Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 | REVIEW

Het is ooit begonnen met een simpel, maar verslavend “towerdefense” spelletje waarin je jouw huis moest beschermen tegen zombies. Door middel van het planten van diverse gewassen in jouw tuin kon je de ondoden tegenhouden de drempel van jouw huis te bereiken. Ontwikkelaar PopCap maakte een veelgespeelde game en al snel vond uitgever EA het nodig om een heuse actie-shooter rondom dit concept te maken. Zo ontstond de allereerste Garden Warfare voor de eerste generatie consoles. Nu hebben we natuurlijk de nieuwere consoles in onze huiskamer staan en was het vanzelfsprekend dat er een tweede deel zou verschijnen van Plants vs Zombies: Garden Warfare. Rowdy trok zijn tuinbroek aan en ging aan de slag in de virtuele tuin van deze game!

Twee jaar geleden kwamen PopCap en EA dus samen met de eerste Garden Warfare game. Een prachtig nieuw concept, waarin een soort van Battlefield / Call of Duty achtige gameplay gecombineerd werd met een grappige en visueel aantrekkelijke stijl. Het cartoony en kleurrijke uiterlijk van de game zorgde ervoor dat dit een vermakelijk equivalent van de standaard shooter werd, waar veel gamers plezier aan beleefde. Er waren maar een aantal nadelen aan de game, en dat was het gebrek aan content en het verplichte multiplayer aspect. Nu komen beide partijen terug met het tweede deel en maken dit compleet goed, met een shitload aan nieuwe en leuke dingen die je kunt verdienen tijdens het spelen van de game.

pvsz1

Slagveld in je achteruin

Garden Warfare 2 gaat verder waar het eerste deel ophield, alleen is de game veel uitgebreider en zijn er een ongekend aantal dingen aan toegevoegd. Zo zijn er in de eerste instantie maar liefst veertien klassen planten en zombies waaruit je mag kiezen, zijn er meer spelmodi met de daarbij behorende maps en kent de game ditmaal zelfs een singleplayer campaign mode waarmee jij je lekker bezig kunt houden.

Een ander nieuw aspect is dat Garden Warfare 2 zich dit keer afspeelt in een grote en open wereld, de Backyard Battleground, die dient als een HUB wereld. Hier kun je onder andere diverse opdrachten uitvoeren om langzaam in level te stijgen, kun je switchen tussen de diverse klassen en heb je de mogelijkheid om een multiplayer match te starten.

De HUB wereld is prachtig gemodelleerd en ziet er dankzij de kleurrijke omgeving en crispy graphics ongelooflijk funky en levendig uit. Het mooie aan deze wereld is dat deze gescheiden wordt door een middentuin. Hierdoor kun je precies zien of je op het terrein bent van de planten of de zombies. Want waar het territorium van de planten lekker zonnig en vrolijk is, zie je dit veranderen in een donkere en grimmigere wereld naarmate je dichterbij zombiegrond komt.

pvsz3

Blije bakkes

Bij een singleplayer ervaring hoort natuurlijk een verhaallijn. Ook hier is over nagedacht, al zul je niet steil achterover slaan van de diepgang. Beide kampen kennen hun eigen leiders: zo nemen de planten orders aan van Crazy Dave en de zombies juist van Dr. Patient. Deze malle bazen sturen je naar alle kanten van de HUB wereld om diverse klusjes op te knappen. Denk hier bijvoorbeeld aan het vinden van een Special Ops, in de vorm van een sluipende dikke boomstam die je moet escorteren naar jouw basis. Hoogstaand zijn het verhaal en de missies niet, maar je gaat er zeker een glimlach van op je bakkes krijgen!

Naast de diverse opdrachten die je moet voltooien in deze singleplayer ervaring krijg je ook nog de kans om je te moeien in een grote oorlog in de open wereld. Precies midden in de wereld, tussen de thuisbasis van de planten en zombies, bevindt zich in een vlag. Hier komt een kekke nieuwe spelmodus om de hoek kijken: de Flag of Power. Hier is het de bedoeling om zo lang mogelijk de vlag te bewaken en met de aanvallende partij korte metten maken. Ondanks dat de aanvallende partij ietwat kwetsbaarder is dan normaal, hebben zij wel krachtigere aanvallen tijdens dit spelelement. De aanvallende partij probeert dit gebied te veroveren om zodoende hun eigen vlag naar boven te hijsen. Dit levert spectaculaire en hilarische gevechten op, wat Garden Warfare 2 ongelooflijk uniek maakt.

pvsz4

Dodelijke multiplayer

De multiplayer is ook weer goed uitgekiend in Garden Warfare 2. Er zijn een shitload aan modi die je met 24 man online kan spelen. Dit natuurlijk verdeeld over de twee kampen die je in de game hebt.  De modi die speelbaar zijn, heb ik even netjes voor je opgesomd:

Welcome Mat:  Dit is een mode voor beginnende spelers, hier speel je gewoon met de normale karakters zonder dat je de diverse varianten kunt gebruiken. Ook zullen de weapon upgrades niet beschikbaar zijn en speel je dus gewoon met een basis karakter. Lekkere vanilla Team Deathmatch dus.

Garden en Graveyards Ops: Ouderwetse Base Defense actie. Er komen diverse golven vijanden jouw kant op en het is de bedoeling om jouw basis veilig te stellen van deze vijanden. Deze twee modes zijn speelbaar tot 4 personen.

Team Vanquish: Gewoon lekker ordinair een potje Team Deathmatch, met alle klassen, upgrades en ga zo maar door. Het team met de meeste kills wint!

Herbal Assault: Hier is het de bedoeling dat het zombieteam zijn basis verdedigt terwijl de planten moeten aanvallen. Mochten de planten de basis bereiken is het game over.

Gardens & Graveyards: Het tegenovergestelde van Herbal Assault. Hier gaan de zombies in de aanval, terwijl het plantenteam moet verdedigen.

Turf Takeover: Een mix tussen de welbekende Garden & Graveyards en de nieuwe Herbal Assault mode. Hier is het de bedoeling dat je stukjes land dient te verdedigen of juist te veroveren. Diegene die de meeste controlpoints heeft veroverd, heeft gewonnen.

Gnome Bomb: De planten en zombies vechten om een bom te bemachtigen in de vorm van een tuinkabouter, om deze daarna proberen te planten in de vijandelijke basis.

Vanquish Confirmed!: Team Deathmatch, waarbij je orbs moet verzamelen na het verslaan van een tegenstander. Het meest te vergelijken met de Kill Confirmed modus uit Call of Duty.

Suburbination: Ken je de Domination mode uit Call of Duty? Taddaaaa, deze is dus ook te vinden in Garden Warfare 2. Er zijn drie Control Points die je moet bezetten; het team dat het eerst bij de 100 punten komt heeft gewonnen.

Mixed Mode: Zoals de naam al zegt, kun je in deze mode al het bovenstaande verwachten maar dan alles tegelijkertijd. BAM jonguh!

pvsz2

Chaos overal!

Typerend voor Garden Warfare 2, is de compleet chaotische actie die de game kent. Naast dat je de multiplayer simultaan speelt met 24 gamers in twee teams, kun je de gebieden ook voorzien van andere defensieve elementen. Wat te denken van het plaatsen van turrets om jouw basis te bewaken tegen vijandelijk tuig, of een geneeskrachtige bloem die het gezondheidspeil van jouw planten op niveau houdt tijdens de diverse gevechten. De actie spat van de game af, en het koddige uiterlijk waar dit mee gedaan wordt is ongelooflijk leuk.

Een andere kant van de game is het vrijspelen van content door jouw karakters te laten levelen. Het is natuurlijk de bedoeling om jouw personages zo sterk mogelijk te maken, om te overleven in de chaotische multiplayerwereld, maar ook om de moeilijkere missies te doen in de singleplayer. Dit levelen gebeurt door het verslaan van vijanden, en deze vindt je uiteraard in de HUB wereld, tijdens je missies maar ook tijdens de multiplayer. Door dit alles te doen verzamel je punten en stijg je dus in level. Hierdoor kun je jouw favoriete karakters upgraden met wapens, outfits en andere vette dingen. Leuk detail is dat de game de specifieke levels onthoudt van de diverse karakters aan beide zijde.

Ook het verzamelen van objecten zorgt ervoor dat je kekke nieuwe outfits kunt krijgen en kopen. Hierdoor krijg je dus compleet nieuwe varianten van bepaalde personages. Enig nadeel dat te noemen is, is dat je voor deze objecten moet gaan grinden. En dan bedoel ik ook echt GRINDEN zoals je nog nooit GEGRIND hebt. Dit kan zowel in de singleplayer modi als tijdens diverse potjes multiplayer, wat het nog allemaal dragelijk maakt. Het duurt alleen ongelooflijk lang voordat je deze shit in huis hebt om dan eindelijk de beoogde doelstelling te behalen.

Conlusie

Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 is alles wat het eerste deel al had moeten zijn. Het is een vrolijke third-person multiplayer shooter, met ongelooflijk veel content waarmee je jezelf maanden zoet kunt houden. Tevens bevat de game ook splitscreen support, waardoor je samen met een maat (en een krat bier) de game samen op een scherm kan spelen. De game ziet er ook nog eens ongelooflijk aantrekkelijk uit, dit komt dankzij de kleurrijke en cartoony graphics die de game kent. Er zijn ontzettend veel spelmodi die iedereen aan kunnen spreken en veel personages uit beide kampen die je aan kunnen spreken.

De game kent ook een klein aantal missers. Zo is het idee van de Singleplayer Campaign leuk bedacht, maar mist deze diepgang en zijn de missies nogal repetitief opgezet. De HUB-wereld is wat aan de kale kant en de muziek gaat op een langere termijn nogal op je zenuwen werken. Al met al heeft PopCap de kritiek van het eerste deel goed aangepakt, en wellicht dat een deel 3 in de serie alle kritiekpunten gaat oplossen. Voor nu zeg ik dat Garden Warfare 2 een lekker spelletje is, waar jij en je vrienden je een lange tijd mee kunnen vermaken.

Ontzettende shitload aan diversiteit in content en modi
Prachtige en kleurrijke chaos
Splitscreen met een kratje bier!