Woven | REVIEW

Een lieflijke wereld gemaakt van wol en draden, met pluizige vriendjes: Dat is het brouwsel… Ehmm breisel dat de Nederlandse ontwikkelaar Alterego Games bij de StarGamers redactie heeft gedropt, met hun game Woven. Tijd om te kijken of de ontwikkelaar de touwtjes flink in handen heeft gehad tijdens het maken! Of blijkt Woven toch een naaistreek te zijn? Lees snel verder!

Wollige game

Woven is een avontuur waarin je op onderzoek mag gaan in een wereld gemaakt van wol en stof. Dit doe je in de gedaante van een schattige olifantje genaamd “Stuffy”. Al snel ontdek je het metalen insectje “Glitch” en ga je samen op onderzoek uit in deze kleurrijke game. Deze wollige wereld kent namelijk een mysterie, want wat doen alle metalen machines in de omgeving? En wat te denken van je metalen vriend “Glitch” die zijn geheugen kwijt is? Reden genoeg om de wereld van Woven te ontdekken.

De wereld die ontdekt moet worden is lekker koddig en lieflijk. Dat is ook niet zo verwonderlijk, aangezien Woven een game is die kinderen in de leeftijd van 12 jaar (schat ik) moet aanspreken (en dat is op zijn minst 3 jaar meer volwassen dan het niveau van de gemiddelde grap op StarGamers). Grafisch mag de game niet een reden zijn om een full-HD televisie aan te schaffen, maar het stijltje zorgde ook voor een grote glimlach op mijn gezicht. Er zijn genoeg leuke en kleine details die de wereld goed tot leven weten te brengen en er is voldoende te ontdekken. Daarbij is de wereld groot genoeg om in te verdwalen, waardoor het lastig is om alles te ontdekken.

Crouching Tiger, Hidden Dragon en Bokkensprongen

Het concept is vrij eenvoudig: “Stuffy” is een grote krachtige olifant die in staat is om rotsen te verplaatsen of herrie te maken met zijn slurf. “Glitch”, aan de andere kant, is in staat om machines aan de praat te krijgen of licht te maken in een donkere grot. Zo zijn deze twee een prima duo die instaat zijn om flink wat obstakels te overwinnen. Springen gaat een olifant echter slechter af, maar gelukkig is ook daar een hulpmiddel voor. Aangezien de hele wereld gemaakt is van wol, kun je bij een soort van naaimachines jezelf omtoveren tot een ander dier met eigen vaardigheden. Een hert kan bijvoorbeeld prima springen over een object. Voor een andere obstakel moet je misschien je kleur even aanpassen en ook dat is mogelijk. Dit soort puzzels kom je regelmatig tegen in Woven.

Natuurlijk heb je vanaf het begin niet alle dieren en kleuren tot je beschikking. Dat soort zaken moeten allemaal gevonden worden in de werelden. Soms vind je een kleurpatroon achter een rots, soms verkrijg je ze van bloemen of dieren en er zijn machines waarmee je verschillende dieren kan ontgrendelen. Er is flink wat te verzamelen, zeker als je ook alle grotten met muurtekeningen en herinneringen wilt ontdekken die over de werelden zijn verspreid.

Tegendraads

De kracht van Woven is dat je verder wilt ontdekken. De spelwerelden zijn open en groot met vele zijwegen en geheimen. De stijl doet me denken aan de goede tijden van platform games als Banjo & Kazooie, Jak and Daxter of Super Mario 64, met flink wat kleurtjes die over het scherm vliegen en grappige personages en wezens die je tegenkomt (en allemaal ook gemaakt van draad en wol). Maar het uiterlijk van de game kan je echter op het verkeerde been zetten, want Woven is geen platformgame. Woven is meer een avontuurlijke Point & click ontdekkingsreis gevuld met puzzels.

De vaardigheden van Stuffy en Glitch zijn ook gemakkelijk uit te voeren. Dankzij een soort menuutje kun je de verschillende vaardigheden gebruiken. Daarbij wijst Glitch je er regelmatig op wanneer je welke vaardigheid moet gebruiken om een puzzel op te lossen. Zodoende is de game ook voor kleinste gamertjes een prima spelervaring zonder dat het te veel vraagt van je skills. De puzzels bestaan uit het samenstellen van de juiste personage voor de klus (met de juiste vaardigheden), met je vaardigheden doe je iets in de wereld, bijvoorbeeld een beest wegjagen of een rots duwen om vervolgens te onderzoeken wat dat oplevert. Ook hier gaat het om vrij simpele zaken.

Broodkruimels leggen

Voor kinderen denk ik echter dat er ook wat lastige punten zijn. De gameplay mag dan wel geen Dark Souls vormen aannemen, maar ik kan me best voorstellen dat de wereld nogal complex en overweldigend kan zijn. Zo zijn er velden met zonnebloemen, velden met dieren en zaken waarbij je zou denken dat het bij een puzzel hoort, maar waar je uiteindelijk toch niet veel mee kan uitspoken. Neem daarbij dat de wereld vrij groot en complex is, waardoor ik me kan voorstellen dat je snel verdwaalt. Zelf ben ik iemand die geniet van verkennen en af en toe verdwaalt in games, dus ik had hier geen probleem mee.

Nouja, helemaal vlekkeloos ging het dwalen ook weer niet. Het vervelende is dat je een groot gedeelte van Woven afhankelijk ben van je voeten. En lopen is niet de snelste manier van voortbewegen. In platformgames wordt dit nogal eens opgelost door rollen, springen en dergelijke moves, maar in Woven kan ik niet zeggen dat ronddwalen op die manier wordt aangemoedigd. De spelwerelden zijn fors en back-tracking kan nogal frustrerend zijn, zeker als je jezelf verplaatst in een ongeduldig kind dat zo snel mogelijk nieuwe werelden of upgrades wilt ontdekken.

De Wollige Stem

Het verhaal wordt verteld door middel van een stem die de gebeurtenissen van commentaar voorziet. Dit wordt gedaan door een stem die even wollig als onschuldig klinkt zoals de spelwereld eruit ziet. En als we toch eerder al de vergelijking hebben gemaakt tussen Woven en Banjo-Kazooie… Borduren (pun intended) we daar vrolijk op voort. Net als bij de klassieke Banjo-Kazooie wordt het verhaal uitgediept met rijmpjes (in het Engels). Met de Nederlandse ondertiteling denk ik echter dat het spel nog goed te volgen is voor kinderen

De screenshots van Woven kunnen de illusie wekken dat we te maken hebben een klassieke platformgame die doet denken aan Super Mario 64 of Banjo-Kazooie. Echter blijkt Woven iets anders: een point & click avontuur met de nadruk op verkennen en het oplossen van eenvoudige puzzels. De magie van de klassieke platformers zit er zeker wel in. De wereld ziet er vrolijk uit en kent genoeg details, koddige beestjes en variatie om toch zeker dit magische gevoel over te brengen. Dat wil niet zeggen dat Woven een spel zonder fouten of frustraties is. Zo zijn de werelden vrij groot, wordt je aangemoedigd om alles te ontgrendelen, maar het back-tracken gaat nogal langzaam. Daarentegen zul je niet gefrustreerd raken omdat je levens verliest, want dat kan namelijk niet. Voor echte uitdaging kun je beter een ander spel zoeken, maar hou je van een avontuur, waarbij ontdekken en puzzelen ehm… De rode draad zijn, dan kun je met gerust hart bij Woven terecht!

80
0
Grootse kleurrijke werelden