Splatoon 3 | REVIEW

Meer van hetzelfde blijft leuk

9 september 2022
85

Splatoon 3 is Nintendo ’s nieuwste grote titel, een titel waar al een tijdje naar uitgekeken wordt, vooral omdat de laatste game meer dan vijf jaar geleden is verschenen. Weet dit derde deel de voorgaande games te overstijgen? Je leest het in de onderstaande review

Aan het begin van het spel wordt je eerst gevraagd om je personage en kleine metgezel te maken en aan te passen met het geweldige, zij het een beperkt aantal, aanpassingsopties. Je wordt vervolgens naadloos in The Crater geduwd, het eerste gebied in het spel dat dient als een leerlocatie voor spelers om vertrouwd te raken met de vele gameplay-elementen van het spel. Na elke missie in het gebied te hebben doorlopen en tegen een baas te hebben gevochten, wordt je vervolgens gedropt in Alterna, het tweede gebied van de game waar het grootste deel van de campagne plaatsvindt.

Door de wol geverfd

Wat het verhaal betreft, is Splatoon 3 best vermakelijk te noemen, maar uiteindelijk is het wel erg oppervlakkig allemaal. Net als in de eerdere games speelt het verhaal zich af op een post-apocalyptische wereld waar jij nieuw bent in Splitsville en snel wordt gerekruteerd in de Squidbeak Splatoon als Agent 3. Het is aan jou de taak om de Octarians te verslaan en gebieden te ontgrendelen die bedekt zijn met de pluizige slijk van deze vijand. Dit doe je met de hulp van je kleine metgezel Small Fry en enkele energieballen die je kunt verkrijgen door missies te voltooien.

Rare kwasten

Het wordt interessanter met de introductie van de Splatlands-idols genaamd Deep Cut, die een extra bedreiging vormen voor jou en de Squidbeak Splatoon. In plaats van je gebruikelijke grootse plot met een uitgediept verhaal, personageontwikkelingen en spannende momenten, kiest de game juist voor een luchtiger maar plezierig aanpak qua verhaal, waarbij je meer diepte krijgt door de verzamelbare logboeken die kunt vinden verspreid over de wereld van de game.

De gameplay in Splatoon 3 is bevredigend snel en leuk. Zo ben je constant in beweging om inkt over de vloer te spatten waardoor je in squid-vorm stijlvol door de levels kunt manoeuvreren terwijl je vijanden neerschiet met een reeks unieke wapens. Er is in iedergeval voldoende te beleven in Splatoon 3, en dan vooral in de campaign mode. Deze kent tonnen verschillende niveaus die bekend staan ​​als ‘Kettles’. Elk niveau biedt elke keer iets unieks en een ander doel, waarbij de benodigde hulpmiddelen ook veranderen afhankelijk van het niveau. Het is ook vermeldenswaard dat elke Kettle herhaaldelijk kan worden afgespeeld om de best mogelijke voltooiingstijd te krijgen.

Er zijn bijvoorbeeld levels om je platformvaardigheden te testen, waaronder het gebruik van een soort grijphaak met kikkerthema waarmee je over hoge muren kunt bewegen. Er zijn ook niveaus die je puzzel oplossend vermogen op de proef stelt door je te laten zoeken naar verspreide sleutels om zo het einddoel te ontgrendelen, evenals goed afgeronde levels die een beetje van alles bevatten. Daarnaast zijn er ook diverse fantastische bossfights, die een van de vele hoogtepunten van de game zijn. Hoewel Splatoon 3 er best kiddy uit ziet, verwacht je niet dat de game werkelijk uitdaging zou kennen. Het zit in ieder geval tjokvol met toffe en pittige dingen die je vaardigheden zeker op de proef zullen stellen, en dan met name je motorische vaardigheden tijdens de platform segmenten en de ongelooflijk veeleisende gevechten die de game kent.

Verf je suf

Naast de campaign mode kent Splatoon 3 ook de online multiplayer-functies die een bijna geheel andere wereld van inhoud bieden. De game biedt een heleboel multiplayer-content, zowel competitief als coöperatief, zoals de standaard Turf War-modus, waarin je strijdt om het meeste territorium te bezetten. Ook is er Splat Zones, waar teams een gebied veroveren en besturen. Ook is er de capture-the-flag Rainmaker modus en de toepasselijk genaamde Tower Control-modus. Bovendien zullen spelers in sommige van deze modi in rang moeten stijgen om zo nieuwe wapens en andere modi vrij te spelen. Tevens kun je een shitload aan wapens, subwapens en supervaardigheden vrijspelen en gebruiken evenals twaalf maps, waarvan er vijf compleet nieuw zijn.

Goed uit de verf gekomen

De Splatoon serie wordt gekenmerkt door een bijzondere grafische stijl, welke een beetje cartoony en erg kleurrijk is. De graphics zijn dan ook uitstekend te noemen, en de game kent zeer gedetailleerde modellen, prachtige omgevingsontwerpen en een bijzondere art direction. De personageontwerpen zijn ook enorm levendig en vol detail gemaakt, wat weer laat zien wat Nintendo zelf allemaal kan. De soundtrack van de game is ook van goede kwaliteit en zorgt voor de juiste sfeer tijdens de diverse snelle potjes die je zult spelen.

Splatoon 3 is een leuke game die zowel fans als nieuwkomers in de franchise een zeer plezierige ervaring weet te bieden. Hoewel de campaigne niet lang duurt om te voltooien (ongeveer 8 tot 10 uur), weet het toch een goede hoeveelheid gevarieerde inhoud te brengen. Uiteindelijk draait het allemaal om de multiplayer, want deze zal je zeker urenlang zoet houden!

Splatoon 3 | REVIEW
Shitload aan content!
Leuke nieuwe wapens