Risen 3: Titan Lords – Enhanced Edition | REVIEW

Piranha Bytes is de ontwikkelaar van zowel de Gothic als de Risen series. Deze games zijn ook ongekend populair bij onze oosterburen. Vorig jaar augustus werd Risen 3 al uitgebracht op de oude generatie consoles en pc. Waar de pc-versie nog aardig te noemen was, bleek dat de consolevariant ondermaats geport was. Nu probeert ontwikkelaar Piranha Bytes Risen 3 opnieuw aan de man te brengen door middel van een remaster. Daarom krijgt de game ook de subtitel Enhanced Edition mee. Rowdy trekt zijn piratenbroek aan om op onderzoek uit te gaan of deze zogenoemde remaster wel je doekoe-centjes waard zijn.

De zoon van de kapitein met de stalen baard
In Risen 3: Titan Lords speel je met een naamloze held, die de zoon is van de überbekende piraat Captain Steelbeard. Gelijk nadat het spel begint, sterf je. Zo dat is een korte game… Gelukkig sta je, nadat er een aantal weekjes verstreken zijn, als een ware messias weer op uit de dood. Het blijkt dat, ondanks dat je weer levend bent, je ziel verloren is en deze moet je gaan terughalen uit de onderwereld. Dit zorgt ervoor dat je als ware avonturier diverse quests moet volgen, op verschillende eilanden in de game, om je ziel weer terug te veroveren. Dit alles speelt zich af in een weelderige piratenwereld, waar zwaardgevechten en magie niet worden geschuwd.

Het verhaal van de game is niet echt slecht te noemen, maar het tempo waarop het begin van het spel zich afspeelt is naar mijn mening iets te snel. Ik heb het idee dat er wat achtergrondinformatie wordt overgeslagen om je zodoende zo snel mogelijk in de game te krijgen. Er had iets meer nuance in de game gestopt kunnen worden, want nu heb je af en toe het gevoel dat je niet precies weet wat er in hemelsnaam is gebeurd.

risen 3-1

Een kleurrijk gevoel van binnen
Ondanks dat de game een remaster is van de Playstation 3 versie, lijkt de game verdomd veel op de oorspronkelijke pc-versie. Het ziet er allemaal prachtig helder en kleurrijk uit als je het vergelijkt met elkaar. Ook de textures en de omgevingen zijn extra gedetailleerd en je hebt bijna het gevoel dat je de pc-versie van de game aan het spelen bent. De framerate is aardig constant te noemen, maar wil hier en daar nog weleens behoorlijk inkakken als het iets te druk op je schermpje wordt.

Zet uit! Speel iets anders!
Ondanks dat de game er aardig uit ziet, viel mij wel op dat er minder aandacht is besteed aan de animaties in de game. Het lijkt net alsof jouw hoofdpersonage over de spelwereld zweeft in plaats van dat hij werkelijk loopt. Misschien heeft het te maken dat hij als een die-hard messias is opgestaan uit de dood, maar mijn vermoeden is anders. Het zweven wordt bevestigd: als je in de buurt van verhogingen komt, zie je de personages iets van de grond verwijderd waardoor ze dus ook werkelijk boven de grond zweven. Dit zorgt ervoor dat de game een onafgewerkt gevoel geeft en dit kan behoorlijk gaan storen tijdens het spelen van Risen. Het ziet en voelt heel onnatuurlijk aan waardoor de geloofwaardigheid van de game gelijk in duigen valt.

Niet alleen de animaties zijn een negatief punt van de game, ook het belangrijkste onderdeel van een RPG voelt niet goed aan. Je hebt namelijk een knop waarmee je kunt aanvallen. Druk je snel op deze knop dan doe je een lichte aanval, houd je de knop in dan doe je een zware aanval. Ook is het mogelijk om aanvallen te blocken en te ontwijken en kun je een langeafstandswapen gebruiken in de game. Ook kun je zo nu en dan een beetje magie gebruiken. Als ik het zo beschrijf, klinkt het uitgebreid, maar niets is minder waar. Risen 3 is zo oppervlakkig qua combat dat het naar gelang van tijd al snel extreem saai gaat worden. Ook de beperkte animaties van de game zorgen ervoor dat je de game al snel uitzet om maar iets anders te gaan spelen.

risen 3-2

Arrrr… Gold and experience are a pirate’s best friend
Zoals het een echte RPG betaamt verdien je ook in Risen 3 experience en goud. Hiermee kun je een hoop dingen vrijspelen, zoals diverse skills en wapens. Er moet gezegd worden dat er een hele hoop variatie is in de dingen die je kunt vrijspelen en kopen in de game. Dit maakt de game stiekem weer iets interessanter als je jezelf hier in gaat verdiepen.

Godsnakend dure onderzetter
Het is dan alleen jammer om te zien dat ontwikkelaar Piranha Bytes hier de focus op heeft gelegd tijdens het ontwikkelen van de game, terwijl ze hun focus beter op de gameplay hadden kunnen richten. Want hoe leuk het ook is om nieuwe skills vrij te spelen, als de combat al tegenvalt en je geen plezier hebt in het spelen van een spel dan verdwijnt de disc al snel uit je console om te gebruiken als onderzetter voor een heerlijk koud biertje.

risen 3-3

Toch nog wat positiviteit: feel the love
En ondanks dat er in deze wereld mensen zijn die werkelijk de game zullen gebruiken als onderzetter heeft de game toch een aantal zaken die indrukwekkend genoeg zijn. De wereld van Risen 3: Titan Lords is immens groot. Je kunt jezelf uren door deze piratenwereld voortbewegen, of het nu te voet of later zelfs te water is. Er zijn een ongelooflijk aantal side-quests in de game waar toch aardig wat vermaak in te vinden is en ondanks de animaties van de diverse personages in de game, ziet dit alles er nog aardig gelikt uit ook. Het is dan ook zo jammer dat de game de plank finaal mis slaat door de saaie en gebrekkige combat, want dit had een prachtig avontuur kunnen worden voor elke gamer. Nu wordt dit beperkt tot liefhebbers van de Risen-serie en dat is natuurlijk hartstikke zonde!

Risen 3: Titan Lords – Enhanced Edition is een zorgvuldig gemaakte remaster als het gaat om het grafische aspect. Kijk je naar het vluchtige beginverhaal, saaie gevechten en slechte animaties dan ben je al snel klaar met deze games. En dat terwijl de game dan wel weer zijn best probeert te doen met de prachtige spelwereld, de diversiteit aan vrij te spelen skills en de leuke piratenthema. Het bracht mij allemaal een beetje in dubio en als ik een advies moet geven dat zou ik Risen 3 lekker laten liggen in de schappen van jouw favoriete spelletjeswinkel. Ben je fan van de Gothic en Risen serie en heb je dit deel nog niet in je collectie, dan zul je de game alsnog wel kopen op je PS4. Maar vergeet niet dat ik je heb gewaarschuwd dat de game toch aardig tegen kan vallen. I rest my case!

Ziet er smakelijk uit
Uitgebreide en interessante skilltree
Spelwereld is immens