Hitman | PREVIEW

Hitman is een kale moordenaar die al een flinke tijd meedraait in de gamingindustrie. Zijn avonturen worden elke keer ontwikkeld door de Finse ontwikkelaar IO Interactive en in maart 2016 mogen we dan eindelijk weer onze kale knikker welkom heten in een nieuwe game. Rowdy tattoeerde de streepjescode van een halfje wit op zijn achterhoofd en schreef deze preview voor jullie allemaal.

Afgelopen E3 kregen we een aantal trailers voor onze kiezen van deze nieuwe telg in de Hitman-serie, en tijdens de GamesCom was er zelfs een heuse presentatie over de game waarin we zagen dat Agent 47 een modeontwerper om zeep moest helpen. Helaas is er op geen enkel event nog een speelbare demo van de game geweest, maar gelukkig zijn er genoeg details naar buiten gekomen om er toch een artikel over te kunnen schrijven.

hitman20161

Back 2 Basic
Zoals we in de GamesCom speelsessies zagen, speelde een desbetreffende missie zich af in Parijs. Gelukkig blijft het niet alleen in deze stad, want dankzij verschillende trailers merken we op dat we weer de gehele wereld af mogen reizen. Denk hierbij aan Marokko of, zoals de laatste trailer laat zien, in een prachtig en warm Italiaanse stadje aan de kust. Ik ga er ook vanuit dat er meerdere locaties bekend worden gemaakt voordat we in maart helemaal los mogen gaan met de man en zijn glimmende bolletje.

Qua opbouw van de diverse spelwerelden zal Hitman lichtelijk terug gaan naar een van de eerdere delen, Blood Money. De game zal een soort sandbox achtige gameplay krijgen. Immens grote en uitgestrekte levels met diverse mogelijkheden om jouw doelwitten om te brengen. Zet bijvoorbeel de gaskraan open in een gebouw, verstop jezelf en wacht tot een van de baddies een sigaret aansteekt, of stop juist een pilletje in iemand zijn maaltijd om je doelwit te bedwelmen. Ben je niet zo van de sneaky aanpak? Geen probleem, want met een arsenaal aan wapens en gadgets kun je ook van dichtbij of vanaf een afstand jouw doelwitten uitschakelen. Niks is zo lekker om vanaf een kerktoren het vizier van je sniper rifle op je doelwit te richten om zodoende een extra luchtgaatje in het voorhoofd te maken van het nietsvermoedende slachtoffer.

hitman20162

Verkleedpartijtje
Infiltreren speelt ook weer in rol. In bepaalde missies zal het namelijk beter zijn om ongezien zo dicht mogelijk bij je doelwit te komen. Een nieuwe aanpassing is wel dat NPC’s die hetzelfde aan hebben niet meer zo snel automatisch door jouw vermomming heen kunnen kijken. Dat was in voorgaande delen niet echt geloofwaardig en dat heeft IO Interactive dus ook maar gelijk uit deze nieuwe game geflikkerd.

Zo kan je nu bijvoorbeeld een ober vermoorden en zijn outfit overnemen, waardoor je makkelijker kan rond bewegen. De andere obers zullen je misschien niet herkennen, maar aangezien niet iedereen elkaar kent, is dat geen probleem. De begeleider kent echter normaal zijn werknemers wel en als die je ziet, ga je wellicht wel een probleempje krijgen. Ook bodyguards en portiers zullen het reguliere personeel wel kennen en zullen dus ook minder snel in de maling genomen worden door je verkleedpartij. Infiltreren met outfits  is dus nog altijd bijzonder aanlokkelijk, maar niet altijd de beste oplossing.

Het Instinct-systeem uit Hitman: Absolution is ook weer terug. Deze liet je door muren en objecten heen kijken om zodoende de looppatronen te achterhalen van jouw doelwit en ander gespuis. Ook liet het je nuttige objecten opsporen. Ben je meer van de die-hard en oldschool aanpak kun je dit systeem nu gewoon uitschakelen. Ook de Purist-mode is terug en laat je spelen zoals de oorspronkelijke Hitman, zonder toevoegingen, hulpmiddeltjes en andere liflafjes.

hitman20163

Hitman Unity
IO Interactive wilde de wereld in de game ook veel interactiever maken en bevolken met personages die natuurlijk reageren, zoals het natuurlijk hoort. Zo was er tijdens een van de demo’s een nieuwszender opnames aan het maken en konden we daar gewoon rustig voorbijlopen. Echter, als je door het beeld loopt (doet me denken aan de Firstlook video), krijg je een uitbrander van de journaliste in kwestie. Dit soort ludieke acties maakt de wereld in elk geval een stuk levendiger en realistischer.

Over levendiger gesproken: Qua bevolking wordt het wel een stuk drukker in de nieuwe Hitman. Waar in Hitman: Absolution nog een vijftigtal NPC’s in een level aanwezig waren, was het in de Parijs-demo al meteen een dikke 300 (het lijkt Assassin’s Creed Unity wel). Deze NPC’s hadden ook allemaal hun eigen dingetjes waar ze mee bezig waren, waardoor je hen ook kan volgen en observeren om informatie te vergaren over de spelwereld, maar ook over hun eigen persoontje. Hierdoor zal de game een lekker levendig sfeertje krijgen, waarin je stiekem meer op je tellen zal moeten gaan passen.

Wie fan is van multiplayer games zal teleurgesteld zijn. De game laat je het niet opnemen tegen andere huurmoordenaars, maar zal sowieso weer de Contracts mode kennen, een onverwachte succesvolle feature uit de vorige game. Je kan daarbij ook zelf doelwitten stellen en deze nieuwe Contracts delen met de rest van de spelers. Leuk toch?

Tot Slot
Hitman belooft weer een dijk van een game te worden. Ondanks dat de kale huurmoordenaar in de eerste trailers nog een babyface had, merk je op dat dit in de nieuwe trailer een stuk minder is geworden. De gameplay leent zich weer uitstekend voor prachtige gameplay momenten. Zoals IO Interactive de game presenteert, met daarbij de nieuwe gameplay snufjes die toegevoegd zijn, gaat mijn hartje sneller kloppen. We moeten alleen nog even wachten tot maart voordat we weten of de game ook daadwerkelijk goed gaat worden. Tevens ben ik benieuwd naar hoe het concept van een basisgame met een flink aantal missies en maandelijkse uitbreidingen met nieuwe content voor een laag prijsje gaat uitvallen. Over een paar maandjes weten we het, maar mij hebben ze al enthousiast kunnen krijgen!

[mbYTPlayer url=”https://youtu.be/8RkL0CsMTrQ” opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” startat=”5″ mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]