Roguebook | REVIEW

Leuke roguelike deckbuilder!

Uitgever:
NACON
Ontwikkelaar:
Abrakam Entertainment
Platform:
PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X | S, Nintendo Switch, PC
Our Score
70

Roguebook is een roguelike deckbuilder game van ontwikkelaar Abrakam Entertainment in samenwerking met Magic The Gathering bedenker Richard Garfield. Deze combinatie moet ervoor zorgen dat dit een bevredigend digitaal kaartspelletje moet worden, maar of dit werkelijk zo is lees je in deze review.

Roguebook is een roguelike deckbuilder van Faeria ontwikkelaar Abrakam Entertainment en uitgever NACON. Roguebook, ontwikkeld als een samenwerking tussen deze ontwikkelstudio en  Magic: The Gathering bedenker Richard Garfield, staat veel dichter bij diens beroemdste creatie dan enkele andere soortgelijke games. Hoewel het op sommige vlakken struikelt en de game de nodige technologische problemen kent, heeft de kern van het spel toch behoorlijk wat charme en diepgang.

Ieder zijn vaardigheden

Roguebook volgt een flinke zwik helden die vastzitten in een titelloos boek. De game heeft een vrij licht verhaal en de personages zijn de welbekende fantasie-archetypen, hoewel hun ontwerpen er best tof en zelfs gedenkwaardig uitzien. Iets dat  Roguebook meteen goed doet, is door uit te drukken welk type gameplay elke held biedt. Alleen al op basis van het ontwerp geeft bijvoorbeeld de woest uitziende Seifer een hint naar wat zijn kaartspel zal bevatten, namelijk kaarten die een Rage thema kennen, en dus flink meer damage kunnen doen. Elk personage heeft zijn eigen vaardigheden en kent zijn eigen unieke speelstijl waardoor Roguebook vanaf het begin al gelijk toegankelijk aanvoelt.

Sprookjesboek

Roguebook speelt zich af in een verhalenboek waarvan de wereld maar gedeeltelijk is ingevuld, waarbij elke reis vereist dat de helden in de lege plekken iets schilderen om verder te komen. Spelers stellen een team van twee helden samen en nemen ze vervolgens mee naar het boek, met behulp van een verscheidenheid aan penselen en inkten om hun pad naar de eindbaas van een level te schilderen. Onderweg verzamel je goud en andere middelen zoals meer inkt en gezondheidsdrankjes, terwijl je vecht tegen vijanden in een traditionele roguelike-stijl. Deze ervaring voelt vertrouwd aan en is ook erg leuk te noemen. Daarnaast is de charme die de wereld van Roguebook kent ook erg groot en hierdoor zal je de game ook blijven spelen.

Er zit behoorlijk wat strategie in de gameplay van Roguebook, ruim voordat de gevechten en het bouwen van het deck werkelijk beginnen ben je hier al mee bezig. Het verkennen van de wereld gebeurt op een raster en verschillende inkten en penselen passen verschillende onthullingseffecten toe op de algemene wereldkaart van Roguebook. Het zorgvuldig beheren van middelen en het uitzetten van paden is noodzakelijk om de hoeveelheid middelen die in elke run worden verworven te maximaliseren, wat vervolgens een breder voortgangssysteem aanwakkert dat nieuwe inspanningen beter aanpasbaar maakt. Roguebook kent daarnaast ook een moeilijkheidsgraad die vergelijkbaar is met die van  Hades, waardoor je meer uitdagende runs kan maken in drie verschillende categorieën.

Belangrijke gevechten

Gevechten zijn een belangrijk onderdeel in Roguebook en zorgt ook voor het meeste vermaak in de game. Elke held speelt totaal anders van elkaar, en het is mogelijk om ze te combineren op vele interessante manieren. Samenvoegen van helden lijken in het begin misschien niet erg krachtig,  maar het kan zomaar ineens verborgen potentieel opleveren. Daarnaast kan je spelen met de frontline- en backline-dynamiek wat op zijn beurt weer zorgt voor een aantal complexe combinaties tijdens de gevechten. Roguebook is daarnaast voor iedereen weggelegd en het is dan ook eenvoudig om op te pikken, en je kunt het uiteindelijk zo ingewikkeld maken als je zelf wilt.

Het eigenlijke proces van het bouwen van een carddeck in  Roguebook is spannend, waarbij je kaarten krijgt tijdens je gamesessies en zorgvuldig een strategie uit kan werken op basis van wat er beschikbaar is. Hierin voelt de game aanzienlijk gebalanceerd aan, met een hele reeks aan spannende kaarten die flink van elkaar verschillen en een aantal spannende speelpatronen mogelijk maken.

Nobody is perfect!

Roguebook is echter geen perfect spel. De meest opvallende gebreken bevinden zich aan de technische kant van de game, die nog weleens wilt crashen. Sommige kaarten die ik op een bepaald moment wilde spelen zorgde zo nu een dan voor een crash met de PC-versie die ik speelde. Gelukkig slaat Roguebook je voortgang wel op, maar je meest recente actie zal opnieuw moeten uitvoeren als dit gebeurt. Hopelijk wordt dit euvel snel opgelost, want dit soort zaken hebben een flinke negatieve invloed op het strategisch spel wat je wilt spelen.

Afgezien van de crashes is de moeilijkeheidsgraad van Roguebook ook een klein discussiepunt. Wat roguelike-games betreft is  Roguebook vrij eenvoudig te noemen. Spelers kunnen redelijkerwijs verwachten dat ze de game binnen kleine 30 uur kunnen voltooien, wat klinkt als een aardige hoeveelheid tijd, maar andere games in het genre nemen veel meer tijd in beslag om te voltooien. De game kent gelukkig wel een boeiende engine die het verkennen van kaartcombinaties leuk maakt. Het is te hopen dat Roguebook in de toekomst nog wat toffe DLC krijgt, in de vorm van nieuwe helden, kaarten of andere zaken om de boel lekker fris te houden en om ervoor te zorgen dat je de game opnieuw gaat spelen als je er eenmaal klaar mee bent.

Conclusie

Afgezien van een aantal fouten is Roguebook een buitengewoon leuke ervaring. Het is een zeer goede deckbuilding-game met roguelike elementen. De charme van de personages en de toegankelijkheid zullen in ieder geval genoeg gamers aan kunnen spreken. Een dieper verhaal, meer variatie in levels en personages en een aantal cruciale bugfixes zouden ervoor zorgen dat de game nog leuker en langer speelbaar zal zijn. Daarnaast kent Roguebook een korte speelduur en is misschien iets te eenvoudig voor doorgewinterde spelers.

Roguebook | REVIEW
HOT!
Leuke mix tussen roguelike- en deckbuilding gameplay
Makkelijk op te pakken
Shitload aan kaarten en personages
NOT!
Spelduur is aan de korte kant voor het genre
PC versie crashed nogal eens
Iets te eenvoudig voor doorgewinterde spelers
70
SCORE
NL / EN
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x
()
x