SaGa: Scarlet Grace – Ambitions | REVIEW

De SaGa-serie van Square-Enix bestaat alweer 30 jaar en dat wordt gevierd met een “gloednieuwe” game in de franchise. Er moet gezegd worden dat deze nieuwste versie de magie van de franchise uitzonderlijk goed weer weet te geven. Hoe dat komt? Dat lees je natuurlijk hier op StarGamers!

De SaGa-reeks debuteerde met de Game Boy-game die in 1989 uitkwam. Wij Westerlingen kennen deze game als The Final Fantasy Legend. Aangezien deze game in Japan een aardig succes was, leverde het ook een paar vervolgjes op. Zo kwam daar de trilogie van Romancing SaGa, welke verschenen voor de Super Famicom en het leverde ook een aantal SaGa Frontier-games op die uit zijn gekomen voor de PS1. Hoe dan ook, als er één ding over de serie gezegd kan worden, is het dat het sinds de allereerste game indrukwekkend onconventioneel is gebleven, waardoor er nogal een verdeeldheid is ontstaan in de afgelopen jaren. Zo zijn er gamers die op zoek waren naar iets unieks, en dit hebben gevonden in deze serie, terwijl er ook RPG-liefhebbers zijn die alleen maar de traditionele games konden bekoren, en de SaGa serie daardoor links lieten liggen. Met SaGa: Scarlet Grace – Ambitions kan hetzelfde gezegd worden, omdat de game een ongelooflijk fantasierijk en lonende RPG is geworden. Maar gamers die niet bereid zijn om zich aan te passen aan deze bijzondere formule, zullen waarschijnlijk niet veel plezier beleven aan deze game.

Ik zeg trouwens wel “gloednieuwe” game in de intro van deze review, maar stiekem is SaGa: Scarlet Grace – Ambitions weer een remaster. De game is in 2016 al in Japan verschenen voor de PS Vita, maar nu kent de game dus ook een wereldwijde release op smartphones, Nintendo Switch, PC en Playstation 4.

Every hero has is own story

SaGa: Scarlet Grace – Ambitions vertelt het verhaal van vier helden, namelijk: Urpina, Leonard, Taria en Balmaint. Hoewel er een overkoepelend verhaal is waarin de wereld in tweestrijd is nadat de nu gedode Firebringer ervoor zorgde dat monsters tevoorschijn kwamen en de naties verdeeld zijn, wordt het verhaal verteld door de perspectieven van deze vier helden en net als in eerdere SaGa-spellen, kent elke held zijn eigen verhaal die elk weer flink van elkaar verschillen. Het maakt echter niet uit welke held je speelt, want de gameplay en het globale verloop van de game blijft hetzelfde. Voordat je de game start, krijg je een reeks vragen voor je kiezen. Met de antwoorden kan de game aanbevelen met welk personage je zou moeten beginnen.

De worldmap is fantastisch geïmplementeerd in de game, terwijl je geleidelijk nieuwe gebieden ontdekt en er diverse gebeurtenissen ontvouwen voel je jezelf al snel thuis in de spelwereld. Ik vond zelfs het uitvoeren van side-quests en het blootleggen van de kaart buitengewoon lonend aanvoelen. De wereldkaart wordt weergegeven met behulp van 2D artwork, terwijl de gekozen hoofdpersoon wordt weergegeven met behulp van een 3D model karakter model.

Ik zie sterretjes

Afgezien van het rond rennen over de uitgebreide spelwereld, wordt je geconfronteerd door random-encounters en vecht je tegen grote hordes aan vijanden. Het turn-based gevechtssysteem is weer vrij onconventioneel te noemen. Kortom, je wijst vijf leden van je party toe om diverse gevechten aan te gaan, met ieder zijn eigen health points (HP). Als deze party leden al hun HP hebben verloren, en dus knock-out gaan, moeten ze aan de zijlijn wachten tot er een aantal gevechten gedaan zijn voordat ze weer mee mogen doen met het gevecht.

Hoe dan ook, aan het begin van elke beurt krijg je sterren die je uitgeeft om je partijleden te commanderen. Krachtiger vaardigheden vereisen meer sterren, dus het is raadzaam om dit tactisch aan te pakken. Bovenop dit alles, zodra een partymember omkomt, worden ze verwijderd van de Battle Gauge. Dit weerhoudt je ervan om samen met je complete party een United Attack te doen. Deze aanval is echt verwoestend voor je tegenstanders, maar als er dus een lid van je party is uitgeschakeld kun je dit niet meer doen. Dit zorgt voor een leuk puzzelelement tijdens de verhitte gevechten in de game.

Genoten!

Ik kan zeggen dat ik best genoten heb van SaGa: Scarlet Grace – Ambitions, en de manier waarop de worldmap is geintegreerd in de game, samen met best wel unieke vechtsysteem zorgen voor een bijzondere ervaring. Ook kent de game weer een heerlijke soundtrack van de hand van Kenji Ito die me terug bracht naar het PS2-tijdperk. Ook de cast van diverse personages is goed uitgewerkt en het verhaal weet zo nu en dan te vertederen. Als je kijkt hoe de relaties van personages zich ontvouwen in de dialoogscènes terwijl hun persoonlijkheid schittert, is een werkelijke traktatie. Ook de Engelse voicecasting is goed uitgewerkt en personages komen dan ook goed tot leven. Het ontwerp van de personages is kleurrijk en divers te noemen, hoewel de algehele grafische kwaliteit best gedateerd aanvoelt. Ik bedoel, alles ziet er goed uit, maar het is absoluut niet indrukwekkend te noemen. Al helemaal als je kijkt naar andere Square-Enix pareltjes zoals Final Fantasy XV en Kingdom Hearts III.

Dingen die tegen staan

Ondanks dat SaGa: Scarlet Grace – Ambitions een lekkere JRPG is, zijn er toch wat dingetjes die tegen staan. Het voelt aan als of de game een paar elementen mist. Dit omdat je alleen maar aan het rondhuppelen bent op de worldmap, terwijl je de ene naar de andere vijand kapot hakt. Daarnaast wordt er misschien teveel automatisch gedaan voor je. Zo zijn er weinig partymanagement opties en is er net iets te weinig te beleven in de game. Als ze nu net wat meer town en dungeon exploration in de game hadden gepropt, was de game misschien net iets leuker geweest. Ook kunnen sommige gevechten ongelooflijk oneerlijk aanvoelen. Zo had ik in de game een battle waarin vijanden mijn aanvallen constant ontweken en daardoor gelijk een counter uit konden voeren. Ik had geen flauw idee hoe ik ze moest verslaan. Uiteindelijk is het me wel gelukt, maar hoe en wat weet ik nu nog niet. Dit zijn de kleine dingen die het spelplezier zo nu en dan weten te bederven, en dat is eigenlijk toch best jammer.

Mocht je op zoek zijn naar een bijzondere en lonende JRPG ervaring, dan is SaGa: Scarlet Grace – Ambitions zeker een aanrader. Ben jij juist iemand die alleen maar kan genieten van dezelfde oude beproefde formules, dan raad ik je ten zeerste aan om te kijken naar een andere game in het genre.

75
0
Kent een apart maar lonend combat-systeem