Spellbreak | REVIEW

Het landschap van Battle Royale-games is flink verzadigd aan het worden, dat je soms door de bomen het bos niet meer kunt zien. Toch zijn er maar weinig games in het genre die werkelijk weten te scoren en is de gevestigde orde allang gezet. Weet Spellbreak genoeg te vernieuwen in het genre? Je leest het in een nieuwe review!

Battle Royale-games hebben een flinke opmars gemaakt de afgelopen jaren. Het is allemaal begonnen met het uitkomen van PUBG, waarna Fortnite, Apex Legends en Call of Duty: Warzone ieder op zijn eigen manier het genre hebben weten uit te bouwen. Daarnaast probeert elke uitgever de vruchten te plukken van dit genre, denk hierbij aan Super Mario 35 en HyperScape van Ubisoft. Toch weet niet iedere game in dit genre succes te behalen, tenzij men komt met een uniek spelconcept. Spellbreak is dan ook wel een game die probeert om anders te zijn dan alle andere Battle Royale-games.

I put a spell on you!

Spellbreak is een online Battle Royal-game waarin je een magiër bestuurt om je rivalen te verslaan in een enorme spelwereld. Maximaal 42 spelers kunnen deelnemen aan een gevecht en terwijl je speelt, wordt de arena steeds kleiner. In het begin van een match zal je dan niet veel confrontaties hebben, maar naarmate de match vordert en de spelwereld kleiner wordt, zul je gedwongen worden om de weinige overgebleven overlevenden te moeten bevechten. Dit blijft een spannende en opwindende onderneming, want iedereen wilt natuurlijk winnen. Dat gevoel wordt alleen maar groter als er steeds minder mensen overblijven en Spellbreak weet dit in ieder geval goed op te bouwen. Spellbreak bevat tevens cross-platform gaming waardoor je nooit problemen zal krijgen om mensen te vinden om mee te spelen.

Waar je in de meeste Battle Royale-games aan de slag gaat met conventionele wapens, is de kern van Spellbreak iets anders als je gewend bent. De game is voornamelijk gebaseerd op het gebruik van magische spreuken die je inzet door de schouderknoppen op je controller in te drukken. Daarnaast maak je gebruik van diverse items en speciale vaardigheden en doorkruis je de spelwereld door te vliegen, rennen en teleporteren. De gameplay mechanics voelen uitzonderlijk intuïtief aan en na een korte tutorial ben je al snel klaar om de strijd aan te gaan.

Magische elementen

De basis klinkt misschien niet heel bijzonder, maar wat Spellbreak juist heel speciaal maakt is natuurlijk dat je spreuken uitspreekt. Als magiër heb je dan ook de beschikking over zes elementaire spreuken, namelijk ijs, bliksem, vuur, gif, aarde en wind. Hoewel je begint met één handschoen waarmee je een normale spreuk kan uitspreken, kun je andere handschoenen aanschaffen om op je andere arm te gebruiken en dit is waar dingen interessant worden. Het is namelijk mogelijk om spreuken op handige manieren met elkaar te mixen. Als je bijvoorbeeld een tornado naar je tegenstander gooit, waarom zou je hem dan daarna dan niet gelijk in de brand steken? Daarnaast kent de game aardig wat andere toffe vaardigheden, zoals het bevriezen van de grond zodat je erop kunt schaatsen waardoor je sneller door de spelwereld kunt bewegen. Spellbreak kent een aardig aantal slimme zaken waardoor je zeker gaat experimenteren met de diversiteit aan spreuken die de game kent.

Bovenop het handige spreuksysteem bevat Spellbreak ook enkele lichte RPG-elementen die het het exploreren van de spelwereld erg lonend maken. Terwijl je rondrent zal je items en schatkisten vinden welke je onder andere belonen met nieuwe gear om je stats te verbeteren, items die zowel je gezondheid als shield aanvullen, scrolls die je vaardigheden verbeteren, nieuwe handschoenen met spreuken en meer. Bovendien kun je je uiterlijk aanpassen in het hoofdmenu en terwijl je speelt, nemen je algemene level en klassespecifieke levels toe, zodat er altijd iets is om naar uit te kijken. Net zoals Fortnite en Apex Legends kent ook Spellbreak de nodige microtransacties, waarmee je nieuwe cosmetische opties kunt kopen om je personage wat persoonlijker te maken.

Zondagochtend

Grafisch gezien is Spellbreak een hele mooie, kleurrijke en strakke game. De spelwereld ziet er sprookjesachtig goed uit en kent ook genoeg details om je onder te dompelen in een toffe spelbeleving. De personages in de game kennen misschien niet zoveel persoonlijkheid als in andere games, maar ze zien eruit alsof ze thuishoren in een sfeervolle tekenfilm op een regenachtige zondagochtend. Daarnaast is alles en iedereen prachtig geanimeerd, wat de beleving nog meer sprookjesachtig weet te maken.

Ondanks dat ik mezelf kostelijk heb weten te vermaken met Spellbreak (en dit nog steeds doe), kent de game toch wel een paar kleine nadelen. Zoals bij de meeste Battle Royal-games, begint de gameplay naarmate je het langer speelt best repetitief te worden. Toch weet de gameplay de boel nog behoorlijk fris te houden, aangezien het experimenteren met spreuken zorgt voor de nodige afwisseling. Daarnaast kent de game op dit moment nog niet de nodige variatie in modi, maar wellicht zal dit in de toekomst nog wel komen. Ten slotte hoop ik dat er een in-game encyclopedie komt in de game, welke je een overzicht geeft in de diverse ontdekkingen die je gedaan hebt in de game. Denk hierbij aan lijsten met vergaarde gear, uitdagingen die je nog moet doen (of gedaan hebt) en interessante spreukencombinaties die je hebt gevonden. Nu is het allemaal net iets te onoverzichtelijk, waardoor je nog weleens een gevoel van chaos voelt tijdens speelsessies. De game is namelijk best groots opgezet, waardoor overzicht dus weleens flink verloren gaat.

Het stikt de moord van de Battle Royale-games, maar Spellbreak is zeker een van de games die heel veel goed weet te doen in het genre. De unieke combinatie van de welbekende gameplay met magische spreuken, terwijl jij jezelf door een prachtige spelwereld beweegt en de shitload aan content die de game bevat zorgen voor een leuke en opwindende online ervaring die je zeker moet gaan spelen met je vrienden.

Spellbreak | REVIEW
Tof concept met spreuken waarmee je kunt experimenteren
Ziet er sprookjesachtig goed uit