Super Smash Bros. Ultimate | REVIEW

Voor al bijna 20 jaar biedt de Super Smash Bros. franchise ons een game met hectische en vermakelijke multiplayer actie. Elk Nintendo platform, vanaf de Nintendo 64, heeft een deel voort mogen brengen in de serie, en Super Smash Bros. Ultimate is misschien wel het meest ambitieuze deel in de serie tot nu toe. Dit met een absurde hoeveelheid karakters en inhoud! Get ready to get smashed!

De games in de Super Smash Bros.-franchise zijn nooit de meest diepe fighters geweest, maar de game onderscheidt zich door zijn brede aantrekkingskracht en de gemakkelijk verteerbare gameplay. Hierdoor is de franchise een van de meest populaire series in de geschiedenis van games geworden.

Shitload aan personages

Een aspect wat altijd heeft bijgedragen aan het succes van de games, is het enorme aanbod aan personages. Waar de eerste Nintendo 64-release maar twaalf karakters bevatte, hebben we nu een roster met in totaal 76 vechters. Er zitten daarnaast een shitload aan nieuwe vechters in de game zoals Daisy, Inkling, Ken, Chrom, Isabelle, Dark Samus, Ridley, Incineroar, King K. Rool en zelfs Richter en Simon Belmont uit een van mijn favoriete gameseries aller tijden: Castlevania. Ook zijn er personages die een terugkeer maken in dit deel, zoals Ice Climbers, Snake, Wolf, Pichu, Ivysaur, Squirtle en Young Link. De diversiteit aan te kiezen personages is indrukwekkend te noemen, daarnaast had ik nooit durven dromen dat ik Mario, Sonic, Kirby, Samus en Simon Belmont ooit in hetzelfde spel zou zien waarin ze elkaar allemaal te lijf gaan en elkaar van platformen af proberen te rammen.

Shitload aan stages

Met de komst van het indrukwekkende aantal vechters, krijgen we ook een shitload aan stages waarin we kunnen vechten. In totaal zijn er maar liefst honderd levels waarin je elkaar af kan rammen en de meeste gamers kennen deze wel. Het is een tripje door de geschiedenis, want we komen op veel bekende plekken. Zo komen we terecht in Hyrule Castle, mogen we in een dynamisch Pikmin level strijden, mag je jezelf voortbewegen in de wereld van Pac-Man of wat dacht je van het kasteel van Dracula die we kennen uit Castlevania. De diverse werelden zijn met veel oog voor detail gemaakt, en spatten echt van je scherm af. Doordat je een grote keur aan stages hebt, gaat dit ook niet super snel vervelen en kom je altijd voor nieuwe uitdagingen te staan.

Shitload aan content

Zoals verwacht hebben de ontwikkelaars van Super Smash Bros. Ultimate weer puik werk afgeleverd. Elk personage en elke scène ziet er geweldig uit en de muziek is fenomenaal, compleet met klassieke en nieuwe melodieën en moderne interpretaties van retroritmes. In totaal zijn er zelfs 800 liedjes te vinden in de game. De manier waarop de personages zijn ontwerpen, de bewegingen die ze hebben en de kleine details die je terug vindt zijn gewoon fenomenaal te noemen. De game spat gewoon van je scherm af en je merkt gewoon dat dit alles met liefde is gedaan, iets wat we natuurlijk al terug zagen in de eerdere games in de franchise.

Daarnaast speelt Ultimate ook weer heerlijk weg, en het totaalplaatje klopt van top tot teen. Het spelen van wedstrijd na wedstrijd met de welbekende hectische gevechten zal elke gamer een glimlach op zijn bakkes geven. De core-gameplay is hetzelfde gebleven, wat ervoor zorgt dat zowel nieuwkomers als Smash-fans kunnen genieten van de game. Het leren van de besturing en specialmoves van elk personage voelt intuïtief en gemakkelijk aan en nieuwkomers kunnen zodoende lekker experimenteren om beter te worden in de game en om een favoriet personage te vinden. Daarnaast, met zoveel karakters om uit te kiezen zit er voor iedereen wel wat bij!

Shitload aan modes

Super Smash Bros. Ultimate biedt een verscheidenheid aan modi, maar de kern van het spel blijft eigenlijk ongewijzigd. De meeste gamers zullen de game kopen vanwege de multiplayer-mode, waarin je het met maximaal acht spelers op kunt nemen tegen elkaar, of in teams. Niks is vetter om met een aantal vrienden op de bank (en een krat bier) elkaar in elkaar te trappen in deze game. Ook kun je gewoon lekker solo vechten tegen computer tegenstanders of multiplayer via lokaal of online. Er zijn ook enkele nieuwe modi toegevoegd waaronder Squad Strike, Smashdown en Tournament, welke allemaal genoeg variatie binnen om je lang genoeg geboeid te houden. Let wel op dat, als je begint met de game, je maar de keuze hebt uit acht personages. De rest dien je vrij te spelen, en dat kan op verschillende manieren.

Shitload aan Spirits

De meest substantiële toevoeging is echter de World of Light-mode, wat een soort Story Mode is, en je daarnaast dik 20-uur bezig zal houden. De wereld is in gevaar en de kwaadaardige Galeem heeft alle personages gevangen genomen, met uitzondering van Kirby. Aan hem de taak om iedereen te bevrijden. Als je eenmaal World of Light gaat spelen, merk je al snel op dat dit op een soort RPG lijkt. Je ziet een grote overworld-map met diverse vakjes. Ga je op een vakje staan kun je een gevecht beginnen tegen één (of meerdere) andere personages die bepaalde vaardigheden beschikken om het jou moeilijker te maken. Nadat je gewonnen hebt, verdien je Spirits die je weer bepaalde eigenschappen en vaardigheden geven om je personage te laten groeien.

Naarmate je vordert in World of Light, krijg je ook de mogelijkheid om nieuwe personages vrij te spelen. Je begint als Kirby, maar tijdens je reis door deze mode speel je langzamerhand alle 70+ personages vrij voor zowel World of Light als voor de andere modi. Daarnaast zijn er 1299 Spirits die je kunt verdienen in de game wat ook een best indrukwekkend aantal is. Ik moet zeggen dat dit de meest belonende manier is om alle vechters vrij te spelen, want World of Light is een behoorlijk verslavende bezigheid, met genoeg diepgang qua gameplay en uitdaging die je zeker uren aan je beeldscherm gekluisterd houdt.

Shitmode Online Multiplayer

Super Smash Bros. Ultimate speel je natuurlijk voor de multiplayer, en als het gaat om pure fun met vrienden op de bank dan zit je gebeiteld met deze game. Helaas is de online functionaliteit nog niet helemaal goed afgewerkt. Zo kent de game de nodige lag waardoor sommige potjes ronduit frustrerend waren. Bovendien is het niet mogelijk om te spelen met een combinatie van lokale en online spelers, wat eigenlijk best jammer is. Maar Nintendo zou Nintendo niet zijn als dit euvel binnenkort gewoon verholpen wordt door een nieuwe patch, dus laten we dit minpuntje nog even voor wat het is.

Super Smash Bros. Ultimate is op zijn zachtst gezegd een indrukwekkend ervaring. Hoewel het de core-gameplay niet naar een hoger niveau tilt, is het nog steeds een hectische en leuke brawler waar iedereen gemakkelijk van kan genieten. Het indrukwekkende aantal karakters, stages en andere zaken die je kunt vrijspelen zijn van een hoog niveau. Daarnaast is de World of Light mode een geweldige toevoeging die je nog heel lang zal bezig houden. Heb je een Nintendo Switch, dan mag je deze game zeker niet laten liggen!

Super Smash Bros. Ultimate | REVIEW
Talloze personages, modes en stages die er allemaal geweldig uitzien en klinken
Klassieke chaotische Smash-gameplay