SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated | REVIEW

Sinds Mario 64 zijn 3D-platformgames ontzettend populair en begin 2000 nam dit zelfs nog een grote vogelvlucht. In die tijd werden we verwend met games als Crash Bandicoot, MediEvil en Spyro, en laat het zo zijn dat al deze klassiekers een remake hebben gehad in de afgelopen twee jaar. THQ Nordic wilde niet achterblijven en vond het dan ook tijd om SpongeBob weer van stal te halen. Laten we eens kijken of ook deze 3D-platform game weet te imponeren.

SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated is een remake van de 3D-platformgame uit 2003. Hoewel ik het origineel niet heb gespeeld, moet ik zeggen dat ik aardig onder de indruk ben van wat ontwikkelaar Purple Lamp Studios heeft gedaan met deze remake. Aangezien ik de afgelopen jaren een shitload aan vergelijkbare games heb mogen spelen die een remake hebben gekregen, moet ik ook zeker zeggen dat ook SpongeBob zeker niet tegenvalt.

Gameplay technisch is SpongeBob dan ook een ontzettend vermakelijke 3D collect-athon-platformgame, waar je als een malloot rondrent en springt terwijl je een schat aan zooi verzamelt en ernaar streeft om Golden Spatulas te vinden (het belangrijkste verzamelobject in de game). Naarmate je vordert, kom je een diversiteit aan missies tegen en zit de game ook boordevol afwisseling en leuke uitdagingen. Door genoeg Golden Spatulas te vinden ontgrendelen je nieuwe levels met elk een eigen thema. Over het algemeen is dit allemaal niet heel erg revolutionair te noemen, maar Battle for Bikini Bottom is zeker een vermakelijke 3D-platformgame die tegenwoordig nog makkelijk mee kan komen met de concurrentie. Toch heeft de game zo zijn gebreken, maar daar kom ik later nog even op terug.

Wil je mijn nieuwe plaat horen?

In Battle for Bikini Bottom mag SpongeBob weer op avontuur. Plankton had namelijk weer een een idioot idee om het geheime recept van de Krabburger te stelen van meneer Krabs. Met een leger van zijn eigen gekloonde robots hoopt hij zo de Krokante Krab te kunnen overspoelen en het recept te stelen. Zoals je gewend bent met SpongeBob, gaat er weer het een en ander fout. Het blijkt dat de robots niet echt gehoorzaam aan Plankton en zetten dus heel Bikini Broek op zijn kop. Tijd voor SpongeBob, Patrick en Sandy om alles weer recht te trekken op hun eigen hilarische manier.

Wat een prachtig mooi wijs is dit

De gamewereld van Battle for Bikini Bottom bestaat uit een verscheidenheid aan uitgebreide en grote levels die erg tof zijn om te verkennen. Deze levels worden bewoond door een diversiteit aan vijanden die onze gele sponskop het leven zuur willen maken. Je zult ongetwijfeld veel plezier beleven in de virtuele speeltuinen die deze game kent, en daarnaast heeft de game ook een authentiek SpongeBob karakter. Zoals het betaamt kent de game dan ook een onzinnig en belachelijk verhaal, met de nodige absurde humor, waarvan je een flinke glimlach op je smoelwerk zult krijgen.

Luister maar goed het word een grote hit

Terwijl je door de levels van SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated rent en springt kun je op bepaalde punten wisselen tussen een van de drie speelbare personages. Je speelt de game standaard als SpongeBob, maar zijn beste vriend Patrick en vriendin Sandy zullen zo nu en dan ook speelbaar zijn. Elk personage heeft zijn eigen set vaardigheden, en op bepaalde punten in de game heb je ook een van de drie nodig om verder te kunnen komen. Tevens zorgt dit voor de nodige variatie in de game, waardoor het ook leuk blijft om te spelen. Aan vaardigheden geen gebrek, zo kan SpongeBob tegen de grond slaan om vijanden te verslaan of kan hij een power-up gebruiken die hem in een bal verandert. Patrick kan daarentegen als een echte lompe bruut objecten oppakken en weggooien. Sandy kan met haar jetpack blijven zweven en heeft ook nog eens een verdomd handige lasso waarmee ze vijanden van veraf kan verslaan.

Grafisch gezien is SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated een hele mooie game geworden. De game is opgebouwd in de Unreal Engine 4. De game ziet er dan op een Xbox One X en PS4 Pro ongelofelijk tof uit en het lijkt ook net of je in een interactieve aflevering van SpongeBob zit. De kleurrijke, heldere en vrolijke graphics doen de animatieserie dan ook eer aan, het is alleen jammer dat de game aardig wat last heeft van texture pop-up.

Doe met ons mee het is gekheid

Wat compleet nieuw is in deze Rehydrated-versie van SpongeBob is de toevoeging van een multiplayer mode. Deze is zowel online als met z’n tweeën op de bank speelbaar. De multiplayer is een soort horde modus waarin je het samen met iemand opneemt tegen een shitload aan robots en uiteindelijk een gigantische robot-Octo. In de multiplayer kun je naast SpongeBob, Patrick en Sandy ook spelen als Octo, meneer Krabs en Gerrit, SpongeBob’s huisslak. De multiplayer is een grappige toevoeging die eventjes leuk is om te spelen met vrienden. Toch was dit niet echt nodig geweest, omdat de main game al leuk genoeg is om te spelen.

Want de melodie het is een en al blijheid

Hoewel ik erg onder de indruk ben van SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated, heeft de game zeker zijn tekortkomingen. Zo is het grootste euvel misschien wel het ontbreken van de Nederlandse taal. Het klinkt misschien gek, want normale wijze moet ik helemaal niks hebben van onze taal in games, maar bij SpongeBob verwacht ik gewoon de stemmen die wij hier in Nederland hebben. De Engelse voice-acting is ook goed gedaan, maar ik mis het authentieke karakter van hoe wij de cartoons hier kennen. Een ander probleem die de game kent is het gebrek aan uitdaging in de game, want die is er bijna niet. Ervaren gamers zullen namelijk al snel merken dat de game wel heel makkelijk is en dat bepaalde doelen heel makkelijk te bereiken zijn. Nu is SpongeBob natuurlijk wel bedoeld voor een jonger publiek, maar er is ook een generatie met hem opgegroeid die nu een volwassen leeftijd hebben. Het was dan ook mooi geweest als deze game een hogere moeilijkheidsgraad zou hebben gekregen, maar helaas is dit niet het geval.

Een soortgelijk probleem is dat je constant wordt beloond met het vinden van items die als valuta fungeren, zodat je altijd een overschot hebt waardoor het ontgrendelen van collectibles veel minder bevredigender aanvoelt dan wanneer je het echt zou moeten verdienen. Ten slotte moet ik zeggen dat de combat er nogal clunky uitziet, en had ik niet echt het gevoel dat ik de robotvijanden werkelijk een klap gaf. Hetzelfde kan gezegd worden wanneer de robots mij een klap gaven. Als er aan deze zaken wat meer aandacht was gegeven, was SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated een perfecte game geweest.

Of je nu wel of niet een fan bent van SpongeBob SquarePants, het valt niet te ontkennen dat deze Rehydrated-versie iets speciaals is. Het is een klassieke 3D-platformgame die fris en leuk aanvoelt in de hedendaagse gamescene en je zeker een flink aantal uren bezig zal houden. Het is alleen zo jammer dat de game niet uitdagend genoeg is en dat er geen Nederlandse stemmen in de game zit, want dat zou de game nog iets leuker maken. De multiplayer is een aardige toevoeging, maar had niet echt gehoeven naar mijn mening.

Dank aan de uitgever voor het verstrekken van een review kopie.
Het is SpongeBob!
Briljante en absurde humor