodoende ga ik al een week door het leven in een (te) strakke maillot en een veel te glimmend pak die onbedoeld benadrukken hoe alle oliebollen en pepernoten van de feestdagen er ruim een maand later nog steeds niet vanaf zijn getraind. Het is duidelijk dat ik in het echte leven totaal geen superheld ben. In videogames is echter alles mogelijk, vandaar dat Lego: Marvel’s Avengers misschien het ideale spel is om te bewijzen dat ook ik een held kan zijn.

Superhelden en games hebben een haat/liefde verhouding. Soms werkt het erg goed (Batman: Arkham series) en de andere keer lukt het niet om een indrukwekkende game te maken (The Amazing Spiderman). In ieder geval keek ik er toch naar uit om te zien of Lego: Marvel Avengers een van de goede games was. Mijn laatste Lego-avontuur ligt ondertussen al heel wat jaartjes achter me met Lego Racers (1999), dus voor mij is het net alsof ik sinds die tijd onder een Legosteen geleefd heb. In ieder geval reden genoeg de game met een frisse blik te spelen.

phpdajk08

Verkleedfeestje

Lego: Marvel Avengers is het zoveelste Lego-avontuur. Nadat eerder onder andere Harry Potter, Indiana Jones, Star Wars en Lord Of The Rings al een Lego make-over kregen, werd het weer eens tijd voor de superhelden en het zijn er dit keer nogal wat. Zo kruip je in de eerste missie al in de huid van Black Widow, Hawkeye, The Hulk, Thor, Captain America en Iron Man. In totaal zijn er ongeveer 100 vrij te spelen, sommige door de verhaallijn te volgen, andere moeten worden vrijgespeeld door ze te vinden tijdens de missies of het free-roamen in een van de HUB-werelden. De personages variëren van de eerder genoemde helden, schurken als Loki en Ultron en een aantal minder uitgesproken personages als Damage Control (een soort bouwvakker die reparaties uitvoert na de gevechten). Omdat veel personages in de loop der jaren zijn veranderd, zijn de personages ook met de klassieke kostuums aanwezig.

Niet alle personages zul je gebruiken tijdens het spel. De eerste keer dat je de storyline volgt, krijg je de characters per missie toegewezen. Tijdens de missie kun je met een druk op de knop wisselen tussen de 2 à 3 characters in je groep, om de verschillende vaardigheden te gebruiken en voortgang te maken in een missie. Na afloop kun je de missie nog een keer spelen met andere personages (en andere vaardigheden). Deze vaardigheden heb je in de missie nodig om meer collectibles en personages te ontgrendelen. Dit zal echter alleen voor de die hards fans zijn weggelegd, want over het algemeen zul je het na een keer spelen wel gezien hebben. Nadat je de personages heb vrijgespeeld, kun je ze kopen met het geld dat je hebt gevonden of hebt verdiend met het slopen van objecten of vijanden.

LEGO-Sam_Wilson_Captain_America

Zijn al die superhelden nog niet gek genoeg, dan is er ook nog de optie om zelf je eigen superheld te maken. . Wanneer je een van de personages vrijspeelt, kun je de losse onderdelen ook gebruiken om je eigen held te maken met het wapen en vaardigheden die jij het handigst vindt. Wil je het gezicht van Black Widow in een Iron Man kostuum met een Mjolnir, dan kan dat. Je slaat ze vervolgens op op een van de personageslots en ze zijn klaar voor het gevecht.

Net als in de film

De verhaallijn zal voor de Marvelfan een feest van herkenning zijn. Wie de afgelopen jaren de Marvelfilms gevolgd heeft, zal natuurlijk locaties herkennen van  The Avengers en Age of Ultron, maar ook locaties uit andere films als Iron Man 3, Thor: The Dark World en Captain America zul je tegenkomen op je pad naar het redden van de wereld. Op den duur wordt de gameplay wel wat eentonig en weet je wel wat je van de missies moet verwachten. De vijanden komen in golven op je af, vaak hinderen ze je terwijl je zoekt hoe je met de vaardigheden van de verschillende personages de weg verder moet vrijmaken.

De rede dat dit eentonig wordt is omdat iedere missie hetzelfde aanvoelt: de vijanden komen op je af en tijdens het gevecht probeer je verder te komen in het level. Soms zul je een aantal vijanden moeten verslaan voordat je verder kan, maar de vijanden ontbreken veelal aan variatie. Ze rennen op je af en binnen een paar tikken zijn ze ook weer uitgeteld. Ik heb het idee dat een vijand met een schild waarbij je een dodge roll moet gebruiken om hem te kunnen raken of een aantal vijanden die zich net iets anders gedragen of sterker zijn, het spel leuker hadden gemaakt.

39aaa7e43701d0a316e05f6df890e3e24e8836da.jpg__620x349_q85_crop_upscale

Het vechtsysteem is niet uitgebreid en verwacht dus ook niet dat je in een menuutje de verschillende moves aan het opzoeken bent. Met een knop doe je je aanval, met de andere knop een speciale vaardigheid (bijvoorbeeld het opladen van je hamer met elektriciteit voor Thor, het gebruiken van je schild met Captain America of het schieten van een hittelaser met Iron Man). Als laatste is het nog mogelijk samen met een ander personage een aanval te doen, zoals Thor die op het schild van Captain America slaat en zo een schokgolf veroorzaakt. Het is eenvoudig, maar werkt prima.

I am invincible?

Het spel is erg toegankelijk voor kinderen, zo zijn de consequenties voor het dood gaan beperkt tot het verliezen van wat muntjes. Vooral tijdens de co-op mode is dit prima, omdat als je af bent, je niet hoeft te wachten tot de volgende missie om weer mee te doen. Je kan direct weer verder met de actie op het punt waar je gebleven was. Persoonlijk had ik liever een extra optie om het toch iets lastiger te maken, bijvoorbeeld met een checkpointsysteem. Voor de kindvriendelijkheid van het spel kan ik wel begrijpen dat ze hebben gekozen om je niet opnieuw te laten beginnen bij het dood gaan. Wanneer golven van vijanden op je afkomen en je moet ook nog een puzzel oplossen, kan het frustrerend zijn om de missie opnieuw te moeten doen wanneer het fout gaat.

Op een enkel moment in het spel zul je je echter niet onoverwinnelijk voelen. Dit is door de foutjes en bugs die zich nog voordoen in het spel. Zo is het me een keer overkomen dat ik toch een heel stuk opnieuw moest doen, omdat mijn personage vast zat achter wat dozen en er niet vandaan kon. Het was op een plek waar vijanden me niet konden raken en verwisselen van personage had ook geen zin, aangezien mijn andere personage in een vlieggevecht vast zat en zodoende geen progressie kon maken. Het spel bevat nog wat van dergelijke bugs.

27a734597cf2accf9244240cfcf451e29e0e6ea4.jpg__620x349_q85_crop_upscale

Wat ook is voorgekomen is dat je bij het starten van de grootste free-roam wereld “Manhattan”, je wel afdaalt in een parachute, maar dat de omgeving zwart blijft en niet laadt. Het zijn een aantal van dit soort foutjes die toch jammer zijn. Vaak zie je dit soort fouten door de vinger omdat ze makkelijk tijdens de storymissies zijn te verhelpen door jezelf een keer af te laten gaan of van personage te wisselen, maar de schoonheidsprijs wint het natuurlijk niet.

Voor de verzamelaar

Naast de storymissies heb je dus ook de free roam werelden (HUB-werelden): 6 kleinere werelden en het grote Manhattan met bijvoorbeeld Broadway, China Town, het Vrijheidsbeeld, het Financial District, en het industriegebied. Manhatten oogt een beetje als GTA: je kunt auto’s “stelen” (hoewel dit wat kindvriendelijker wordt uitgelegd: je doet de bestuurder een plezier zodat ze niet door de drukke spits hoeven), je krijgt geld bij het omverrijden van brievenbussen, bomen en lantaarnpalen en de wereld is in het begin werkelijk bezaaid met extra opdrachten, races, missies van personages en gele legoblokjes die je moet verzamelen door gebruik te maken van de krachten van de verschillende helden. Voordat je van held kan wisselen moet je echter eerst een punt vinden waar je je personages of auto’s op kan roepen. Zodra je dit eenmaal gedaan hebt, kan je met een druk op de knop van personage wisselen.

De opdrachten die je in de wereld krijgt zijn onder andere het beschermen van personages tijdens een escortmissie, het voltooien van gevechten, opdrachten waarbij je een aantal dingen in de wereld moet verzamelen, het voltooien van races of het schieten van alle targets binnen een bepaalde tijd. Naast Manhattan zijn er nog 6 andere HUB-werelden die een stuk kleiner zijn, maar hetzelfde in elkaar zitten met opdrachten, missies en personages. Enig verschil is dat in deze werelden geen auto’s rondrijden om je mee te vervoeren, maar dit is ook niet nodig omdat deze werelden klein zijn. Daarnaast zijn er ook superhelden als Thor of Iron Man waarmee je kunt vliegen, wat nog vele malen sneller gaat dan rijden. Tussen de missies door vond ik het een ideale afwisseling om af en toe een van deze werelden te ontdekken en een paar van de opdrachten te doen. Weer geldt dat alleen de die hards ook voor de 100% verzameling zullen gaan. Voor de meesten zal het niet interessant genoeg zijn om alle opdrachten te doen die dit spel biedt. Veel van de opdrachten zullen uiteindelijk vooral als herhaling voelen.

Lego: Marvel Avengers is een game waarbij weer duidelijk wordt dat de Lego-formule in games staat als een huis. Het bevat veel content, er is veel te verzamelen en het co-op doorspelen van het verhaal is een ideale toevoeging. Het combatsysteem mist echter diepgang, de missies vallen qua gameplay op den duur in herhaling en daarnaast zijn er nog een aantal irriterende foutjes en bugs in het spel die nog glad gestreken moeten worden. Zeker is wel dat de Marvelfanaat zal genieten van alle striphelden en de Avengers filmscènes die terugkomen in de game. Al met al een degelijke en vermakelijke game die mettertijd net de verfrissing en diepgang mist om langer plezier aan te beleven.

Voor de review heb ik de Xbox One versie gespeeld, maar de game is ook uit voor de Xbox 360, Playstation 4, Playstation 3, Wii U, pc, Nintendo 3DS en Playstation Vita.

LEGO Marvel’s Avengers | REVIEW
Veel content voor de verzamelaar