Overwatch | REVIEW

Na het grote succes en menig bubbels te hebben gedeeld met David en consorten vanwege de Battleborn review, hebben we onze handen wederom ineen geslagen voor het oh zo vergelijkbare en concurrent Overwatch. David had Overwatch al besteld en zat als guitig kindje te wachten op het spel. Ik daarentegen werd door Sinterklaas Rowdy verrast. Hij had een exemplaar gekregen en wilde deze aan mij overhandigen. Omdat de vorige duo review van Battleborn zo veel succes had, bedacht Rowdy dat het een tof idee was om dit concept te herhalen. Zakenmannen die champagneflessen open maakten bij het horen van dit nieuws. Zet je schrap, want David en ik hebben weer eens wat te zeggen. 

FPS = stervende

leonardo bbLeo: Overwatch is een team-based, online-only first person shooter. Niet zomaar een shooter. Maar een Blizzard titel. Blizzard do-mi-neert de scene en heeft sinds World of Warcraft alleen maar goeie dingen gedaan. Menig video gamer FPS fans boys roepen steeds vaker en luider dat FPS-genre dying is. Destiny redde het niet. The Division is mwaaa. Doom is online ruk, damn. Call of Duty franchise gaat op zijn bek en heeft op zijn nieuwe trailer meer dan 2 miljoen dislikes. Hardline is vreselijk. Battlefront doet het degelijk maar is niet all that. Battlefield 4 houd zich staande en Battlefield 1 is veelbelovend. Battleborn is vet maar wordt toch een partijtje overschaduwd zeg. Toch wel allemaal karig he?

roadhog-screenshot-001

Toen kwam Overwatch. Nul verhaal, nul lore, nul nothing. Maar man man man man wat is dit een toffe game zeg. Je ziet en voelt direct dat er zoveel detail is gegaan in de characters. Dat is niet normaal meer man. Iedere character is zo verschillend van elkaar dat je het haast kan proeven. Je zal als gemiddelde gamer die van shooters houdt altijd wel met iemand spelen die jouw favoriet wordt. Misschien wel meer favorieten net als ik (3 characters maar liefst). Maar er zijn wat kanttekeningen. Laten we eerlijk wezen, de lore zit niet in het spel zelf.

DavidDavid: Lieve lieve LeLe, ik vind je echt een snoes, maar hier ben ik het maar gedeeltelijk met je eens. Zoals al vaker is gebleken, doet Blizzard eigenlijk nooit iets zonder reden. De meeste veelbelovende titels van andere studios verkopen zichzelf wegens de dikke verhalen die ze beloven en daar is Destiny een mooi voorbeeld van. Misschien weten sommigen van jullie nog wel dat ik Destiny destijds de hemel ingeprezen heb, en als ik hem opnieuw zou moeten beleven en schrijven zou ik het hoogstwaarschijnlijk weer hetzelfde cijfer geven. Qua ervaring en gameplay issie namelijk dik in orde, maar het gebrek aan beloofde content en het onafgemaakte verhaal noemen we het toefje turd op de taart. Ik heb niet het gevoel dat Blizzard ons zo gaat behandelen met Overwatch, want deze mensen stellen zo goed als never teleur.

Dat er geen verhaal of lore bij de game komt kijken is ook niet helemaal waar, want er zijn verscheidene video’s van (minstens) Pixar kwaliteit op het net verschenen. Zo hebben ze een prachtige video vrijgegeven voor de release die het.. oké, ietwat superflinterdunne verhaal uit de doeken doet, maar daar ligt de focus van de game ook helemaal niet. De focus ligt op de helden van Overwatch, die de allergrootste rol spelen in deze (zegt al genoeg) hero-shooter. Hoe Blizzard hier weer, geniaal als dat ze zijn, episch de nadruk op weet te leggen kom ik straks op terug. Cliffhanger galore!

Grootschalige, pijnlijke verkrachting

leonardo bbLeo: Hey David, in Battleborn hield jij niet van groepsverkrachtingen toch? Vertel mij eens waarom je het nu wel leuk vindt? Want sjemineetje het is een rape festijn. Bij control bijvoorbeeld. Iedereen weet waar je moet zijn. Iedereen gaat op hetzelfde punt af. 6v6 heroes met ultimates en specials komen op je afgevuurd. Alle hel breekt los. Coördinatie wordt hevig beïnvloed omdat je vijanden om je heen probeert te killen. Je teamgenoot faalt en je staat er alleen voor. Mooi, R.I.P. Maar ik vind het geweldig.

overwatch torbjorn

Nu zijn er wel een paar issues met balancing. Zodra je meerdere van dezelfde characters kiest verschuift de balans ernstig. Dat is niet leuk meer. Voorbeeld: Torbjorn, ik noem hem kabouter plops. Hij kan sentry guns/turrets plaatsen. Stel je hebt vier van die kabouter plops characters die alle vier een fucking sentry gun plaatsen. Ben je kansloos. Vooral omdat je die sentry gun als kabouter plops kan upgraden. OVERPOWERED. Die dingen zijn lazer scherp met richten en zodra je er eentje kapot maakt is het binnen no time weer mogelijk om nog een turret te plaatsen.

En dan heb je te maken van vier van dit soort pipo’s. ”Blizzard for the love of god, make ranked matches and exclude the fuck out of double characters”. Ik heb voor de grap geaccepteerd om tegen 6 Soldier 76’s te spelen. Rot op, doe ik nooit meer. Er moet meer gestimuleerd worden op creativiteit en variatie. Ik snap dat je wilt winnen. Maar niet op zo’n manier.

DavidDavid: The rape was real, painful en lube-loos in Battleborn, dat is onmiskenbaar. In Overwatch krijg je in zekere mate ook wel met rape te maken, maar er is één groot verschil: de nadruk in Overwatch ligt op PLEZIER. Daarmee wil ik niet zeggen dat Battleborn geen kut aan is, alleen de learning curve is daar way te stijl. In Battleborn moet je veel nadenken over je zetten, je gear, hopen dat de tegenstander niet die bepaalde keuze in hun skilltree hebben gemaakt die je zo omlegt, etc etc. Characters zijn moeilijk om onder de knie te krijgen, te lezen en tegenstanders van hogere levels zijn vrijwel 200% van de tijd beter uitgerust dan jou.

In Overwatch komt dit dus helemaal niet terug! Het maakt geen donder uit welk level je bent, iedereen heeft dezelfde skills met elk character dus komt het neer op jou en je skill-level als speler. Ga je dood? Geen probleem, je bent binnen vijf seconden back in business en niet na 30 seconden á een minuut zoals in Battleborn. Dat zijn weloverwogen keuzes die Blizzard gemaakt heeft om het spel leuk te houden, wat waarschijnlijk ook het grotere succes van Overwatch verklaart (binnen een week na de release meer als 7 miljoen!!! actieve spelers). Daartegenover staat dat er dus wel weinig customize-opties zijn, op wat skins en emotes na. Ik vind dit persoonlijk helemaal geen probleem, het is waarschijnlijk zelfs de charme en het succes van de titel. Ingewikkeld in zijn simplisme.

overwatch 01

Fact is: Overwatch speelt gewoon heer-lijk weg. Het ziet er mooi uit, alle shooterelementen zijn killer uitgewerkt, goed uitgedachte maps en een hele buts aan eigenheid. Alle characters zijn op grote afstand te herkennen, waarop jij je aanpak dus snel kan aanpassen. Maar als ik het ergens mee zou moeten vergelijken, is dat het meeste met Team Fortress 2. Beetje cartoony, maar niet te gelikt. Blizzard laat wederom zien waarom ze één van de beste gamestudios zijn, al dan niet de beste.

Wat balancing betreft moet ik je wel gelijk geven, meerdere van dezelfde characters in een team hebben is gewoon niet leuk. Ik ben het niet heel erg vaak tegenkomen, maar het zou gewoon niet mogelijk moeten zijn, want het was kut. Als ik iets zou moeten bedenken dat de game zou kunnen breken, is dat het wel. Wat mij wel opviel is dat met de release van de game we blijkbaar nog in pre-season mode zitten, wat zou kunnen beteken dat zodra de eerste season van start gaat dat misschien niet meer mogelijk is. Ik hoop het in ieder geval vurig.

Hoe werkt dit?!?

Game-modi. Op dit moment zijn het 4 game modes, laat ons ze even toelichten:

leonardo bbLeo:

Escort: Viezerik, ik zie je wel doordenken. Escort is een heel simpel game mode. Maar moeilijk te spelen. Je hebt twee teams van 6. Eentje valt aan en de ander verdedigt. De aanvallers moeten ervoor zorgen dat hun”Payload” veilig op zijn bestemming komt. Nu heb je een aantal punten waar je als aanvaller doorheen moet. Je bent gelimiteerd in tijd dus je zal zo snel mogelijk naar punt A moeten gaan om weer tijd te krijgen. Om vervolgens de ”Payload” weer naar het volgende punt te brengen en uiteindelijk naar zijn eindbestemming.

Als verdedigers moeten jullie ervoor zorgen dat dit niet gebeurt. Het is aan jullie om alles uit de kast te halen en de aanvallers binnen de gelimiteerde tijd te weerhouden van het arriveren naar het eerste punt. Als je hierin faalt heb je nog een kans om de aanvallers tegen te houden op het volgende punt en tot aan het eindstation.

DavidDavid:

Control: Dit is een speltype dat een nieuwe betekenis geeft aan de welbekende ‘King of the Hill’ gamemode. Mag niet missen natuurlijk, maar hier geven ze er weer frisse twist aan. Houd een enkel gebied in het midden van de map onder controle met je team en zorg ervoor dat je je teammeter van 0% naar 100% krijgt. Zodra het vijandige team iedereen in dit gebied weet uit te schakelen en het gebied onder controle weet te krijgen, gaat hun meter weer langzaamaan in procenten omhoog.

Dit kan erg spannend zijn, aangezien Overwatch gebruikt maakt van ‘Overtime’. Wat betekent dat als hun meter op 99% staat, je met je laatste teamgenoten in dat gebied je nog kunt verzetten en het gebied kan overnemen. Met een paar goedgecoördineerde aanvallen is het mogelijk om alsnog te winnen. Zenuwslopend, maar fuuuuucking tof!

leonardo bbLeo:

Assault: Assault is een game mode waarin de aanvallers en verdedigers ”Capture Points” moeten overnemen. Zowel de aanvallers en verdedigers strijden om de volle controle van de map. Aanvallers vallen de punten dus aan. Verdedigers moeten de punten zien te behouden. Dit allemaal moet binnen de tijdslimiet gebeuren.

DavidDavid:

Hybrid: Dit speltype zouden we uitgebreid uit kunnen lichten, maar dat hebben we eigenlijk al gedaan. Het is namelijk een combinatie tussen de ‘Escort’ en ‘Assault’ gamemode, die je dus in twee delen op de desbetreffende map speelt. Hier is het vaak van belang om veel van characters te switchen, omdat allen hun eigen krachten en zwaktes hebben met betrekking op de gamemode. Be smart, pas je aan op de situatie.

overwatch 02

Loony Toons much?

leonardo bbLeo: Ik had het over dat alle characters, maar liefst 21 stuks, allemaal ontzettend verschillen van elkaar. Geen enkele character heeft iets weg van de ander. Elke character heeft zijn speciale vaardigheden. Je kan de speciale vaardigheden niet oneindig spammen. Nadat je er een hebt gebruikt heb je een cooldown timer, waarvan je afhankelijk van hoe sterk de power meestal is, moet wachten totdat je hem opnieuw kan gebruiken.  Daarnaast heeft iedereen een een superkrachtige Ultimate attack, die jij opbouwt gedurende de tijd.

Ten eerste zijn de characters opgedeeld in verschillende groepen: Offense, Defense, Support and Tank. Ik ga een paar van mijn favorieten even kort toelichten.

Mc Cree: Offense

maxresdefault

Cowboy, gunslingin’, all American, poncho wearing bad ass. Revolver in zijn rechterhand en een sigaar in zijn bakkes. Je hebt twee ”firemodes”. Normaal gericht schieten en heel snel achterelkaar. Je specials zijn er twee. Je kan een koprol maken om bijvoorbeeld weg te duiken van gevaar. Daarmee herlaad jij je revolver automatisch en kan je een rapid fire aanval doen. Zeer handig. Je tweede special is een ”stun grenade”; hiermee schakel je de vijand tijdelijk uit en kan jij met het gemak van alle wereld de vijand uitschakelen. Last but not least, is je ultimate. Hiermee kan je meerdere vijanden in het vizier brengen en met een kogel uitschakelen. Dus stel je hebt er vier in het vizier, schakel je er ook 4 uit. Je hebt 6 kogels in totaal dus je zou een heel team kunnen uitschakelen.

Soldier 76: Offense

maxresdefault (1)

Uptight half mens half robot ofzo? Robocop op zijn best in principe. Zijn primaire wapen is een assault rifle. Heel vertrouwd voor de shooters onder ons. Je secundaire fire mode zijn drie blauwe granaten die je afvuurt. Ik denk ook wel dat hij het meest toegankelijke character is. Je hebt twee specials en een ultimate. Je eerste special is – *tromgeroffel* – sprinten! Jaja, je kan in Overwatch namelijk niet sprinten. Dat zal voor vele even wennen zijn. De ene character is wat sneller dan de ander. Vandaar dat dit een ware toevoeging is. Je tweede special is een healing field. Je kan jezelf helen net als teamgenoten die in de buurt zijn. Je ultimate is een vizor die je opzet. Daarmee hoef je niet meer te richten maar gewoon schieten. Je raakt je tegenstander altijd op het hoofd voor meer damage.

DavidDavid: Zoals ik al had gezegd, zou ik nog even terugkomen op het detail dat de heldenstudio in de heroes heeft gestopt. Dan mag het verhaal misschien flinterdun zijn, maar de onderlinge banden tussen de characters is prominent aanwezig. En dat mijn lieve mensen, is een hele prestatie en vooral voor een multiplayer-only FPS titel. Blizzard is zo geniaal geweest om een hoop characters te voorzien van hun eigen ‘cinematic shorts’ op Youtube, om zo de achtergrondverhalen en banden van/tussen de Overwatch-agents toe te lichten. Het zou me ook niets verbazen als er nog een video over elk character gaat verschijnen… De fucking winnaars.

Zo zal je regelmatig de heroes betrappen op grappige conversaties tijdens de game, die in verband staan met de shorts. Soms zullen er een paar elkaar ook belachelijk maken omdat de één bijvoorbeeld haar sniperrifle (Widowmaker) verkiest boven de de ander zijn handboog (Hanzo), enzovoorts. Of probeer bijvoorbeeld eens de wereldberoemde DJ-agent hybride ‘Lucio’ en live-kill streamer ‘D.Va’ in hetzelfde team te krijgen.. Misschien hoor je ze elkaar wel vragen om een handtekening. Su-per-vette details!

Maar goed, mijn favoriete characters wisselen zo goed als om de dag, dus ik licht even twee heroes uit waar ik momenteel bijzonder van gecharmeerd ben:

Reinhardt: Tank

Reinhardt Overwatch

Next to his looks, heeft deze gepantserde dudeson ook nog eens betrekkelijk veel nut. Vooral in de ‘Escort’ gamemode blinkt deze man letterlijk en figuurlijk uit, want met zijn enorme plasmaschild kan hij met alle gemak de Payload escorteren en alle schade voor zijn homies opvangen. Het mooie is dat jouw teamgenoten door jouw schild heen kunnen schieten, maar je vijand kan dat dus mooi niet. Hij heeft daarnaast een flinke levensbalk, één grote moederneukende rakethamer, en een tactische charge-aanval. Daarmee kan je jezelf in een groep vijanden lanceren, en de persoon die je dan weet te raken vind zichzelf een meter of 50 verderop platgedrukt tegen de muur. Zijn ultimate is een klap met zijn moker, waarmee hij alles in een rechte lijn van ongeveer 20 meter voor zich uit bewusteloos slaat voor 3 á 4 seconden. Wees er wel bewust van dat je met deze character niet per sé elke match veel kills gaat maken, besef wel dat je van onschatbare waarde bent voor je team!

Zenyatta: Support

zenyatta overwatch

Zenyatta is een moeilijke hero om onder de knie te krijgen, maar als je ‘m eenmaal snapt is het echt een zweverige eindbaas. Zijn wapens zijn de ‘orbs’ die om zijn nek zweven en dus zodoende kan inzetten als wapen, of als handig hulpmiddel voor jou en je team. Er bestaat naar mijn idee geen stijlvollere manier in Overwatch om je vijanden mee om te leggen als Zenny z’n primary attack, waarmee hij orbs met beide handen richting zijn vijanden slingert. Met zijn secondary attack laad je deze aanval, en gooi je meerdere orbs tegelijk naar je vijanden. Maar zijn kracht zit hem in de speciale aanvallen. Want je kan een ‘Orb of Harmony’ naar je teamgenoten gooien om ze te healen, of je kan een ‘Orb of Discord’ naar je vijanden gooien om ze 50% meer schade te doen. Daarbovenop kan hij met zijn Ultimate ‘Transcendence’ een korte tijd immuun voor schade worden, plus zichzelf en al zijn teamgenoten om zich heen healen. Supercharacter voor net achter de frontlines en als je Ultimate geladen is om je maten op een capturepoint te ondersteunen!

Conclusie

leonardo bbLeo: Overwatch krijgt over het algemeen een hoog cijfer van veel blogsites en gamesites. User ratings zijn daarentegen toch veel lager. Waar zou dat aan liggen? Is het toch de gewenning dat sommige characters misschien toch overpowered zijn? Of voelt de game toch incompleet aan? Is dat zo wegens gebrek aan verhaal en diepgang? Voor wie is deze game eigenlijk? Voor ons of voor de E-Sports community? Ik moet zeggen. Ik heb er persoonlijk ontiegelijk veel plezier aan. Misschien juist omdat het recht toe recht aan is. Alles of niets, in dit geval niets en daarom vet. Maar om er de volle 60 euro voor te vragen… Ik neig richting nee, omdat ik objectief wil blijven. Je kan alleen online spelen en nu is het aanbod nog redelijk beperkt. Je hebt binnen 2 uur alle modes en maps gehad. 40 euro vind ik realistischer. Heck, 30,- zou zelfs een eerlijke prijs zijn. LAAT 1 DING DUIDELIJK ZIJN LEUTE. Ik zeg en review dit als VOORLOPIGE copy die ik nu heb. Tuurlijk komen er meer characters en tuurlijk komen er meer maps, en is het allemaal gratis. Dat zou in ”the long run” de 60,- meer dan waard zijn. Dus wat dat betreft, die 60,- is niet zo’n gek idee.  Hoe dan ook is dit een titel die ik sinds tijden met een goed gevoel speel, ongeacht de prijs en daar gaat het toch om? Ik ga zo weer spelen, fuck het mooie weer buiten.

DavidDavid: Zoals jullie misschien al hebben gelezen, is Overwatch een parel van een game. Het is precies wat ik even nodig had, een spel waar ik gewoon moeilijk veel plezier uit haal. Het is on point op zoveel gebieden, de liefde die in de titel gestopt is is gewoon te voelen. Ondanks het ontbrekende verhaal, blijft het een toptitel. Het wordt ook niet voor niets verkocht als een multiplayer-only titel, waar ’t ook niet zo’n grote rol hoeft te spelen. Koop dan gewoon lekker Elder Scrolls of Fallout ofzo, ga daar leuk doen in je eentje. Er zijn inderdaad nog niet zo superveel maps, maar er is wel een ruime keuze tussen 21 heroes a.k.a. veel verschillende manieren om maps te doorkruisen op een andere manier. Gelukkig heeft Blizzard beloofd dat alle aankomende content voor de game gewoon keihard gratis is en blijft, dus niks nada Seasonpass of iets in die richting. Nu nog hopen dat het op frequente basis onze kant op komt.

Wil je waar voor je geld? Houd je van shooters? Haal deze game in je huis, stop hem in je pc, PS4 of One en haal hem daar de eerstvolgende maanden niet meer uit. Tot nu is Overwatch voor mij Game of the Year en denk dat andere titels behoorlijk hun stinkende best moeten gaan doen om deze van de troon te stoten. Oké, ik ben ook out, ik ga Leo joinen. Fuck de zon, fuck een kleurtje krijgen, fuck you if you don’t like it, ik ga all blank deze zomer.

Overwatch | REVIEW
HOT!
Werkt verslavingsgevoelig
Grote keuze uit characters
Alle toekomstige DLC supergratis!
NOT!
Dubbele characters in één team zou niet mogelijk moeten zijn
De prijs voor de huidige content wat aan de hoge kant
90
SCORE

Vond je dit artikel nuttig?

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
NL / EN
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x