YAKUZA KIWAMI | REVIEW

Nadat SEGA klaar was met hun eigen consoles, ging het Japanse bedrijf zich richten op het ontwikkelen van multiplatform games. Hoe vet zou het zijn om games als Sonic en Shenmue te spelen op de Playstation 2, zouden ze gedacht hebben. Een van de nieuwe franchises van het bedrijf verscheen in 2005, exclusief voor Playstation 2, genaamd Yakuza. Ondertussen zijn er al een zwik games verschenen in de serie, en om dit te vieren heeft SEGA een remake uitgebracht van de eerste Yakuza game, met de subtitel Kiwami (wat extreem betekend in het Japans). Rowdy liet zijn lijf vol tatoeëren met draakjes en ging aan de slag met de game…

In Yakuza Kiwami neem jij de rol aan van Kazuma Kiryu, een veteraan van de Tojo-clan welke op het punt staat om een eigen divisie te krijgen binnen de familie. Nadat zijn jeugdvriendin aangerand wordt door zijn Yakuza-leider Dojima, besluit zijn beste vriend Akira deze baas te vermoorden. Kiryu neemt de schuld op zich en beland daardoor in de gevangenis. Na 10 zware jaren komt hij erachter dat er 10 miljard yen is gestolen van de Tojo-familie en gaat hij op een speurtocht om erachter te komen wie het geld heeft gestolen. Als crimineel moet hij zijn reputatie opnieuw opbouwen om weer hoger op te komen in de familie. Wat we krijgen is een heerlijke “over the top” verhaallijn, zoals alleen de Japanners dit kunnen maken. Verwacht dus ook een shitload aan dialogen welke, door het verschil in cultuur, voor ons nogal eens vreemd en absurd over kunnen komen.

Geen GTA taferelen

Wellicht heb je ooit weleens van de Yakuza-reeks gehoord en daarbij heb je misschien ook een beeld gekregen dat de game een Japanse versie van GTA is. Dit is totaal niet zo, want Yakuza is een semi open-wereld game waarin je te voet diverse opdrachten en missies moet voltooien. Onverwacht voetgangers een pak slaag verkopen of een auto jatten en mensen omver rijden zit er in deze game niet in. Yakuza kent veel invloeden van de SEGA Dreamcast-klassieker Shenmue. Je speelt de game in kleinere settings, waar je kunt gaan en staan waar je wilt en het tempo van de game ligt een stuk lager van wat je misschien zou verwachten. Deze settings zijn uitermate gedetailleerd neergezet en dankzij de remake spatten de graphics ook van je scherm af.

De gameplay van Yakuza is ook anders als wat wij Westerse gamers gewend zijn. Je kunt dus niet zomaar iemand op straat overvallen, maar je moet op zoek naar bepaalde missies welke weer een gebeurtenis triggert waarin je het op mag nemen tegen ander Yakuza-gespuis. Het is ook handig om het combat-systeem van Yakuza goed onder de knie te krijgen. In het begin kan de game nogal overkomen als een hersenloze buttonbash game, maar naarmate de game vordert worden de gevechten ook pittiger. Kazuma heeft ook de beschikking over diverse vechtstijlen, welke je tactisch in kunt zetten bij de grote hoevelheid willekeurige gevechten in de game. Het combat-systeem is in deze remake ook goed onder handen genomen, want in het origineel was een buttonbash tsunami “the way to go”. Nu moet je dus ook goed diverse combo’s uit je hoofd te leren om de game tot een goed einde te brengen. Naarmate de game vordert speel je ook weer nieuwe moves en vechttechnieken vrij, waardoor je het gevoel krijgt dat je groeit in het spel wat op zijn beurt weer een voldaan gevoel geeft.

Bling-bling!

Yakuza Kiwami is duidelijk een remake van het origineel, waarin een aantal zaken toch overgenomen zijn uit de Playstation 2-versie. Zo zijn de graphics zo ongelooflijk opgepoetst dat deze ook daadwerkelijk glimmen. De straten van Japan glimmen de pan uit, met diverse mooie effecten zoals reflecties van neon in het water. De vuilnisbakken, compleet met inhoud, zijn gemaakt van bling-bling en de diverse karakters hebben zich goed ingesmeerd met wax. Een playmobiel poppetje zou er jaloers op worden… De game kent daarnaast ook nog een hogere resolutie en blaast je omver met 60 beeldjes per seconde. Ondanks de fijne dingen die getuned zijn, kun je wel merken dat we te maken hebben met een verouderde game. Zo zijn de gezichtsanimaties niet altijd even netjes vormgegeven en komen bepaalde bewegingen nogal wat houterig over.

Naast de nodige opfrisbeurt qua gameplay en graphics zijn er ook nog een aantal dingetjes aangepakt. Denk hierbij aan een beter camerasysteem, meer diepgang in de gevechten en de verbeterde besturing welke de game nu kent. De game is daarnaast ook nog eens flink pittig te noemen, en zelfs op de normale moeilijkheidsgraad is Yakuza aardig moeilijk. Gelukkig kun je deze altijd naar beneden afstellen wanneer het tijdens gevechten je niet lukt om de baddies te verslaan.

Yakuza Kiwami is een leuk uitstapje naar Japan. De Oosterse-gameplay, verhaalvertelling met absurde plotwisselingen en de mogelijkheid om een strontlading aan zijmissies te doen maken dit een leuke tussenreis voordat de grote titels uitkomen. Ook voor diegene die het origineel hebben gespeeld op de Playstation 2, is het leuk om herinneringen op te halen. Ondanks dat de eerste Yakuza 12 jaar geleden verscheen, zijn er genoeg upgrades in deze remake om het hedendaags aan te laten voelen. Dus heb jij een zwak voor echte Japanse-games, zoek jij een titel welke je uren bezig kan houden met genoeg gevechten, zijmissies en collectables dan is deze glimmende remake van Yakuza zeker iets voor jou!

80
0
Combat voelt badass