We Were Here Forever | REVIEW

Verdwaal in een digitale Escape Room

10 mei 2022
Total Mayhem Games
Total Mayhem Games
PC
70

Na de geringe successen van We Were Here, We Were Here Too en We Were Here Together moet de vierde game in de reeks, We Were Here Forever, alle eerdere opgedane kennis en inzichten samen laten smelten in de ultieme co-op puzzelervaring die je kunt krijgen. Of de game ook werkelijk een degelijke indruk weet achter te laten lees je in de onderstaande review.

We Were Here Forever probeert net als de voorgaande games een Escape Room neer te zetten waaruit je dient te ontsnappen. Gelukkig sta je er niet helemaal alleen voor en kan je steeds beroep doen op de tips van een maatje, een andere gevangene die evenzeer informatie van jou nodig heeft om een stap dichter bij die langverwachte uitgang te komen. We Were Here Together is dus net als zijn voorgangers een co-op game pursang en is het dus sowieso bedoeld om met z’n tweeën te spelen. Het lot van jou en je medespeler hangt daarentegen volledig af van elkaars sluwheid én van de kwaliteit van de onderlinge communicatie die je samen hebt via de in-game walkietalkie.

Puzzelen totdat je erbij neervalt!

Het merendeel van de puzzels in We Were Here Forever zijn echte hersenkrakers van de bovenste plank. Wanneer je het idee hebt om de game even als een casual game met een vriend op één enkele namiddag uit te spelen, dan heb je het helemaal mis. Sommige puzzels uit We Were Here Forever kunnen namelijk echt heel veel tijd in beslag nemen, en dit zorgt ervoor dat de game best lang speelbaar en uitdagend blijft.

Door de diverse omgevingen af te speuren en een beetje “out-of-the-box” te denken kun je al snel een aantal aanwijzingen verzamelen welke je zouden moeten helpen om de verschillende raadsels te ontcijferen. Elke nieuwe ruimte die jij en je mattie betreden (soms fysiek samen, maar vaak afzonderlijk van elkaar) kun je het beste meteen verkennen naar hints en aanwijzingen. Mocht je echt finaal vast komen te zitten, is het ook mogelijk om hints te vragen via het menu, al blijven deze aardig cryptisch van aard. De game zal je dus niet bij het handje nemen, en aanwijzingen en oplossingen liggen dus niet snel voor de hand.

Spannend verslavend

We Were Here Forever kent een aardige learning-curve en in het begin zal je nog niet echt tegen problemen aanlopen. Naarmate de game vordert zal de moeilijkheidsgraad ook flink toenemen tot het krankzinnige toe. Verder in de game komen er bijvoorbeeld puzzels waarbij er voorwerpen uitgewisseld dienen te worden via een kabelbaan, zijn er missies die gebaseerd zijn op tijd of nauwkeurigheid en ook kom je opdrachten tegen waarbij je synchroon een bepaalde actie moet uitvoeren om verder te komen in een gebied. Tijdens je speelsessies kom je een shitload aan diverse objecten tegen die je moeten helpen bij het oplossen van puzzels. Denk hierbij aan sleutels, filmbanden, projectoren, hefbomen, toortsen en meer.

Samenwerking is de sleutel tot succes in We Were Here Forever, en dit is ook iets wat de game behoorlijk goed weet af te dwingen. Doordat je elkaar tijdens het puzzelen zowel stimuleert als uitdaagt, kom je er al snel achter dat dit een verslavende uitwerking kan hebben. Ook al moet je zoveel mogelijk samenwerken om verder te komen, toch wordt het op geen enkel moment duidelijk wie er daadwerkelijk uit de Escape Room gaat ontsnappen. Slagen jullie er samen in, niemand of slechts één iemand? Deze extra dimensie van verborgen competitiviteit maakt de game ook nog eens verdomd spannend. Helaas zijn de puzzels niet dynamisch opgezet, en veranderen deze dus niet naarmate je de game nog een keer speelt. Je mag jezelf dus afvragen hoeveel keer je deze game zal spelen met dezelfde vriend, of zelfs met iemand anders.

Cartoony zoektocht

Grafisch is We Were Here Forever een aangename game om naar te kijken, en het kent dan ook een leuke cartoonachtige visuele stijl. De game speelt vlot weg, maar wanneer er een nieuw level laadt, kun je wel even te maken krijgen met de nodige framedropjes. De muziek die de game kent doet zijn ding, maar wist mij niet verder de game in te trekken of te verrassen. Op zich wel jammer, want We Were Here Forever heeft wel een mystieke sfeer om zich heen hangen.

We Were Here Forever is een leuke game welke je een digitale Escape Room ervaring probeert te brengen. De visuele stijl zorgt voor een leuke beleving, en naarmate de game vordert merk je op dat de moeilijkheidsgraad flink opgekrikt wordt. Doordat de puzzels niet dynamisch zijn opgezet laat de herspeelbaarheid te wensen over. Als je alles dan ook hebt voltooid is het ook niet echt de moeite waard om terug te keren naar de game. Toch zijn de puzzels wel erg creatief uitgewerkt, dwingen deze constant samenwerking af en bieden ze vooral heel veel voldoening wanneer je samen met een vriend verder komt in de game. We Were Here Forever is zeker geen hoogvlieger, maar het is een heel leuke en boeiende game welke je zeker moet spelen als je van co-op ervaringen houdt die flink wat denkvermogen vereist.

We Were Here Forever | REVIEW
Uitdagende puzzels
Verslavende co-op gameplay