Mortal Kombat X | REVIEW

2011 was het jaar dat de Mortal Kombat serie een complete reboot kreeg. Brute en bloederige actie verpakt met een vernieuwend vechtsysteem voor Mortal Kombat. Het was een regelrecht succes en de serie kreeg een flinke boost. Oldschool als newschool gamers waren in ieder geval enthousiast.

Nu met de komst van de nieuwe generatie consoles was de vraag om een nieuwe Mortal Kombat groot. Ontwikkelaar NetherRealm Studios probeerde menig gamer te “pleasen” met de komst van Injustice: Gods Amongst Us. De game was aardig te noemen, de diverse superhelden uit het DC Comic Universum was tof maar miste het bloederige spektakel. Nu is dan eindelijk Mortal Kombat X uit en wordt onze dorst naar bloed gelest.

Round One, Fight!
Wie de reboot van Mortal Kombat of juist Injustice heeft gespeeld zal zich gelijk in zijn element voelen in deze game. Er is in grote lijnen weinig veranderd, waarvoor hulde! Het vechtsysteem is snel en goed onder de knie te krijgen, de omgevingen zijn interactief en de actie is snel. De buttonbasher kan in de singleplayer nog aardig weg komen maar in de tweespeler modus of juist online maak je totaal geen kans.

Mortal Kombat X is gemaakt om je te specialiseren in jouw favoriete karakters. De talloze combo’s en special moves zijn namelijk niet uit je hoofd te leren als je echt wilt gaan vechten met alle karakters. Het leuke is dat je nu per vechter kunt kiezen uit drie vechtstijlen. Dit zorgt er voor dat er verschillende speelstijlen met een karakter ontstaat waardoor elke match anders kan zijn.  Zo kan Scorpion bijvoorbeeld kiezen uit zijn Ninjitsu stijl waar zwaardvechten een grote rol speelt, maar ook kan hij de krachten van vuur oproepen om harde klappen uit te delen. Als laatste heeft hij een stijl waar hij hulp krijgt van minions om de tegenstander in bedwang te houden en deze finaal in elkaar te beuken doormiddel van keiharde combo’s!

Met diverse knoppen combinaties kun je verschillende special moves maken, denk aan de “Get Over Here” speer van meneer Scorpion. Elke vechtstijl heeft vaak ook een aantal moves die de variatie een beetje omhoog krikt.

Een andere leuke toevoeging zijn de X-Ray moves. We kennen deze al uit het vorige deel. Met een druk op beide schouderknoppen breek je met gemak de botten van je tegenstander, maar menig vechter vindt het ook niet erg om een zwaard of dolk door je ogen  of borstkast te rammen. Dit brute geweld wordt voorzien van een stijlvol X-Ray effect. Helaas kent elk karakter maar een X-Ray move en is er hier geen variatie in te vinden.

mkx1

What’s the story? Blood and Gory!
Als je de game voor het eerst start is het verstandig om te beginnen met de Story Mode. Dit is een lineair opgezet verhaal waarin je de basis beginselen onder de knie kan krijgen. Je speelt niet constant met een zelf gekozen karakter maar je krijgt elk hoofdstuk een andere vechter onder de knopjes. Het geheel wordt aan elkaar verbonden doormiddel van gelikte tussenfilmpjes met hier en daar een Quick Time Event. Mis je een knop? Geen zorgen, de game is nog een beetje vergevingsgezind.

Het jammere aan de Story Mode is dat het verhaal maar van een perspectief verteld wordt. De kant van de goederikken helaas… Je krijgt na het uitspelen niet de optie om een andere kant van het verhaal te kiezen, al had ik graag ook de donkere kant uitgelicht gezien.

Een andere minpunt aan deze modi is dat er weinig tot geen Fatalities gedaan kunnen worden. Ik heb er maar eentje meegemaakt (en God wat was ie bruut!!). Op zich wel begrijpelijk want anders klopt het hele verhaal voor geen reet meer.

Al met al is de verhalende modus er wel eentje die kontschopt. Ik heb iemand naast mij gehad, die de gehele tijd met z’n bebaarde bek open op de bank zat terwijl hij zat te kijken naar mijn mad-skillzz. Sensatie gegarandeerd dus!

mkx2

To be social, or not to be social! Go screw yourself!
Ben je niet van het sociale spelletjes spelen kun je naast de Story Mode ook je lol op met diverse Towers. Lekker in je eentje vechten totdat je erbij neervalt. Ik moet er ook bij melden dat er Living Towers zijn, met constant nieuwe uitdagingen die dagelijks wisselen. Leuke variatie voor de eenzame gamertjes die opgesloten zitten op hun kamer

Naast de singleplayer kun je ook nog genieten van diverse andere modi. Mortal Kombat X is gemaakt om met andere te spelen. Dat kan natuurlijk op je bank met een kratje bier en een vriend of vriendin. Het is uiteraard wel fijn dat iemand de game ook een beetje kent, want  een beetje uitdaging is altijd welkom.

mkx3

Toasty!
De Online Mode van de game is ook erg tof uitgevoerd. Je kent diverse opties om andere een kopje kleiner te maken. Je hebt het traditionele 1 vs 1 maar er is ook een “King of The Hill” mode, ofwel zoals we vroeger deden: De verliezer moet zijn controller doorgeven, winnaar mag blijven.

Een nieuwe element in de game zijn de Faction Wars, een soort van sociale uitdaging voor online gamers. In het begin van het spel kies je jouw favoriete factie. Hoe meer gevechten jij en jouw factie winnen, hoe hoger je ranking. Elke week wordt er een winnende factie gekozen en alle leden hiervan krijgen leuke unlockables. Een leuke toevoeging om online kont te blijven schoppen!

Hoe meer je speelt, hoe meer je krijgt. In de game verdien je namelijk ook “Koins”. Dit zijn munten die je uit kunt geven in de “Krypt”. Dit is een first-person spelwereld bezaaid met graven en lijken die je tegen betaling kunt openen. Zo vindt je diverse unlockables zoals nieuwe Fatalities, Brutalities, outfits, concept-art, karakter modellen, je schoonmoeder en meer. Een leuke motivatie om te blijven spelen.

mkx4

Fatality!
Mortal Kombat X ziet er gelikt uit. De animaties, de interactieve achtergronden, de bottenbrekende X-Ray moves en natuurlijk de fuckin’ gruwelijke Fatalities! De game is kwalitatief gewoon helemaal in orde. Ondanks dat de variatie in een later stadium ver te zoeken is. Hoe vet de Fatalities ook zijn. elk karakter kent er maar een twee… Op een gegeven moment heb je dus alles wel gezien, maar het blijft spannend om je skills te delen met de rest van de wereld.

Betalen, betalen, betalen
Niet alleen het gemis in variatie is een van de minpunten van Mortal Kombat X, er is ook nog iets anders waar ik minder over te spreken ben. Het gaat hier namelijk om de term DLC…

Het viel mij op dat tijdens de Story Mode er flink wat karakters voorbij komen, die niet in de line-up van vechters zitten. Toch zijn de karakter modellen aanwezig in het spel. Het eerste wat mij opviel is dat je onze vierhandige rukker Goro kunt kopen in de online winkel. Daarnaast worden er op dit moment ook een aantal andere koopacties aangeboden. Zo kun je Instant-Fatalities kopen en is het zelfs mogelijk om de hele “Krypt” te unlocken voor het flinke bedrag van twintig pleuro. Leuk voor de neppe gamers onder ons, maar een echte gamer haalt natuurlijk zijn plezier uit het zelf behalen van alle unlockables.

Het is een kwestie van tijd voordat Warner Bros. en NetherRealm komen met DLC packs zoals de Kombat Pack met daarin nieuwe karakters zoals Jason Voorhees, Predator, Tanya en Tremordie. Op zich een leuk idee maar als je kijkt dat je rond de 60 a 70 euro voor een game betaald en nog een flinke dertig euro moet dokken voor bijvoorbeeld deze aangekondigde DLC pack zou ik me toch flink bekocht voelen.

De tijd zal het leren welke vechters en andere betaalde DLC, zoals nieuwe Fatalities voor de variatie, we mogen verwachten in de toekomst. Begin in ieder geval maar met sparen en trek alvast al het geld uit je poeplap wil je optimaal genieten van de game. Cheap Ass Muthaf*ckers dat het zijn, potverdikkeme…

mkx5

Mortal Kombat X is een geweldige fightinggame gebouwd op een solide basis. De Story Mode is zeer vermakelijk maar kent geen replay waarde. De game kent talloze unlockables, heeft een geweldige (online) multiplayer, het vechten gaat als een zonnetje en het ziet er ook nog eens gelikt uit.

Helaas zijn er ook wat minpunten te benoemen, zoals het gebrek in variatie in Finishing en X-Ray moves. Het grootste minpunt vind ik het DLC plan wat de game gaat kennen. De basis is gelegd met een aantal goede karakters, maar voor nieuwe karakters moet binnenkort grofweg geld betaald worden. Dit komt een beetje aan als een klap in je gezicht (krijg je met een fightinggame) het had welt ietsje anders gemogen. Het is nog even afwachten wat dit allemaal gaat kosten maar het voelt naar mijn mening cheap ass aan.

Ben je in ieder geval op zoek naar een vette, brute, lompe en bloederige fightinggame? Dan is Mortal Kombat X zeker aan te raden! Ik zeg thumbs up!

Mortal Kombat X | REVIEW
Geweldige fighting game