Spyro Reignited Trilogy | REVIEW

Een kleine twintig jaar geleden verscheen er een klein maar dapper paars draakje op de PlayStation 1. Een jaar later mocht dit draakje al zijn tweede avontuur beleven en weer een jaar later had hij al zijn derde avontuur te pakken. We hebben het hier natuurlijk over niemand minder dan Spyro. De originele trilogie werd ontwikkeld door Insomniac Games, die later games als Ratchet & Clank en het dit jaar verschenen Spider-Man maakte. Spyro Reignited Trilogy brengt deze drie games samen met een flinke laag nieuwe verf. De vraag is alleen, is Spyro nog net zo leuk als twintig jaar geleden?

Na het succes van Crash Bandicoot N. Sane Trilogy kon een remake voor Spyro haast niet uitblijven. Daar waar Crash gezien werd als de mascotte van de PlayStation kan Spyro misschien wel gezien worden als de onofficiële mascotte. Spyro Reignited Trilogy is ontwikkeld door Toys for Bob, vooral bekend van een aantal Skylanders games waaronder Skylanders: Spyro’s Adventure, en uitgegeven door Activision. De games zijn volledig opnieuw opgebouwd maar elk level is nog precies zoals in het origineel en zelfs de items en vijanden staan op de zelfde plek.

I’m a firestarter, twisted firestarter

Zoals gezegd zijn de games precies hetzelfde als het origineel, dus ook nu zul je veel rennen en springen en vijanden barbecueën. En ook de kopstoot mag niet ontbreken, al kan die soms voor wat frustraties zorgen aangezien die niet altijd even lekker connect met de vijand of item. Tel daarbij op dat de camera ook niet altijd even lekker meewerkt, en je rent zo voorbij je kistje of vijand om zo de afgrond in te storten. Iedereen die het origineel gespeeld heeft zal er minder problemen mee hebben, aangezien het ook in de originele games voorkwam. Daarmee zou je dus ook kunnen zeggen dat ook hier deze trilogie erg trouw blijft aan het origineel. Dit zijn minimale kritiekpuntjes want het speelt verders enorm soepel.

Een ander puntje van kritiek zijn de laadtijden, die zijn simpelweg gewoon te lang. Als je door een portal heen stapt om naar een gebied te gaan word je eerst getrakteerd op een lange laadtijd. Ja je kan Spyro laten vuurspugen en een rondje laten draaien, dus je zou er een spelletje van kunnen maken hoe vaak je een rondje kan draaien voor het level geladen is, maar het duurt simpelweg te lang. Ook als je een leven verliest in een level dan kun je niet direct weer aan de slag, maar moet het spel eerst weer laden. Dat is jammer en haalt je soms wel uit je flow.

Come not between the dragon, and his wrath

In Spyro Reignited Trilogy beleef je de eerste drie avonturen van Spyro. Het eerste deel, Spyro the Dragon, is vandaag de dag een zeer simpele platformer met een handjevol gameplay elementen. In dit deel zijn alle draken in standbeelden veranderd, op Spyro na uiteraard, door Gnasty Gnorc en het is aan Spyro om ze allemaal te gaan redden. In Spyro Ripto’s Rage is Ripto de grote vijand, die per ongeluk in het rijk Avalar terecht gekomen is. Spyro wilde eigenlijk op vakantie, maar moest zijn vakantiedagen weer inleveren om opnieuw een rijk te redden. En in Spyro: Year of the Dragon worden alle drakeneieren gestolen en wie anders dan Spyro om die terug te halen.

Zoals gezegd is het eerste deel een vrij simpele platform game en mist het hier en daar wat diversiteit en uitdaging. Desondanks is het nog steeds een heerlijke game om te spelen. In het tweede deel, Ripto’s Rage, werd het avontuur al een stuk groter. Een veel beter verhaal, leuke personages die je op je pad tegenkomt en met meer cut-scènes voelde het tweede deel meer als een volwaardig avontuur. Het derde deel, Year of the Dragon, deed hier nog een schepje bovenop met het introduceren van nieuwe speelbare personages. Qua gameplay blijft de kern echter het zelfde door alle drie de delen heen. Gebieden bezoeken, doelen voltooien en door naar het volgende gebied.

Praat even Nederlands met me

Niet alleen de graphics hebben een opknapbeurt gekregen, ook de muziek en stemmen zijn opnieuw opgenomen. Tom Kenny is terug om Spyro van stem te voorzien in alle drie de delen. In de originele Spyro the Dragon was het nog Carlos Alazraqui en was Tom Kenny pas te horen in deel twee en drie. Alle regels tekst zijn opnieuw ingesproken. Maar ook de muziek heeft een upgrade gehad. Zo heeft Steward Copeland, die de originele trilogie van muziek voorzag, een nieuwe main theme gemaakt. In de game kun je switchen tussen de originele soundtrack van Steward Copeland of de opgepoetste versies door Toys for Bob. Standaard is het spel in het Nederlands als je je systeem in het Nederlands hebt staan. Wil je echter het volledige spel spelen in het Engels dan is daar geen optie voor in het menu te vinden. Je bent dus verplicht om de taal van je systeem om te zetten naar Engels.

Een draak voor de hele familie

Dankzij Spyro Reignited Trilogy kunnen we allemaal weer genieten van de platform spellen van weleer. Maar ook een hele nieuwe generatie gamers kan aan de slag met de paarse draak. En ondanks dat de games misschien wat zijn achterhaald als het gaat om platformen zijn het nog steeds drie fantastische games om te spelen. Het zijn makkelijke spellen om op te pakken en je op die manier een paar uurtjes zoet te houden. Vervelen zul je je absoluut niet met de games, vooral niet met deel twee en drie. Het eerste deel mag dan wat simpel zijn qua opzet, deel twee en drie maken dit meer dan goed met meer variatie en mini games. Nu alle drie de games gebundeld zijn zou je haast voor je zelf kunnen zeggen dat het eerste deel een zeer uitgebreide tutorial is.

En voor de jongere gamers onder ons zijn het fantastische spellen om te spelen. Het ziet eruit alsof je een tekenfilm aan het spelen bent, en ook de humor in de spellen zijn gericht op een wat jonger publiek. Tel daarbij op dat het allemaal niet te moeilijk is en je hebt een geweldige game voor de hele familie. Mits de kinderen de tijd krijgen om te spelen natuurlijk aangezien je zelf waarschijnlijk veel te druk bent om met Spyro rond te rennen en vliegen.

Wat wel nog even gemeld moet worden is dat je bij het aanschaffen van de fysieke game je alleen het eerste deel ontvangt op schijf, het tweede en derde deel worden middels een update toegevoegd. Wat zich vertaald naar een bestandsgrootte van 68GB op je PlayStation 4. Wat dit betekend voor de Xbox One versie weet ik niet, aangezien ik de PlayStation 4 versie gespeeld heb.

Spyro is weer helemaal terug van weggeweest. De kleine paarse draak schittert als nooit tevoren in deze remakes van het origineel. De games spelen heerlijk soepel en zien er ook nog eens verbluffend uit. En aangezien je drie games tegelijk koopt hoef je je zelf voorlopig niet te vervelen. De games zijn nog net zo leuk als vroeger om te spelen. En ondanks een paar kleine puntjes van kritiek is dit een must have voor iedereen die Spyro vroeger gespeeld heeft of juist gemist heeft. We kunnen nu alleen maar hopen dat Spyro niet weer in een ijskast gezet word maar dat hij een volledig nieuw avontuur mag beleven.

Spyro Reignited Trilogy | REVIEW
Kleurrijke en gedetailleerde graphics
Heerlijke en soepele besturing