Spider-Man: Miles Morales (PC) | REVIEW

Slingert ook naar PC!

18 november 2022
PlayStation Studios
Insomniac Games / Nixxes
PC
85

Spider-Man: Miles Morales, van ontwikkelaar Insomniac Games, verscheen al eerder in 2020 op de PlayStation 4& 5 en werd door diverse media geprezen als een van de beste superhelden spin-off games ooit. Deze briljante ervaring bleef echter exclusief op de consoles van Sony, maar nu in 2022 kunnen PC gamers dan ook eindelijk genieten van de avonturen van Miles Morales. Het verhaal en de gameplay is helemaal intact gebleven in deze PC port, dus voor een uitgebreidere analyse verwijzen we je graag naar onze oorspronkelijke review van de game. De grote nieuwigheid in deze heruitgave voor PC bevindt zich uiteraard in het technische aspect van de game. Slingert Spider-Man op de PC net zo zorgeloos langs de wolkenkrabbers als de originele console versie? Je leest het hieronder!

Voor de volledige review van Spider-Man: Miles Morales verwijzen we je graag de originele review van de game. Hieronder lees je onze bevindingen van de specifieke PC opties die deze versie van de game kent!

Spider-Man: Miles Morales verscheen natuurlijk al eerder op andere platformen en de game maakte goed gebruik van het technisch potentieel op de PlayStation 5. Hier kregen we de mogelijkheid om te kiezen uit diverse grafische opties. Met de komst van de PC poort krijgen we echter groter aantal opties waarbij je gebruik kunt maken van de kracht van de hardware componenten die je in je systeem hebt zitten. Wie een absoluut monster van een PC heeft kan Spider-Man: Miles Morales namelijk met 4K, ray tracing en alle andere opties zelfs beter laten uitzien dan de PS5 versie. Maar ook wie geen super PC heeft hoeft niet te treuren want zelfs zonder alle grafische toeters en bellen aan, ziet het spel er nog steeds schitterend uit.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Miles-1-1030x579.jpg

De grafische verschillen bij Spider-Man: Miles Morales tussen PC’s zal je misschien, naast in de algemene texture settings natuurlijk, voornamelijk merken in de ray tracing en het detail van de schaduwen. Niet enkel kan je deze (mits je grafische kaart die optie heeft) aan- of uitzetten, maar je kan ook de intensiteit ervan kiezen. Hoe hoger je diverse opties zet, hoe meer kans je hebt dat de game minder soepel draait en je in moet inleveren op de framerate. Dit zal voornamelijk gebeuren als je de ray tracing optie aan zet en deze dus zo hoog mogelijk. Het zal voor gamers met een moderne videokaart in ieder geval even zoeken zijn naar het beste compromis tussen een stabiele framerate en de beste ray tracing opties. Zonder ray tracing heb je doorgaans wel een veel vlottere ervaring en nog steeds het effect van reflecties, maar deze zijn dan meer gesimuleerd. Wie dan stilstaat naast een gebouw en kijkt of de voorbijgangers, auto’s of elementen in de straat mooi gereflecteerd worden, zal gelijk opmerken dat het meer een statisch beeld is met een filter eroverheen, wat we al zagen in de PlayStation 4-versie van het spel.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is miles-2-1030x579.jpg

Het fijne van de grote hoeveelheid grafische opties is dat je kan instellen welke framerate Spider-Man: Miles Morales moet proberen te halen. Ook heb je de keuze uit diverse geavanceerde kwaliteitsopties, naargelang je de performance of visuals wil boosten, zoals Insomniac Games’ Temporal Injection (IGTI), AMD FSR 2.0 of NVIDIA DLSS of DLAA. Ik moet wel opmerken dat het niet uit maakt welke grafische opties je ook kiest, de game na een tijdje spelen toch wel wat memory leak heeft en de framerate hierdoor toch wel een beetje inkakt.

Daarnaast zijn er nog een heleboel andere opties waaruit je kan kiezen bij Spider-Man: Miles Morales, zoals het detail in de wereld (het aantal voetgangers en voertuigen of de kwaliteit van het haar en de kwaliteit van diverse particle effects) of verschillende camera-effecten (zoals bloom, lens flares of chromatic aberration). Ook tof is dat je de Field of View kan verhogen of verlagen en zo dus kan inzoomen op de actie of juist uitzoomen om meer een gevoel van snelheid te krijgen. Een andere toffe extra is dat deze PC poort ook brede monitoren ondersteund en dus een keur aan diverse resoluties kent. Zelf heb ik de game gespeeld op de Samsung Odyssey G9, een monitor met een aspect ratio van 32:9, en ik moet zeggen dat dit wel voor een hele intense ervaring zorgt.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is miles-5-1030x582.jpg

Spider-Man: Miles Morales kan gespeeld worden met keyboard en muis, maar ik raad aan om de game te spelen met een controller. Tof is dat je de game dus ook met een Xbox-controller kunt spelen, maar als je de volledige ervaring wilt hebben kun je ook een DualSense aansluiten op je PC. Hierdoor kun je alsnog gebruik maken van de haptic feedback en de adaptive triggers. Dit zorgt allemaal voor extra immersie, het voelt fijner en ook nog net wat vertrouwder aan.

Met de komst van Spider-Man: Miles Morales op de PC is de game eindelijk voor een breder publiek speelbaar. Hoewel deze port qua verhaal, content en gameplay niet verschilt van de PlayStation-versie, kent het wel een shitload aan grafische opties en ziet de game er fenomenaal mooi uit naar gelang je een dikke vette PC hebt staan. Heb je de game al eerder gespeeld op de PlayStation 4 en/of 5 dan heb je niet echt een reden om deze PC port aan te schaffen, maar gamers die het spel nog niet eerder hebben gespeeld en op zoek zijn naar een toffe singleplayer ervaring is dit zeker een must-have voor PC bezitters!

Spider-Man: Miles Morales (PC) | REVIEW
Ook op PC blijft de game een toffe superhero ervaring!
Met een monster PC ziet Miles Morales er ongelooflijk goed uit