Sniper Ghost Warrior 3 | REVIEW

Dit jaar is een topjaar voor sniper-fans. Niet alleen Sniper Elite 4 verscheen dit jaar, maar we mogen nu ook via een scope kijken met Sniper Ghost Warrior 3. Rowdy ging in zijn ghillie suit op reis naar Georgië om daar eens wat hoofdjes te verwennen met stukjes lood!

Sniper Ghost Warrior 3 speelt zich dit keer af in het Oost-Europese land Georgië, waar een aantal facties elkaar te lijf gaan om de macht te kunnen grijpen in het land. Jij neemt de rol aan van de Amerikaanse sniper, Jonathan North, en mag ervoor zorgen dat de boel eens flink op stelten gezet wordt. Dit is niet alleen de enige doelstelling die Jonathan heeft, want naast de ongeregeld heden moet hij ook nog eventjes zijn jongere broer zien te redden uit dit land. Deze is namelijk ontvoerd en wordt gevangen gehouden in Georgië, aan jouw de taak om hem te vinden.

Een verhaal in een game is natuurlijk de motor voor alle actie, zo ook in Sniper Ghost Warrior 3. Helaas is het verhaal zo dun als een stukje A4 papier en de dialogen werken ook niet echt mee aan de geloofwaardigheid van de personages. Gelukkig mogen we het dan maar doen met de actie in de game.

SGW35

In die grote open boze wereld

Sniper Ghost Warrior 3 is een open wereld game welke bestaat uit drie grote regio’s. Elke regio heeft zijn eigen setting, missies, side-quests en andere zaken en daardoor deed de game mij al snel denken aan Far Cry 3. Niet alleen vanwege de grote vrijheid in gameplay die je hebt, maar ook door de diverse locaties, voertuigen, vijandelijke basissen en de mogelijkheid om fast-travel locaties vrij te spelen. Voordat je een missie begint moet je deze starten in een Safe House, waar je diverse informatie kunt verkrijgen over jouw doelwitten, je loadout kunt bepalen en ook zeker even rust kunt nemen om je wonden te laten helen. Handige shizzle dus!

Dit alles speelt zich dus af in een Oost-Europese setting welke een goede vibe afgeven aan de game. De diverse Oostblok riedeltjes die je uit de radio hoort schellen tot de diverse Lada autootjes die de game kent.

SGW34

Simpel maar doeltreffend

De gameplay is simpel, maar wel doeltreffend. Je bent een sniper en moet dus ongezien te werk gaan. Je kunt in de game huizen, rotsen en steile wanden beklimmen om je zodoende op je buik liggend het voorhoofd van een vijand op te zoeken. Het snipen werkt erg goed (zoals het ook mag in een game wat over snipers gaat…), en je moet als een ware PRO dan ook alles in de gaten houden. Denk hierbij aan de afstand en de windrichting. Dit is allemaal makkelijk af te stellen, en als je dan het perfecte schot maakt krijg je in een Sniper Elite stijltje een mooie slowmotion replay van jouw kill!

Zoals het een sniper betaamt heb je ook een spotter, al is het niet iemand van vlees en bloed. Jonathan heeft een drone ter beschikking en deze kun je de lucht insturen om diverse vijanden te spotten en te taggen. Maar dat is nog niet eens alles, want je elektrische kompaan kan ook nog eens apparatuur zoals beveiligingscamera’s hacken en zo. Dit gegeven kennen we natuurlijk al uit games als Ghost Recon Wildlands, en is zeker een geweldige toevoeging om rustig door de game te komen.

SGW33

Over speelstijlen enzo

Sniper Ghost Warrior 3 is een open wereld game en daardoor kun je zelf ook jouw speelstijl bepalen. Een echte sniper gaat natuurlijk op afgelegen en hoge plekken liggen om zijn vijanden uit te schakelen, maar gelukkig kent de game meerdere manieren om Georgiërs af te knallen. Want naast het spelen als snipertje heb je ook de Ghost- en Warrior-speelstijl. Als Ghost probeer je zo dicht mogelijk bij je vijand in de buurt te komen, en zonder opgemerkt te worden probeer je deze uit te schakelen. Als laatste is er de Warrior-speelstijl waarin je stealth overboord gooit en schijt hebt aan alles en iedereen. Al gunblazing baan jij jezelf een weg door de vijanden met de nodige chaos van dien. Voor ieder wat wils dus, al is het wel aan te raden om de titel van de game eer aan te houden voor de beste spelbeleving.

SGW32

De mindere dingen des levens

Oke, dus de gameplay is dus best goed te noemen, en de virtuele Oostblok wereld is lekker gevuld met content en slachtoffers. Helaas kent Sniper Ghost Warrior 3 toch wel zijn mindere dingen. Zoals ik in het begin van deze review al aangaf is het verhaal niet echt iets om over naar huis te schrijven. Een ander punt van kritiek is de absurd lange laadtijd van de game wanneer je deze opstart. Je mag welgeteld dik vijf minuten wachten voordat je mag beginnen met Sniper Ghost Warrior 3. Eenmaal ingeladen heb je hier weinig tot geen last meer van.

SGW31

Een ander punt van kritiek zijn de diverse glitches en bugs die we mogen verwachten in een open wereld game van dit kaliber. Zo loop je nog weleens door een boom heen, blijf je achter een pijp hangen tijdens het klimmen en poppen de vijanden nog vaak ineens uit het niets te voorschijn. Ook kent de game de nodige framerate issues, wanneer het druk wordt op je scherm. De game is dankzij deze mindere zaken niet onspeelbaar, maar het derft nog wel de pret tijdens je sniper sessies.

Als laatste is daar nog het ontbreken van een multiplayer modus. Deze is wel aangekondigd voor Sniper Ghost Warrior 3, maar is bij de lancering nog niet meegeleverd. Men dacht dat wij gamertjes nog wel even zoet zouden zijn met de campaign, zodat er nog even goed geschaafd kon worden aan de te verschijnen component van de game. Helaas valt dit weer in lijn met andere uitgevers en ontwikkelaars, welke een game uit brengen die eigenlijk nog niet af is. Wij wegen dit niet mee in het oordeel van Sniper Ghost Warrior 3, maar komen hier snel op terug als de multiplayer eindelijk is verschenen.

Sniper Ghost Warrior 3 is een vermakelijke game, welke veel invloed kent van andere triple-A games. Je hebt een grote open wereld tot je beschikking, gevuld met een shitload aan content waar jij zelf bepaalt waar je gaat en staat. Ondanks de fijne gameplay kent de game een voorspelbaar en flinterdun verhaal en de nodige technische imperfecties. Hierdoor is Sniper Ghost Warrior 3 niet de beste game van 2017, maar is het een fijne shooter die fans zeker even gespeeld moeten hebben.

70
0
Sfeervolle setting