Sifu | REVIEW

Everybody was Kung Fu Fighting!

8 februari 2022
Sloclap
80

Sinds Bruce Lee Hollywood veroverde, is Kung Fu een magische term geworden die wordt geassocieerd met de meest spectaculaire vechtscènes in diverse films. Uit dezelfde films weten we dat om deze krijgskunst onder de knie te krijgen, je enorm veel tijd moet besteden aan training, terwijl je ook veel over jezelf moet leren, zoals discipline en de perfecte focus te vinden. Sifu is de game die je het gevoel geeft een Kung Fu-grootmeester te zijn, terwijl het je ook laat zien en laat voelen hoe moeilijk deze weg naar perfectie is.

Sifu is een perfecte metafoor voor Kung Fu. Het is een zeer gefocust spel waarbij techniek de sleutel is, en dat deed mij denken aan een perfect uitgevoerde martial arts demonstratie. Het kleine Franse team van ontwikkelaar Sloclap heeft met Sifu hun meest volwassen titel tot nu toe uitgebracht. Hoewel Sifu misschien een beetje aan de  korte kant is, betekent dit niet dat het verkennen van de vijf verschillende gebieden en het confronteren van elk van de bazen niet veel van je tijd in beslag zal nemen. Tenzij je een Kung Fu-genie bent die één is met zijn controller, want die toch wel met enig gemak door de game huppelen. Toch mag je Sifu niet zomaar uitvlakken, want zelfs voor geharde gamers kan dit een behoorlijk pittige game zijn, en dat is juist de charme die het probeert te brengen. Hoewel Sifu niet voor iedereen weggelegd is, is het zeker een game die geliefd zal worden bij diegene die van een uitdaging houden!

Kung Fu roguelike

Het spel begint met het introduceren van de badguys en biedt je de kans om de controls een beetje onder de knie te krijgen. Aan het einde van de proloog zul je jezelf realiseren dat de verminderde moeilijkheidsgraad te danken is aan het feit dat je stiekem eigen de tutorial hebt doorlopen, waarmee je door bepaalde keuzes kunt bepalen of je ergste vijand een respectvolle maar dodelijke vijand of een luidruchtige klootzak zal worden in het verhaal. De proloog doet geweldig werk om je onder te dompelen in de sfeer van het spel en leert je de basis van het simpel opgezette, maar moeilijk te beheersen combatsysteem die Sifu kent.

Nadat je de proloog hebt afgerond mag je het het geslacht van je hoofdrolspeler kiezen. Sifu is een game dat moeiteloos roguelike en beat’em up-elementen combineert en je vanaf het begin al gelijk in het diepe gooit. Er zijn geen shortcuts, er is geen easy-mode  en je zult altijd in de minderheid zijn tijdens gevechten. Jij bent de underdog waar niemand op zou wedden, de jongen / meid die zal moeten leren door veel fouten te maken totdat hij zijn eigen stijl heeft gevonden en deze heeft geperfectioneert.

Razendsnelle reflexen

Om je zoektocht naar perfectie in de game te ondersteunen, is het combatsysteem in Sifu behoorlijk nauwkeurig. De verdedigende en offensieve bewegingen zijn zeer goed uitgebalanceerd en het systeem is bedacht om je aan te moedigen ze door elkaar te gebruiken en goed lezen wat je tegenstander gaat doen.

Je kunt niet alleen vertrouwen op verdediging of aanval, ook zal je moeten ontwijken en is het handig dat je de mogelijkheid om te counteren beheerst. Het is cruciaal om je tegenstander snel te analyseren en het juiste antwoord op zijn aanval te kiezen. Maar zelfs als het je lukt om dit te doen, zul je scherp moeten zijn en zaken midden in het gevecht moeten veranderen, omdat je tegenstanders niet alleen best sterk zijn, maar ook nog eens slim.

Vijanden staan in Sifu namelijk niet om de beurt te wachten tot je een tegenstander waarmee je bezig bent hebt afgemaakt. De AI is altijd op zoek naar openingen en probeert je te verrassen en te overweldigen. Als je denk om even op adem te komen, zal je direct weer belaagd worden. Ja zal dan ook lichte en zware aanvallen moeten combineren die elk verschillende ritmes hebben en in verschillende combo’s aan elkaar gerijgd kunnen worden. Je zult moet trappen en stompen om je vijanden hun evenwicht te laten verliezen, zodat ze kwetsbaar worden en je zal net zoveel moet nadenken als dat je razendsnelle reflexen moet hebben.

Ja ik weet ik word wat ouder

Het eindresultaat is een extreem dynamisch en spectaculair combatsysteem, die je ook nog eens flink afstraft als je ergens een foutje maakt. Je zult veel sterven totdat je erin slaagt om de oplossing te vinden, maar doodgaan is niet het einde van de game. Nee, doodgaan is slechts een mijlpaal die je helpt om je skills aan te scherpen. Elke keer dat je dood gaat kost je jaren van je leven in een steile progressie. Eén keer doodgaan betekent één jaar ouder, twee keer doodgaan achter elkaar betekent dat je twee jaar ouder zal worden, drie keer dood betekent drie verloren jaren en zo gaat het systeem door.

Naarmate je de dood zal vinden en dus ouder wordt, worden je aanvallen weliswaar krachtiger, maar je wordt ook meer blootgesteld aan de vijandelijke aanvallen waardoor je dus sneller en meer damage op zal lopen. Als je eenmaal 80 jaar oud bent, dan begin je aan je laatste kans in de game. Op je scherm zie je dan een witharige Kung Fu-meester wiens aanvallen ongelooflijk krachtig zijn, maar die ook erg kwetsbaar is.

Gelukkig kun je de effecten van veroudering tegengaan door met succes de verschillende mini-bazen en levelbazen te verslaan of door je zuurverdiende XP te besteden bij groene drakenbeelden. Deze beelden kunnen je ook helpen om tijdelijk je abilities en skills te verbeteren. Alle voordelen zijn gerelateerd aan je leeftijd: hoe ouder je bent, hoe meer voordelen je kunt ontgrendelen, maar het spel is zo goed ontwikkeld dat het altijd in balans blijft en je nooit overpowered zal zijn. Hetzelfde kan gezegd worden van de skill-tree in de game die maar liefst 25 skills kent om te ontgrendelen.

Chow Yun-Fat eat your heart out!

Afhankelijk van je prestaties en de evolutie in je leeftijd kun je uiteindelijk volledig worden uitgesloten van verschillende skills. Het hele systeem is goed doordacht en gebalanceert en vereist dat je oefent en herhaalt en herhaalt en herhaalt totdat je Sifu zelfs in je slaap onder controle hebt.

Als het je lukt om dit alles te beheersen veranderd Sifu in een ontzettende belonende ervaring die Chow Yun-Fat jaloers zal maken. Je zult je uiteindelijk door de vijf levels van de game bewegen als een dodelijk maar buitengewone balletdanser, die zo vloeiend is als het water dat uit de zuiverste bronnen stroomt.

Hoewel de levels vrij klein zijn en er maar vijf locaties zijn om doorheen te spelen, zijn deze totaal verschillend van stijl. Hoewel Sifu voornamelijk een lineaire ervaring is, zal je wel steeds struikelen over de optionele ontmoetingen, dialogen en zones die de game kent. Deze vormen een extra motivatie om het achtergrondverhaal te achterhalen en door de overal verspreide aanwijzingen te verzamelen, kun je toegang krijgen tot gebieden die voorheen ontoegankelijk waren.

Onderdompeling

De complexe gameplay gaat gepaard met een zeer strakke, minimalistische visuele stijl die perfect past bij de sfeer van het spel. De graphics zijn misschien niet heel erg spectaculair in vergelijking met AAA-games, maar voor Sifu heb je geen overdadige eye-candy nodig. Sloclap heeft zich alleen gefocust op wat belangrijk is en de visuele stijl dompelt je onder in de spannende gamewereld die Sifu kent.

Bovendien, als je het spel eenmaal onder de knie hebt, zorgen de gevechten in de omgevingen voor een werkelijk spectaculaire ervaring. De soundtrack past zich perfect aan de dynamische veranderingen in de gameplay aan, waarbij traditionele Chinese instrumenten worden gemengd met moderne ritmes.

Hoewel Sifu niet voor iedereen is weggelegd is het wel een game die ja lang bij zal blijven. De game is namelijk best moeilijk en hierin spelen geduld en de bereidheid om jezelf te perfectioneren een grote rol. Sifu is wellicht niet perfect, maar het is wel een eerlijke ervaring. Een van de weinige negatieve aspecten die ik tegenkwam in de game, is de camerabesturing die in sommige scènes niet alleen vervelend is, maar je zelfs een hele run kan kosten. Maar dit zijn allemaal slechts kleine ongemakken als je de opzet van Sifu als geheel bekijkt. Het voelt niet als een indiegame, maar toch is het niet voor iedereen weggelegd. Je hebt geduld nodig en je hebt het vermogen nodig om de talloze momenten te overwinnen waarop het spel je tot het uiterste van ergernis weet te frustreren. Het maakt allemaal deel uit van het worden van een groot Kung Fu-meester, een pad dat slechts voor enkelen is gereserveerd!

Sifu | REVIEW
Op het eerste oog simpele maar goed doordachte combat
Het "ouder worden concept is erg tof gedaan