Mortal Kombat 11 preview | Feature

Mortal Kombat 11 komt over een kleine drie weekjes al uit. En daarom zijn ook wij vorig weekend aan de slag gegaan met de closed beta om te zien hoe de game ervoor staat. Mortal Kombat 10 stamt alweer uit het jaar 2015, de echte fans hebben dus even moeten wachten op deze sequel. Mortal Kombat 11 werd in december van vorig jaar tijdens de Game Awards onthuld en verschijnt al op 23 april van dit jaar. Eén geluk dus, tussen de aankondiging en daadwerkelijk release zit gelukkig geen al te lange periode. De grote vraag blijft natuurlijk of Mortal Kombat 11 het in zich heeft om een de beste fighting game van dit jaar te worden.

Het mag misschien een kleine verrassing zijn dat ik hier deze preview schrijf over Mortal Kombat 11. De meeste mensen die mij kennen weten dat ik een kleine afkeer heb tegen fighting games. (lees: Ik ben er gewoon fucking slecht in!) Maar toch heb ik de taak op mij genomen om jullie hier wat te vertellen over de game. Tijdens de closed beta afgelopen weekend was er niet heel veel te spelen. Je kon uiteraard online je tegenstanders in elkaar meppen. Of zoals in mijn geval, voornamelijk in elkaar gebeukt worden. Helaas was het niet mogelijk om tegen vrienden te spelen, maar was er wel de mogelijkheid om de welbekende toren te doorlopen. Daarnaast waren er in totaal 5 personages om mee te knokken beschikbaar. Scorpion, Baraka, Jade, Kabal en Skarlet.

Niet voor mensen met een zwakke maag

Mortal Kombat heeft altijd bekend gestaan om zijn (over the top) gebruik van geweld. De Brutalities en Fatalities zijn uiteraard ook in dit elfde deel vertegenwoordigd, en deze zien er stuk voor stuk ontzettend bruut uit. Wat wel nieuw is zijn de zogenaamde Fatal Blows en Krushing Blows. Een Fatal Blow is een speciale move die beschikbaar word zodra de health van de speler onder de 30% valt, en deze is ook maar één maal per match te gebruiken. Het zijn ontzettend gave moves om te zien en ze doen ook nog eens een shitload aan damage. Het feit dat je ze maar één maal per match kan gebruiken brengt ook gelijk een stukkie tactiek met zich mee. Want ja, gebruik je de move nu, of bewaar je het de move voor het eind van de match in de hoop op die manier toch die overwinning eruit te kunnen slepen.

Bij een Krushing Blow word je getrakteerd om een kleine animatie van een bepaalde move. En ook deze zien er vaak spectaculair uit, en vaak ook nog eens in een soort van x-ray versie. En ja, de Fatalities in de game zijn uiteraard weer de crème de la crème van de match. Of je nu verliezer of winnaar bent van de match, het is een genot om naar te kijken. Tenzij je niet zo goed tegen bloed en ingewanden kan natuurlijk, dan zou ik als ik jou was een emmertje binnen handbereik neerzetten.

Fight!

Mortal Kombat heeft nooit bekend gestaan als de meeste snelle fighters op de markt. En ook dit nieuwste deel is niet de snelste vechtgame die je kunt krijgen. Mortal Kombat 11 voelt meer aan als een schaakspel. Het uitlokken van je tegenstander zodat die een foutje maakt en vervolgens keihard ervoor afstraffen. En voor wie dacht even snel op de tegenstander af te kunnen rennen komt ook snel van een koude kermis thuis. In Mortal Komat 11 kun je niet meer rennen. Als je de algehele gameplay vergelijkt met deeltje tien dan zul je snel merken dat het allemaal wat langzamer is. Persoonlijk vind ik het zelf een stuk fijner dat het langzamer is. Maar het zal een stukkie gewenning worden voor mensen die nog dagelijks Mortal Kombat X spelen.

Nog even geduld hebben

Mortal Kombat 11 ligt in minder dan drie weken in de winkel. En wat ik tot nu toe gespeeld hebt, speelt ontzettend lekker weg. En damn, wat ziet de game er fantastisch uit. Mortal Kombat 11 krijgt uiteraard ook weer een uitgebreide story mode, en naar verluid duurt de story zo’n acht uur. We moeten nog even geduld hebben voor we weten hoe goed Mortal Kombat 11 daadwerkelijk is, maar voor nu durf ik te stellen dat we hier te maken hebben met de beste vechtgame van dit jaar, en misschien zelfs wel sinds jaren. Ook al ben ik gewoon enorm slecht in dit soort spelletjes, een hekel heb ik er uiteraard niet aan. En zelfs ik zeg op dit moment tegen Mortal Kombat 11: Get Over Here!