Fallout Shelter | REVIEW

Als echte Fallout fangirl, heeft nieuwkomer Valérie, alle aankondigingen van Bethesda op de voet gevolgd tijdens de E3. Fallout 4 is een feit, maar omdat november nog even ver weg voelt als 2030 kunnen we ons tijdelijk vermaken met Fallout Shelter, een app die momenteel exclusief beschikbaar is voor iOs-apparaten.

Lekker seksen
In Fallout Shelter kruip je in de huid van een Overseer. Klinkt leuk, maar als je terugdenkt aan alle shit die sommige Overseers uitgehaald hebben in de Fallout games vraag ik me af welke mogelijkheden je allemaal hebt in de game… Het principe van de game is simpel en herkenbaar: je hebt grondstoffen die je moet verzamelen om je Vault up en running te houden, je moet mensjes fokken/lokken om het harde werk voor je te laten doen en jouw grote taak is om deze mensen tevreden te houden. En omdat je werkelijk elk mannetje en vrouwtje met elkaar kunt laten seksen om kinders te verwekken, en je onmogelijk kunt onthouden wie het al met wie heeft gedaan, verandert je Vault binnen no-time is een soort parenclub… awkward much?

shelter 3

Pipboy de gekste
De stijl, graphics en gameplayelementen ademen Fallout, ondanks dat het realisme uit de “echte”  games ontbreekt. De karakteristieke cartoonmascotte van Fallout speelt uiteraard een grote rol, en de hele Vault zelf is een cartoonversie van de Vaults in de games. In plaats van geld verzamel je caps, en je kunt je mensen de Wasteland in sturen om guns, armor en caps te verzamelen terwijl ze vechten tegen Radroaches of Raiders. Alleen het lezen van hun Wastelands-dagboek wekt al euforische gevoelens op van herkenbaarheid, nostalgie en hevig verlangen.

shelter 2

Hmmm… Lunch!
De graphics zijn leuk. Je kunt op elke kamer van je Vault inzoomen en zien wat je bewoners aan het uitspoken zijn. Het is de bedoeling om meer mensen aan te trekken, zodat je meer kamers kunt bouwen en zo steeds verder kunt uitbreiden. Als je achievements volbrengt kun je ‘lunchboxes’ winnen. Elke lunchbox bevat vier Fallout Shelter cards. Elke kaart geeft je een bepaalde beloning, en die kunnen behoorlijk zeldzaam zijn! Een bekende formule voor mobile games die ervoor zorgt dat je steeds meer lunchboxes wilt hebben.

Ondanks alle knipogen naar de Fallout reeks en de grappige gameplay gaat het spel mij na een tijdje vervelen. Het gaat niet echt snel en als je pech hebt met de kaarten uit je lunchbox (zoals ik) kan het lang duren voor je genoeg wapens en armor hebt verzameld om je Vault goed te kunnen blijven verdedigen tegen de gevaren van buiten. Maar kunnen we echt veel meer diepgang verwachten van een app? Ik weet het niet…

shelter 1

Ik ben dolgelukkig om mijn dagelijkse Fallout-fix te krijgen, maar voel na een tijdje steeds minder de behoefte om mijn inwoners gelukkig te houden. Groot pluspunt is dat het spel gratis te downloaden is in de iOS App Store (Android is nog onderweg) en dat het ook prima speelbaar is zonder in-app purchases te doen.

Fallout Shelter | REVIEW
Grappige cartoony sfeer
Uitgebreid