Star Wars: Battlefront | REVIEW

Het moet een angstaanjagende game zijn geweest om te ontwikkelen, ik zal je zeggen dat ik blij ben dat ik niet in de schoenen sta van de ontwikkelaar DICE. Met het respect dat Star Wars als franchise al voor zichzelf heeft gewonnen en hoe de vorige Battlefront-games het gedaan hebben, is het onvermijdelijk dat er op zekere (gamer)zieltjes getrapt gaat worden. DICE heeft met de Battlefield-reeks al bewezen dat ze meer als in staat zijn om games in deze trend te bouwen, maar deze ligt wel erg gevoelig. Met een hoop vertrouwen en goede hoop duik ik in that galaxy far, far away… Weten ze het ook daadwerkelijk waar te maken?

All thrusters in overhype

Om te beginnen wil ik alvast zeggen dat ik echt, maar dan ook écht blij ben dat ik geen film-game hoef te reviewen. Slimme zet geweest van beide partijen om een reboot van een ooit goed ontvangen game te maken, zonder het vertrouwen van de aanhang te schaden. (bijna) alle games gebaseerd op films zijn tot nu toe ruk geweest, dat wil al zeggen dat er mensen met een brein achter deze move zitten. Daarbovenop is er niemand zo competent als DICE om Battlefront nieuw leven in te blazen, plus dat ze ook nog eens meereizen op de hypetrein richting ‘The Force Awakens’. *money money money money, cash cash cash*

Star Wars Battlefront 01Aangezien deze game jammer genoeg alleen maar leunt op multiplayer, zal ik wat throwbacks naar de oudere delen in de serie doen. Hoe ze er ooit bij zijn gekomen om deze Battlefront geen verhaal te geven; beats me. Het heeft het eigenlijk gewoon verdient, ook al waren het maar wat verhalende, iconische veldslagen uit de afgelopen zes delen geweest was ik *kuch iedereen kuch* blij geweest. We moeten het doen met wat we krijgen, en gelukkig bepaalt de multiplayer de replayability van de meeste games.

Through the Force, graphics you will see

Je mag na de review gelezen te hebben vinden van wat je wilt, maar deze moet je toch wel aan ze geven: de game ziet er godverdomme machtig mooi uit godverdomme! Alle planeten hebben hun eigen identiteit: De lavastromen op de grijzige crematoriumplaneet Sullust, de ijskristallen in de grotten op Hoth of het troetelbeertjes-boomhuttenstelsel op Endor, de kolossale AT-AT’s die rondstampen met hun AT-ST broertjes, X-wings en Y-wings in gevecht met Tie-Fighters en Interceptors.. het klopt gewoon.

Star Wars Battlefront 02Daarbij scheren de laserstralen van de kenmerkende blasters langs je heen, overal vonken, flitsen en explosies.. Het is één uit de hand gelopen vuurwerkshow. Correctie: fucking goede vuurwerkshow that is. En als klap op de vuurpijl is het geluid werkelijk fenomenaal, maar op dat gebied is DICE altijd al een eindbaas geweest.

De unieke Star Wars-sfeer is zo intact dat het bijna eng is. Je waant jezelf oprecht in de wereld van het misschien wel meest iconische science fiction-universum ooit, en daarvoor verdienen ze al een dikke pluim in het achterwerk. Als jij zo’n type bent die elke dag in een Jedi-gewaad zijn lightsaber aan het oppoetsen is in zijn op-schaal-nagemaakte Ewok-boomhut, is het een blinde koop. (voor de n00bs onder ons: NOOIT de lichtgevende kant van de saber poetsen)

Lasers & Lightsabers

In plaats van met de tegenwoordige trend mee te gaan en gameplay ‘realistischer’ aan te laten voelen, is Battlefront heerlijk bij de arcade-achtige vibe blijven hangen die het altijd al heeft gehad. De actie is ADH-paced, je zal je dus gegarandeerd geen enkel moment vervelen. Er is goed te merken dat DICE de focus vooral heeft gelegd op de ervaring op het slagveld, zodat je zo min mogelijk in de menuutjes bezig bent.

Star Wars Battlefront 03Er zijn een klein aantal wapens vanaf de respawn te kiezen, denk hierbij aan wapens die wat gemeen hebben met menselijke shotguns, assault rifles en pistols. De wapens zijn niet te customizen, maar persoonlijk vind ik dat geen punt en hoort ook helemaal niet thuis in een game als dit. De game is duidelijk gebouwd voor de meer ‘casual’ gamer/Star Wars fan, en besef dat Stormtroopers daar sowieso veel te druk en stoer voor zijn. De diepgang zit voornamelijk in de ‘hand’ die je samenstelt en aan je character kan toewijzen, die je kan zien als respectievelijk ‘equipment slots’.

In deze ‘hand’ heb je drie ‘equipment slots’ die je opvult met zogenaamde ‘Star Cards’, die je weer unlocked met credits die je verdient door het spel simpelweg te spelen (die namen hebben ze ’t vast gegeven om het makkelijk te houden, NOT). Deze cards bevatten onder andere verschillende soorten granaten, krachtige wapens en consumable abilities die werken met een ‘cooldown timer’. Dit betekend dat je je gekozen uitrusting na gebruik weer kunt hergebruiken zodra de balk van het desbetreffende wapen of ability weer vol zit. Denk bij deze abilities aan: je cooldown versnellen, een omgevingsscan doen, een korte tijd oppernauwkeurig zijn, etc.

‘Pick up pick-ups you will.’

Wat wel een stevige verandering vormt, zijn de pickups die overal in de map te vinden zijn. Deze liggen verspreid en zijn randomized, wat betekent dat je nooit dezelfde pickup per sé vind op dezelfde plek. Zo scoor je een implosiegranaat, rocketlauncher, een bubbleshield of meer van dat soort zaken. Maar dan kom ik bij mijn volgende punt: hoe goed pickups ook bijdragen aan de arcadevibe van Battlefront, is het volgende dilemma gewoon onvermijdelijk.

Star Wars Battlefront 04Zoals het in de voorgaande delen van Battlefront nog mogelijk was om gewoon te spawnen in een X-wing, Tie Fighter of AT-ST, zijn in dit deel alle vehicles pickups geworden! Je kan niet meer in de hangar op Hoth wachten tot die ene X-wing spawnt, of die AT-ST pakken die toevallig nog vrij staat.. Het mag gewoon niet. De maps staan vol met dikke voertuigen, maar dat fungeert slechts als scenery. Battlefront schuift daarmee gewoon een dikke middelvinger tussen je billen, erg jammer. Normaliter zou ik zeggen dat spelers die over dit soort dingen klagen gewoon het zand uit hun vagina moeten halen, maar deze keer zitten er ook een paar grove korrels in de mijne.

Nu is het gewoon een kwestie van geluk hebben, of exact het omgekeerde hiervan. Want sommige spelers pakken misschien een X-wing pickup op en denken daarna pas van ‘fuck this, ik kan echt niet vliegen/ik hou niet van vliegen/vul in’ en gooien hem doodleuk weer weg voor een andere pickup (het is wel aan de pickup te zien, maar uit ervaring weet ik dat iedereen de eerste beste pickup oppakken die ze zien). Dat is een miss voor de mensen die het nou juist leuk vinden om de Star Fighter in zichzelf naar boven te halen en zal voor voor sommigen al reden genoeg zijn om de game linea recta terug te brengen naar de winkel.

The Bright Side on the Dark and Light Side

Ditzelfde geld ook voor de hero pickups. Hoe tof het ook is om met Darth Vader, Luke Skywalker, Han Solo, Boba Fett, Princess Leia of The Emperor chaos te veroorzaken, reken er maar op dat je niet vaak met ze zal spelen. Het is niet gebaseerd op prestatie wie er de schurk of held gaat worden, en dat knaagt bij een hoop spelers. Ik heb zelf al meer als tien uur in de game zitten, maar het aantal keer dat ik met een held heb mogen spelen zijn op één hand te tellen. Dat maakt wel dat als je éénmaal een hero pickup weet te scoren, dat je brein een vergrote kans heeft op multiple nerdgasms. Wees gewaarschuwd, ze kunnen intens zijn!

Star Wars Battlefront 05Maar even zonder grappen, het is ontzettend tof om in de huid te kruipen van zowel de Imperial heroes als die van The Rebellion. Zo zijn voor nu Darth Vader, Luke Skywalker, Han Solo, Boba Fett, Princess Leia en The Emperor speelbaaren worden er met DLC als het goed is meerdere toegevoegd.  Ze hebben allemaal een compleet andere speelstijl en special abilities die je echt oppermachtig  laten voelen. Vooral als je doorhebt hoe je met ze moet spelen kan je echte rake klappen uitdelen die werkelijk de balans van een game om kunnen gooien. Iedereen die je tegenkomt raakt ook echt een beetje in paniek, en het mooie is dat er vaak dus ook werkelijk reden is voor paniek.

Als ik zelf tegen een hero aanloop, betrap ik mezelf ook op een tot de nok toe gevulde onderbroek. Het is gewoon een feit dat als je alleen het gevecht aangaat, je er op moet rekenen dat het slecht af gaat lopen. Zorg sowieso altijd dat je met een team loopt, het vergroot je kansen op overleven en de overwinning behalen aanzienlijk!

Life on the Battlefront

Er zijn maar liefst negen gamemodes aanwezig in Battlefront, die verspreid over twaalf maps te spelen zijn. Niet alle maps zijn op alle spelmodi te spelen, want zo zijn er maps voor de kleinschaligere gametypes en uiteraard voor de grootschalige warfare. Zo zijn er klasieke gamemodes te spelen, die alleen een naam met een ietwat ‘Star Warsy feel’ hebben gekregen. Zo zijn er bijvoorbeeld Blast (Team Deathmatch), Cargo (Capture the Flag), Droid Run (Domination) en Dropzone (King of the Hill).

Star Wars Battlefront 06Ik sprak al eerder over dat het moeilijk is om een hero te worden, maar zo er is ook de gamemode ‘Heroes vs. Villains’ waarin je nou juist om de haverklap als hero kan spelen. Hierin speel je een aantal korte rondes tegen elkaar met alle heroes van the Dark en the Light Side, totdat alle helden van jouw of het andere team verslagen zijn. Je speelt het met twaalf man, wat betekent dat per potje in ieder geval de helft van je team een hero is. Watsmetdat! Dat is het duidelijk dan ook weer nét niet en haalt de ‘exclusiviteit’ wel een beetje weg, wat een hero worden minder speciaal maakt.

Dan is er wel weer het toffe Hero Hunt, waarin je met acht spelers op één enkele hero jaagt. Is de Hero dood of het volledig jagende team afgeslacht, wisselt het wie de Hero word. Daarnaast is er ook het toffe ‘Fighter Squadron’, waarin je immense air battles hebt met al je geliefde schepen, inclusief de Millenium Falcon en Slave I van Boba Fett (trekt je brein het nog?)! Deze speel je met AI-gestuurde schepen en negen andere spelers zodat deze modus niet snel saai word.

Maar de volledige Star Wars ervaring haal je natuurlijk uit de gamemodes Supremacy (Conquest) en Walker Assault (Rush). Complete chaos met veertig spelers op gigantische slagvelden inclusief voertuigen en heroes; het is één groot feest. Je zal vaak, maar dan ook echt vaak sterven, maar dat is de ervaring helemaal waard.

Star Wars Battlefront 07Daarnaast hebben ze er nog de ‘Missions’ bij gegooid, waarin je alleen of samen (zelfs splitscreen!) met een vriend coöperatieve missies kan spelen. Het gaat hier om de modes ‘Survival’ waarin je een aantal waves moet zien te overleven, of de mode ‘Battles’ waarin je zoveel mogelijk vijanden om moet leggen totdat je op de honderd punten zit. Het gaat de duurbaarheid van de game niet ontzettend lang rekken, maar het is leuk voor zolang het duurt.

Voor de echte, échte fan gaat Star Wars: Battlefront absoluut bevallen. De sfeer is goed nagebootst, je voelt je echt een deel van the Rebellion of The Empire. Het speelt heerlijk weg en is op dit moment ongetwijfeld één van de mooiste games out there, al is er wel het één en ander op aan te merken.

Het pickup-systeem voelt niet helemaal op zijn plek ondanks dat het een arcade-shooter is, want het trekt de balans erg uit de game. Sommige mensen zitten graag in de voertuigen, maar helaas moet je met geluk op een voertuig-pickup stuiten om dat te mogen doen. Die vrijheid is ten opzichte van de vorige Battlefront-delen compleet verdwenen en dat zal de oude garde zeker niet goed bevallen. Zo vallen de heroes ook onder de pickups, ook een erg jammerlijke zet. Zo kan er een ontzettende knuppel de pickup pakken en hem gelijk verspelen, terwijl ik vind dat hier eigenlijk een hero-systeem gebaseerd op prestatie van gemaakt had moeten worden.

Daarnaast bevat Battlefront op dit moment relatief weinig maps in verhouding van wat je krijgt met de Season Pass, en laat deze Season Pass gewoon even een dikke vijftig euro laten kosten! Dus je moet eigenlijk gewoon de prijs van de game erboven leggen om te mogen genieten van de uiteindelijke content. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die daar in zullen trappen gebaseerd op wat ze nu hebben gekregen met de vanilla game. Het overgrote deel met gezond verstand houd er waarschijnlijk niet van om tegen hun zin droog in de kakker genaaid te worden.

Dus dan rest de vraag: wat moet je doen? Ben je een Star Wars fan in hart en nieren? Kopen die shit. Verwacht je een Battlefront 3? Laat hem liggen. Heb je niet teveel verwachtingen en wil je een degelijke shooter spelen? Probeer het gewoon even. Doe gek en laat je verrassen.

Star Wars: Battlefront | REVIEW
Star Wars-feel is ongekend intact
Grafisch één van de mooiste games op dit moment