Riders Republic | REVIEW

Extreme all the way!

28 oktober 2021
Ubisoft
Ubisoft Annecy, Ubisoft Milan
70

Al een flinke tijd voor de release heeft Roy de game Riders Republic in de gaten gehouden. Als groot fan van de SSX games en na Steep had hij wel weer eens zin in een lekkere extreme sports game. En extreme is het zeker geworden!

Extreme

Riders Republic is een open-wereld extreme sports game van dezelfde makers als Steep. Waarin dit keer niet alles zich afspeelt in winter wonderland maar juist in een gigantisch grote wereld met verschillende area’s, uitlopend tot beboste gebieden, besneeuwde bergtoppen, droge canyons en veel meer. In het begin van de game wordt je meegenomen naar het dorpje van waaruit alles gebeurd (een soort HUB), vanuit hier begin je ook de tutorial welke je moet completen om echt aan de game te kunnen beginnen. In de tutorial wordt alles haarfijn uitgelegd over alle categorieën sporten die je kunt uitoefenen. Ik zal later in deze review elke categorie wat meer toelichten.

Over de top

Buiten het feit dat de meeste NPC’s echt belachelijk cringe zijn, door hun overdreven kinderlijke surfer-dude enthousiasme, is de kern van de game overduidelijk plezier. Het lijkt wel alsof Ubisoft er alles aan gedaan heeft om zoveel mogelijk over je heen te gooien, dat er vast wel iets tussen zit wat je leuk vind. En dat is ze stiekem aardig gelukt. Hou je van fietsen? Hoppa, dan ga je Mountainbiken. Liever met je ballen in de sneeuw? Dan is snowboarden, skiën of crossen met een snowmobile wellicht iets voor jou. Vliegen? Geen probleem! Dan pak je je Wingsuit of je Jetpack erbij. Liever wandelen? Ook dat kan, je kunt namelijk de gehele spelwereld te voet verkennen.

What to do?!

Als je de Career mode speelt, zoals ik, ben je eigenlijk vooral bezig met het completen van races en trick-contests. Hiermee verdien je XP en ‘Stars’ waardoor je je riderlevel kunt verhogen om zo weer beter gear te unlocken. Speel je op een hoger niveau dan unlock je meer XP bonussen waardoor je sneller level up gaat en sneller betere gear krijgt.

Ook zijn er “secret relics” te vinden om te verzamelen en kun je meedoen aan mass online races. En als je daar allemaal geen zin in hebt kun je altijd nog lekker de boel verkennen in free roam, en dat laatste werkt ontzettend soepel. Je hebt als het ware een soort equipment-wheel, welke je in meerdere games van Ubisoft terug ziet, waarmee je in realtime kunt switchen tussen je fiets of snowboard. Bedenk wel even dat het natuurlijk niet handig is om met je snowboard midden op een vlakke weg te gaan staan, want je komt geen meter vooruit.

Extreme Online

Riders Republic is een cross-gen en cross-platform online only game. Je zult dus tijdens het spelen constant andere mensen zien. En met constant bedoel ik soms wel 20 of 30 man op dezelfde plek. Wil je echt een indruk krijgen hoe druk het is in de lobby dan hoef je eigenlijk alleen maar je map te openen en je ziet alle spelers in real-time bewegen over de map. Mocht je tijdens deze corona gekte wel behoefte hebben aan drukte, dan zijn de Mass Races misschien meer jouw cup-of-tea. Hierin race je namelijk met 50 personen tegelijk, chaos gegarandeerd! Ook is er de optie om alle Career Events online te spelen. Hiervoor hoef je enkel maar de optie ‘VS’ te selecteren als je je aanmeld voor de race en de game zal vervolgens een lobby aanmaken met meerdere personen die deze race willen doen.

Mocht je nou echt een lone wolf zijn dan is er in het hoofdmenu de gamemode Zen Mode. Hier kun je in alle rust de wereld verkennen in je uppie. Let wel op dat je geen XP verdiend in Zen Modus!

HUB

In het midden van de map bevind zich de HUB. Hier kun je je verdiende gear rustig checken of een nieuwe outfit scoren welke je kunt kopen met in-game currency. Ook is er de optie om er echt geld tegenaan te smijten als je niet genoeg in-game currency hebt. Dit is allemaal cosmetisch en eigenlijk ook niet meer weg te denken uit games. Verder kun je ook races checken van andere spelers. Er is namelijk een Creator Mode aanwezig waarin je je eigen races kunt samenstellen.

Gameplay

Het sterkste punt van Riders Republic is toch wel de gameplay. Waar ik had verwacht dat het ontzettend clunky zou zijn, door de verschillende soorten sporten, voelt elke categorie toch wel heerlijk soepel aan. Buiten dat is het gewoon vet om een moeilijke trick te landen met je fiets, snowboard of ski’s. Over tricks gesproken, je hebt de keus om in te stellen dat je de tricks automatisch land. Hiervoor krijg je dan wel veel minder punten, maar wel handig om je tricks te oefenen! Als je op je muil gaat kun je trouwens ook gewoon terugspoelen. Handig bij trick events, maar niet zo handig tijdens races, die gaan namelijk gewoon door.

Riders Republic is een zeer vermakelijke game, als je je over het overdreven kinderlijke gedrag van de NPC’s heen kan zetten. De gameplay is tof en elk onderdeel heeft zijn charmes. Wel voelt het soms wat buggy aan doordat een stuk van je fiets door een tegenstander heen glitcht of als je met je ski door een boom gaat en er in blijft hangen. Wel vraag ik me af of Riders Republic in de toekomst interessant gaat blijven. Voor de extreme sports liefhebber is de game een aanrader en voor degene die-het-wel-een-keer-leuk-lijkt, zou ik wachten tot hij met kerst een keer in de uitverkoop komt.

Riders Republic | REVIEW
Toffe gameplay
Wereld is tering groot