Story of Seasons: Friends of Mineral Town | REVIEW

Schattig maar saai boerderijleven

15 oktober 2021
Xseed Games
Marvelous
PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
65

Voor veel mensen is er niks leukers en ontspannend dan het creëren en onderhouden van je eigen digitale boerderij. Koddige games als HayDay of juist meer serieuzere games als Farm Simulator vinden dan ook gretig aftrek bij menig gamer. In dit rijtje hoort ook de Story of Seasons-franchise, welke nu is gekomen met een remaster van de Game Boy Advance titel Pioneers of Olive Town. Laten we eens kijken of boertje spelen nog net zo leuk is!

Oorspronkelijk heette de game Harvest Moon: Friends of Mineral Town, welke in 2004 is verschenen voor de Game Boy Advance. Het origineel werd toentertijd geprezen als een van de beste games in de serie, waarbij elementen uit eerdere games werden gecombineerd met nieuwe dingen. Friends of Mineral Town heeft nu dus een remaster gekregen, en deze is omgezet naar de Story of Seasons franchise. De game is al eerder verschenen op Nintendo Switch, maar nu kunnen ook PlayStation en Xbox-bezitters genieten van de koddige boerderij simulator.

In Story of Seasons: Friends of Mineral Town ben je een boer wiens doel het is om winst te maken op zijn boerderij. Dit doe je door een verscheidenheid aan gewassen te verbouwen en vee te houden. Om te beginnen mag je zelf je boer kiezen en heb je keuze uit slechts vier personages. Het enige wat je werkelijk kunt veranderen aan je boertje is zijn huidskleur. Nadat je je boer hebt gekozen reis je af naar de boerderij van je grootvader, die je van hem hebt geërfd, en al snel leer je de ins en outs van het dagelijkse boerenleven en hoe je gewassen en andere producten kunt verbouwen/verkopen. Een van de dingen wat best leuk is, is dat de game je een beetje bij de hand neemt en je spelenderwijs door het dagelijkse proces van het runnen van een boerderij en het socialiseren met andere personages leidt. Dit zorgt ervoor dat je uiteindelijk geen in-game dag verspilt in de game, en je al snel erachter komt wat de bedoeling is in deze game.

Je begint Friends of Mineral Town met een verscheidenheid aan gereedschappen en hiermee kun je geld verdienen door het delven van grondstoffen, het planten van gewassen en meer. Het geld wat je verdient kan weer worden gebruikt om andere dingen te kopen, zoals vee of juist om je boerderij uit te breiden. Ook kent Friends of Mineral Town een sociale aspect wat best wel een deel van de gameplay in beslag neemt. Zo kun je bevriend raken met een flink aantal dorpelingen en zijn er zelfs zes vrijgezellen beschikbaar waarmee je eventueel kunt trouwen. Door vriendschap te sluiten met dorpelingen kan je diverse recepten leren, maar ook de achtergrondgeschiedenis van dorpelingen ontdekken. Hell, het is zelfs mogelijk om in de game te trouwen waardoor je zelfs een kind kunt krijgen.

Friends of Mineral Town ziet er erg koddig en schattig uit, maar toch zal de game flink wat tijd en aandacht in beslag nemen. Een van de grootste minpunten in de gameplay is dat het een eeuwigheid kan duren voordat je werkelijk een leuk en goed inkomen krijgt waardoor je nieuwe zaken of upgrades kunt kopen. Er zijn namelijk bepaalde upgrades die je aan je boerderij en gereedschappen kunt toevoegen die het dagelijkse leven op de boerderij wat dragelijker kunnen maken, maar het duurt even voordat je dit hebt vrijgespeeld. Ondertussen maak je minuscule winsten en verzet je bergen met werk, een beetje zoals het echte boerenleven. Maar naarmate je vordert in de game kun je handige upgrades vrijkopen. Als je bijvoorbeeld je schoffel een upgrade geeft, kun je meer land tegelijk bewerken en als je je gieter voorziet van een upgrade, kun je meer gewassen tegelijk water geven. Andere manier om geld te verdienen is door de mijnen in te gaan die fungeren als een soort dungeon gevuld met verschillende rotsen. Door hier te gaan delven kun je edelstenen vinden, maar deze zijn wel zeldzaam om te vinden. Hierdoor verval je in een soort grind die op de langere termijn behoorlijk repetitief aan kan voelen.

In Friends of Mineral Town heb je ook een stamina-meter, en naarmate je werk zal deze meter leeglopen totdat je geen energie meer hebt. Bijna alles wat je doet verbruikt stamina, denk aan scheppen, het delven van grondstoffen, vissen en meer. Om je stamina-meter een beetje op peil te houden kun je bepaalde herstelitems opsparen. Vissen vereist niet al te veel uithoudingsvermogen, maar is wel een beetje een saaie aangelegenheid, aangezien je moet wachten tot er een uitroepteken verschijnt en met de druk op een knop je vangst naar boven haalt. Gelukkig kun je op je boerderij ook dieren houden welke een aardig inkomen op kunnen leveren. Helaas zijn deze dieren extreem duur en tenzij je een goede inkomstenstroom hebt, zalje merken dat je elke keer op het randje van faillissement zit nadat je zo’n beest hebt gekocht. Dit zorgt voor een bepaald soort moeilijkheidsgraad in de game, die niet altijd even eerlijk overkomt.

Story of Seasons: Friends of Mineral Town is geen hoogvlieger als het aankomt op het grafische gedeelte, maar de game is gewoon erg schattig van opzet. De diverse boerderij beesten zien er koddig en lieflijk uit en de algehele vormgeving is best goed te pruimen. Daarnaast heb je in deze game alle vrijheid en kun je je boerderij helemaal maken zoals jij het wilt hebben. Als je iets geplaatst hebt kun je het altijd weer afbreken en ergens anders plaatsen. Je kunt paden aanleggen, de wei afzetten met een mooi hek, mooie bloemen verbouwen of voor het gemak groenten telen om zelf weer mee te koken. Het enige dat echt vanzelf gaat is de tijd. Verder moet je alles lekker zelf doen. Zoals je planten en groentes water geven. Je machines leeghalen en weer vullen. Kortom er is meer dan genoeg te doen en beleven!

Story of Seasons: Friends of Mineral Town is een leuke en koddige boerderij simulator, welke op veel momenten erg repetitief aanvoelt. Fans van de serie zullen smullen van deze remaster, maar nieuwkomers kunnen het wellicht iets te saai vinden.

Ziet er schattig uit
Leuk voer voor sim fans
Grote hoeveelheid gewassen en vee