The Stretchers | REVIEW

Partygames die je met vrienden op de bank kan spelen, blijven natuurlijk het leukst. Maar in deze tijd waarin we leven, slaat online multiplayer de klok. Vooralsnog zijn er her en der partijen die aankomen zetten met inventieve en leuke games waarin team-play de hoofdrol speelt. Zo ook in The Stretchers, waarin jij jezelf uit mag leven als ambulance medewerker.

Medische noodsituaties zijn niet zaken om grappen over te maken! Maar wanneer je een game hebt waarin twee onhandige paramedici een patiënt meerdere keren laten vallen, terwijl ze zelf op het hoofd worden geslagen door omvallende steigers, is het moeilijk om je lach te bedwingen. Ondanks dat hulpdiensten uitermate serieus genomen moeten worden, zorgt de verrassend nieuwe titel van ontwikkelaar Tarsier Games, The Stretchers, voor enorm veel plezier en weet het mensen samen te brengen dankzij de coöperatieve gameplay.

Little Ambulance Driving Nightmare

Tarsier ken je misschien wel van hun griezelige platformgame Little Nightmares , een spel met donkere, sombere tonen en een spookachtig vibe. Ik vond het dan ook een verrassing dat The Stretchers juist de omgekeerde wereld is. De game speelt zich namelijk af in een heldere, levendige en schattige wereld die aanvoelt als het betreden van een geanimeerde TV-show voor kinderen. De game zit vol met charme, persoonlijkheid en hilarische floppy physics.

Het verhaal van The Stretchers gaat over twee ambulance medewerkers, die in deze spelwereld behandeld worden als een soort superhelden. Zij nemen het op tegen een voormalige collega, Captain Brains, een kwaadaardige dude die over een verbluffende snor beschikt. Terwijl Captain Brains terreur zaait over Greenhorn-eilanden, maakt hij de inwoners immobiel en duizelig. Door deze duizeligheid is het woord “Dizzies” de medische term voor patiënten in The Stretchers. Het is aan jou de taak om deze patiënten op te halen en naar het ziekenhuis te brengen om de “Dizzies” weer beter te maken.

Hilarisch

De gameplay van The Stretchers is gewoonweg hilarisch te noemen. In een open-wereld, welke iets weg heeft van de Fortnite map, mag je gaan en staan waar je wilt. Met een druk op de knop stap je in een ambulance en kun je als een bezetene racen naar een spoedgeval. Eenmaal aangekomen moet je patienten zoeken en deze in je ambulance mikken. De manier waarop je dit doet is heerlijk lomp, want patienten pak je op door bijvoorbeeld hun ledematen vast te pakken, naar de ambulance te brengen en naar het ziekenhuis te rijden. Ook kun je gebruik maken van een brancard en is het mogelijk om patienten op te stapelen, wat er geweldig lomp en lachwekkend uitziet. De floppy-physics zorgen ervoor dat je met een grote glimlach patienten aan het opscheppen bent. Natuurlijk is het niet zo eenvoudig als het klinkt, want naarmate je verder komt in de game wordt je ook gehinderd door obstakels die je werk een stuk moeilijker maken. Swingende kratten, watersproeiers, boze varkens en meer. Deze irritante maar soms hilarische momenten deden me op bepaalde momenten denken aan Overcooked.

Handen in de knoop

In The Stretchers neem je de controlle over twee ambulance medewerkers tegelijktijd. Je kunt de game alleen spelen, en dan neem je de controle over beide paramedici met behulp van beide Joy-Cons. Elk personage wordt apart bestuurd met een individuele Joy-Con, en in de singleplayer mode kan dat nogal eens zorgen voor frustratie. Je handen raken hierdoor nogal eens in de war, aangezien je beide personages apart bestuurd. Als je de game met een vriend gaat spelen, gebruik je elk een Joy-Con en ik moet zeggen dat dit een stuk beter werkt. De bedieningselementen van de Stretchers zijn eenvoudig genoeg, omdat spelers alleen hoeven te lopen, oppakken, laten vallen en hurken wanneer dat nodig is. Wanneer spelers in de buurt komen van een object dat moet worden gepakt, zoals de brancard of de ledematen van een patiënt, verschijnen er gekleurde cirkels in combinatie met de kleur van de paramedici.

Mensen gewoon lekker lomp oppakken ziet er hilarisch uit, maar het is niet echt efficient om te doen. Wil je beter te werk gaan moet je dus de brancard gebruiken. Door deze te krijgen, grijp je hem gewoon van de rug van je maatje, en je bent gelijk klaar om duizelige mensen erop te scheppen. Door te hurken beweeg je de brancard onder patienten en schep je ze zo mee. Niets is vetter om vier a vijf patienten in een keer mee te vervoeren op de brancard, want het is niet alleen efficient maar ook nog eens verdomde grappig. Geen zin om efficient te zijn? De meeste patiënten kunnen ook gewoon met het gezicht op de grond worden mee gesleept, maar voor de wat meer zwaarlijvige patiënten is het toch handiger om de de brancard te gebruiken.

Lekker kieperen

Nadat je alle patienten in de ambulance hebt gekiepert, is het tijd om in te stappen en als een bezette weer terug te rijden naar het ziekenhuis. Het rijden is ook ontzettend grappig gedaan, en is vergelijkbaar met de klassieke game Crazy Taxi. Als een maniak rijd je door de spelwereld en niets is veilig voor jouw rijkunsten. Menig muurtje, hekje en lantaarnpaal zal tijdens de rit sneuvelen en het publiek wat de spelwereld bevolkt zal in angst wegrennen van jouw ambulance. Het is niet mogelijk om mensen aan te rijden in deze game, en dat is ook wel te begrijpen.

Zodra je de patiënten naar het ziekenhuis hebt gebracht, eindigt de missie en kun je je score zien. Ik merkte op dat je ook punten krijgt voor random objectives zoals potten breken, door struiken rennen en meer. Mocht je een completionist zijn, kun je later in de game (dankzij een arcade-machine die je ontgrendeld) terugkeren naar missies om meer objectives te voltooien.

Naarmate de game vordert, speel je ook nieuwe upgrades voor je ambulance vrij. Zo kun je deze wagen uitrusten met een raketboost, vleugels en andere knotsgekke dingen om zo snel mogelijk op je punt van bestemming te komen.

Co-op pur sang

The Stretchers is een co-op game pur sang. Dit betekend dat je beide goed moet nadenken hoe je situaties aan gaat pakken en dat je moet communiceren welke route je gaat lopen. Je stuurt elkaar al snel tegen, of het gebeurt zomaar dat de hele brancard vol met patienten omkiepert waarna je ze weer opnieuw mag oprapen. Ook het feit dat er een tijdslimiet aan de diverse situaties zit en dat je moet proberen om een zo hoog mogelijke score te halen, zijn zaken waarmee je rekening moet houden. Voornamelijk de tijdsdruk in de diverse doldwaze situaties zorgen voor vele hilarische maar stressvolle momenten. Enige wat mij wel een beetje tegen stond, was dat de laadtijden nogal lang kunnen zijn. Dit haalt de plezier zo nu en dan wel uit de game.

Genoeg te doen

Ook kent de game een aantal zijmissies. Dit zijn blauwe driehoeken op de kaart en richten zich voornamelijk op mensen die jou hulp nodig hebben bij het planten van bloemen, het kappen van bomen of het opblazen van spullen met vuurwerk. In plaats van optioneel te zijn, zijn deze zijmissies gekoppeld aan progressie. Door het voltooien van dit soort missies krijg je cadeaus in de vorm van cosmetische items zoals hoeden of nieuwe outfits die je kunt activeren via je Home Base. Een leuke toevoeging als je het mij vraagt. Ondanks dat de spelduur van The Stretchers niet super lang is, is er voldoende te beleven in de game.

De Home Base is een ruimte waarin je kan oefenen om dingen op te pakken, maar vanuit hier kun je ook eerder voltooide missies opnieuw spelen, speciale e-mail ontvangen van speciale personages in de wereld en kun je personageaanpassing maken zoals, geslacht, huidskleur en outfits. Het is een leuke functie, maar naast het aanpassen van personages, verleidt het je niet echt om terug te blijven komen om dingen te doen.

The Stretchers is een vermakelijke co-op party game die je lekker op de bank kunt spelen met je vrienden. Tevens is het een leuke titel voor kinderen, ondanks dat de game naarmate je vordert best pittig kan worden. Het is het type spel dat je meerdere malen opnieuw kunt spelen om betere scores te krijgen Toch kent de game zijn beperkingen, en die komen voornamelijk naar voren als je de game alleen speelt. Je hebt in je eentje toch een stuk minder plezier, en de besturing is gewoon knudde in je eentje. Heb je dus veel vrienden die van dit soort games houden, dan zal je zeker een hoop plezier beleven aan The Stretchers!

75
0
Ziet er leuk en koddig uit