Star Wars: Squadrons | REVIEW

Sinds het begin van de jaren 80 is de Star Wars licentie een bron voor de gamingindustrie, en kent dan ook talloze inzendingen verspreid over een breed scala aan genres. Zo vlogen de afgelopen 40 jaar diverse shooters, RPG’s en flight-sim games ons om de oren. Onlangs kwam EA Games weer op de proppen met een nieuwe Star Wars release, namelijk Star Wars: Squadrons. Deze game is geïnspireerd op klassieke spellen zoals X-Wing vs. TIE Fighter, en richt zich op het leveren van spannende ruimtegevechten in de welbekende iconische starfighters uit de serie. Vliegt de game de overwinning tegemoet, of had het beter kunnen verdwijnen in een zwart gat? Je leest het op StarGamers!

Het verhaal van Squadrons speelt zich af na de gebeurtenissen van Return of the Jedi en volgt twee squadrons aan weerszijden van de oorlog: Vanguard Squadron van de New Republic en Titan Squadron van de Galactic Empire. Het algehele plot in deze game is niet heel bijzonder te, maar het wordt aardig goed verteld. Daarnaast geeft het je een mooi perspectief aan wat er gebeurt bij beide facties.

Het zijn echter de personages die ervoor zorgen dat je meer tijd investeert in de game dan je zou verwachten. Tussen de missies door breng je tijd door in de hangar van elke factie en praat je met je teamgenoten, en deze interacties worden verrassend goed afgehandeld. Zo is daar Frisk, een luidruchtige Trandoshan, welke zich bij de rebellen voegde toen hij een death mark op zijn hoofd kreeg omdat hij een Imperial Governor had opgelicht. Ondertussen is Shen een stoïcijnse en mysterieuze keizerlijke piloot die nooit zijn helm afzet. Star Wars: Squadrons kent misschien wel niet de meest uitgebreide en diepste personages in het Star Wars-universum,  maar ze hebben genoeg inhoud en diepgang om je te verleiden om meer over hen te leren.

May The VR Be With You

Bij Squadrons draait alles om het gevoel om een starfighterpiloot te zijn. Je kunt de hele game doorspelen op je TV en jezelf ontzettend goed vermaken, maar het is overduidelijk dat Star Wars: Squadrons voor Virtual Reality is gebouwd en gelukkig is deze optie dan ook toegepast in Squadrons. In VR voelt alles namelijk veel natuurlijker en meeslepender aan. Het is geweldig om op een natuurlijke manier je hoofd te kunnen bewegen en zodoende schepen te volgen in het heetst van de strijd. Daarnaast kent de game kleine details die de ervaring weten te verbeteren. Denk hierbij aan dat je jezelf omdraait in de cockpit om een blik te werpen op je Astromech-maatje, dit geeft je een groot gevoel van vrijheid in de cockpit en het geeft je ook werkelijk het gevoel dat je daar bent. Dit kun je nog beter versterken door gebruik te maken van een flightstick, want met vliegen met een controller voelt toch aardig onhandig aan.  Ondanks dat de game ontzettend tof is om met een VR-helm op te spelen, is het zeker niet het einde van de wereld als je geen VR hebt, maar ik moet wel zeggen dat het absoluut de beste manier is om deze game te spelen.

A Good Pilot You Be

Squadrons vinden een prima balans tussen arcade-actie en een diepgaande flight-sim. Het is een makkelijke game om op te pikken, en voor je het weet schiet je de ene na de andere starship neer. Toch kent de game genoeg complexiteit om goede piloten te onderscheiden van rookies, want er komt meer bij kijken als alleen maar vliegen en schieten. Een goede piloot beheert namelijk ook de statistieken van zijn shields, motoren, lasers en gaspedaal en het uitvoeren van geavanceerde vliegmanoeuvres om weg te komen als je achterna gezeten wordt.

Elke factie heeft toegang tot vier schepen, waaronder klassiekers als de X-wing en TIE Fighter, evenals nieuwere ontwerpen zoals de U-Wing en TIE Reaper. Schepen kunnen ook worden aangepast met nieuwe onderdelen zoals verschillende soorten kanonnen en motoren. Ook kun je schepen persoonlijker maken door middel van paintjobs,  hologrammen en figuurtjes die je op het dashboard kan plaatsen van je cockpit. Dit zijn natuurlijk redelijk standaard zaken, en zijn puur en alleen cosmetisch, maar het is nog steeds fijn om schepen naar wens te kunnen customizen.

Vermakkelijk plezier in je eentje

De singleplayer campaign van Star Wars: Squadrons neemt ongeveer 8 uurtjes van je leven in beslag. De campaign plaatst je in de schoenen van factie twee piloten en laat je de gehele game tussen hen wisselen. De missies zijn over het algemeen goed en uitdagend te noemen, met een paar uitschieters die zich onderscheiden, zoals naar een ruimtestation vliegen om het op te blazen of cruisers uit te schakelen, maar het komt meestal neer op standaard dogfights. Hoewel het nog steeds leuk is om met andere schepen in gevecht te raken, zou een beetje meer variatie in missies echt hebben geholpen om de zaken op de lange duur leuk te houden.

Als je je vaardigheden op de proef wilt stellen, zijn er ook extra medailles die je kunt verzamelen door specifieke taken in missies uit te voeren, zoals het voltooien van een level in een bepaalde tijd of het vernietigen van bepaalde doelen. Het is ook vermeldingswaardig dat de hele game zich in de ruimte afspeelt. Dus als je ernaar uitkijkt om bepaalde iconische planeten te bezoeken om daar wat dichter langs de grond te vliegen, dan heb je pech. Het was voor de variatie dan ook leuk geweest als we een aantal missies hadden gehad waar we een planeet mochten bezoeken, maar desondanks is de campaign nog steeds erg vermakelijk.

Vermakelijk plezier met z’n allen

Naast de singleplayer-campagne kent Star Wars: Squadrons ook twee 5v5-multiplayer-modi, namelijk Dogfight en Fleet Battles. Dogfight is heel eenvoudig, waar twee teams het uitvechten met starfighters, en degene die de meeste punten verzamelt, wint. Fleet Battle, daarentegen, is een meervoudige objective based confrontatie waarbij elk team samenkomt om het vlaggenschip van de ander neer te halen. Het is verreweg de meest interessante modi van de twee, omdat het meer strategie en coördinatie van jou en je team vereist, en het geeft je het gevoel dat je deel uitmaakt van een groot gevecht in plaats van een kleine dogfights. De multiplayer van Squadrons ondersteunt trouwens ook cross-play, dus je kunt met en tegen iedereen spelen, ongeacht op welk platform.

Ook zijn er een aantal extra beloningen die je kunt verdienen in de multiplayer, dit doe je door dagelijkse uitdagingen te voltooien. Denk hierbij aan zaken zoals het ontwijken van een bepaald aantal raketten als een A-Wing of TIE Interceptor. Evenzo veranderen de operationele uitdagingen elke acht weken met unieke beloningen zoals nieuwe helmen voor je piloot. Samenwerken met je vrienden en het uitvechten met andere spelers is erg leuk, en de beloningen zijn een leuke stimulans om de game te blijven spelen. Je zal over het algemeen een goede tijd hebben met de multiplayer van Squadrons, maar toch is het een beetje teleurstellend dat de game maar twee modi kent. Hier had misschien toch net iets meer mee gedaan kunnen worden.

Star Wars: Squadrons is misschien niet de meest ambitieuze game uit de franchise, toch zorgt het er voor dat je jezelf een starfighter piloot voelt. Door de ruimte vliegen en schepen opblazen is erg leuk, en de implementatie van VR is ontzettend goed uitgevoerd wat de beleving van de game erg weet te versterken. Toch had de game net iets meer variatie mogen hebben zoals meer multiplayer modi en het bezoeken van planeten, maar wat verwacht je van een game voor 40 euro welke je voor het geld gewoonweg genoeg content weet te geven. Star Wars: Squadrons is een van de betere games die je in VR kunt spelen (ook al heb je geen VR headset nodig), en over het algemeen is het gewoon een solide game die goed in elkaar steekt. Zorg er alleen voor dat je een flightstick tot je beschikking hebt, want dat maakt de game beleving zoveel beter.

Gespeeld op een PlayStation 4 Pro en getest met de PSVR.
Kijk mam! Ik ben een starfighter piloot!
Vermakelijke dogfights en solide gameplay