The Lord of the Rings: Gollum | REVIEW

This one shall not pass!

25 mei 2023
NACON
Daedalic Entertainment
10

Er zijn weinig franchises zo bekend en iconisch als The Lord of the Rings. De boeken waren dan ook een goede blauwdruk voor een reeks aan films en games. Zowel uitgever NACON als ontwikkelaar Daedalic Entertainment zagen hier brood in, en in 2019 kondigde zij aan dat ze een interpretatie wilden maken van het verhaal van voormalige hobbit Smeagol. Na vier jaar ontwikkeling (en een aantal keren uitstel) is daar The Lord of the Rings: Gollum, maar of Tolkien-fans en over het algemeen gamers hier blij mee moeten zijn, dan is te bezien…

(Weet je wat het is, wij zijn niet van die types om je een hele review te laten lezen, als alleen de conclusie je boeit. Tijd is namelijk een kostbaar iets. Je kan nu afhaken, maar je weet dat wat er nu gaat komen het leukste is. Veel leesplezier!)

Zoals ik in de intro al vertelde is het inmiddels alweer dik vier jaar geleden dat de game The Lord Of The Rings: Gollum werd aangekondigd door Daedalic Entertainment. Met de boodschap dat deze in 2022 zou verschijnen. Deze Duitse ontwikkelaar is niet heel bekend, maar staat in de industrie wel bekend om zijn middelmatige point-and-click adventures. Een 3D-game zoals dit is dus wel een behoorlijke stap en wellicht wilde de studio eens een keer wat anders doen.

Maar dat terzijde! Als een fervent LOTR-fan was ik wel benieuwd naar wat ze met deze grote naam zouden kunnen doen. Een stealth-game over het personage Gollum is iets dat op papier best goed zou kunnen werken. Echter bleek al snel dat de ontwikkelaar toch even wat extra tijd nodig had om de game af te maken, dus werd het spel uitgesteld naar 25 mei 2023. Ik ben de kwaadste niet, en vind het ook zeker niet erg dat een spel word uitgesteld, zodat het nog beter kan worden. Hell, ik ben er juist voorstander van dat games pas aangekondigd worden wanneer deze voor 90% klaar zijn en ze de laatste maanden voor de release nog kunnen gebruiken om alles te fine tunen!

Ondertussen review ik games al een aardig tijdje en het is mij opgevallen, wanneer ik een game pas op release krijg, dat dit twee dingen kan betekenen. Één: het is echt gewoon een slecht spel met veel problemen, of twee (de milde variant) er is een “Day-One”-patch die ze er eerst uit willen poepen voor pers en influcers het in handen krijgen… Als ik het zo vertel voel je het misschien al een beetje aan: Het is de eerste optie…

Lord of the Rings: Gollum speelt zich af tussen de verhalen van The Hobbit en The Fellowship of the Ring. Gollum word tijdens zijn zoektocht naar de ene Ring gevangen genomen door de Orcs. Het grootste gedeelte van de game gaat dus ook voornamelijk over zijn ontsnapping uit Mordor. Het verhaal is dus niet echt van een belachelijk hoog niveau, maar dat hoeft in een game natuurlijk ook niet altijd, het is namelijk een game! Voor een goed verhaal lees ik wel een boek of kijk ik een film!

Lord of The Rings: Gollum is not so precious

Als iemand die letterlijk elke game van deze generatie wel gespeeld heeft en alle systemen heeft, durf ik hardop te zeggen dat dit de slechtste game is van deze generatie, en dat heeft het ook nog eens een grote franchise aan zich hangen. Letterlijk alles wat mis kan gaan gaat dan ook fout. Ik heb de game op vier verschillende systemen kunnen spelen (Xbox One, Xbox Series X & S en PS5), en werkelijk niet een systeem draait het spel zoals het bedoeld moest zijn.

Technisch is de game dan ook oprecht een grote treinramp te noemen op elk systeem, waarbij de game er op last-gen consoles zo lelijk uitziet dat ik HD remasters heb gezien van PS1 games die er zelfs mooier uitzagen. En om over de 9e generatie consoles nog maar te zwijgen… Op zowel PS5 als Xbox X | S is het grafisch een grote bende te noemen met framerates die zo nu en dan in de enkele digits kunnen lopen. Ja dat lees je goed, er waren namelijk momenten in de game waarbij mijn framerate rond 6 tot 8 fps daalde in quality raytracing mode. De enige speelbare mode was de performance mode, zonder ray tracing, welke een schamele 1080P resolutie weet te behalen die amper op 60 fps draait, meestal lag het rond de 40.

Verdomd lelijk

Kijk, dat het technische aspect niet op orde is, is tot daaraan toe. Dit is wellicht nog op te lossen met wat patches, maar dan hebben we de gameplay nog. En om eerlijk te zijn is dit ook niet iets om over naar huis te schrijven. The Lord of the Rings: Gollum is een stealth-game en kent geen combat. Het sneaken voelt dan ook prehistorisch aan en ook de spelwereld is niets om over naar huis te schrijven. Het enige wat je doet is dan ook van A naar B hobbelen, terwijl je vijanden dient te ontwijken door te verstoppen in het hoge gras. De AI van de vijanden is daarnaast van het niveautje broodje shoarma en het leveldesign is heel generiek te noemen waarbij de levels er ook nog eens verdomd lelijk uitzien. De personage modellen van de orcs en andere karakters zijn daarentegen echt lelijk te noemen. Ik weet niet wat Daedalic de afgelopen vier jaar heeft uitgespookt, maar het is niet veel soeps.

Het enige leuke zijn de keuzes die je kan maken in de game tussen de twee persoonlijkheden van Gollum / Smeagol, welke elkaar moeten zien te overtuigen tijdens dit avontuur. Er zit verder bar weinig plezier in deze game, en dat is funest te noemen. Laat ik het zo stellen: Als de game op technisch vlak in orde was geweest dan was Gollum hooguit een schamele 5/10 waard geweest, en dat zegt misschien meer dan genoeg. Ik vraag mezelf dan ook echt af of er iemand is geweest die de game heeft getest voordat ze ervoor kozen om deze op de markt te brengen…

Knuppels!

Het is zelfs zo erg dat de developer een excuus brief klaar had liggen, en blijkbaar interesseerde deze game het ontwikkelteam zo erg dat ze zelfs de titel van hun eigen game even niet meer wisten in deze brief (zoals je kunt lezen in de eerste regel). Knuppels!

Is er dan weinig goeds te zeggen over The Lord of the Rings: Gollum? Niet heel veel, al moet ik zeggen dat de voice-acting best aardig te noemen is en de muziek zo hier en daar ook bovengemiddeld te noemen is. Verder kan ik deze titel niet echt aanraden, tenzij je graag van je geld af wilt en op zoek bent naar een dure onderzetter…

“This one shall not pass!”, Nee, The Lord of the Rings: Gollum is zonder twijfel de slechtste game van deze generatie, en zelfs als budget titel zou ik hem nog niet uit de bak willen vissen. Technisch is het aan alle kanten kapot en qua gameplay zwaar verouderd. En dan willen ze dit stuk excrement over een paar maanden nog uit gaan brengen op de Nintendo Switch. Houd toch op!

Als je dacht dat het nog erger kon dan Babylon’s Fall of Left Alive, dan heb je het mis… Het enige advies wat ik je kan geven is WEGBLIJVEN VAN DEZE GAME! Je bent gewaarschuwd!

The Lord of the Rings: Gollum | REVIEW
Het Smeagol/Gollum keuzesysteem