Ace Combat 7: Skies Unknown | Review

Meer dan 10 jaar geleden verscheen Ace Combat 6: Fires of Liberation exclusief voor de Xbox 360. Maar toen in 2015 deel 7 werd aangekondigd konden fans niet wachten. Helaas moesten ze toch nog even flink geduld hebben, aangezien de release flink op zich liet wachten. In het begin van 2019 was het dan eindelijk zover: Ace Combat 7: Skies Unknown werd losgelaten uit de hangar. Als straaljagerpiloot moet je beschikken over een stel goeie ogen, fysiek in topconditie zijn en beschikken over een zeer snel reactievermogen. Het is dan ook absoluut niet vanwege deze aspecten dat StarGamers mij een straaljager in stuurde voor een potje tikkertje in de lucht.

Ace Combat 7: Skies Unknown speelt zich af in Strangereal en is de 13e game binnen de serie die zich hier afspeelt. Het verhaal volgt twee personages, Avril Mead en Trigger, tijdens een uitgebroken oorlog tussen Osea en Erusea. Jij als speler neemt de rol aan van Trigger, een stemloze piloot, om een eind te brengen aan de oorlog. Het verhaal word verteld vanuit het oogpunt van een aantal personages waaronder Avril Mead ,een vrouwelijke monteur die op het verkeerde tijd op de verkeerde plaats was, en is doorspekt met politiek en technologie. Als nieuwkomer aan het front dat Ace Combat heet is het verhaal soms wel lastig te volgen met de vele terugkerende namen en verwarrende fictieve landen die qua naam erg op elkaar lijken. Het is dan ook bijna noodzakelijk om Ace Combat 4, 5, en 0 gespeeld te hebben wil je alles goed kunnen volgen.

Learn To Fly

Ace Combat 7: Skies Unknown is een arcade achtige “shooter” en als het om de gameplay gaat is Ace Combat een echte hoogvlieger. De game besturen met je controller is geen hoger wiskunde en voor je het weet ga je elk gevecht aan als een ware Maverick. (Voor de jongere lezers: Maverick is het personage van Tom Cruise in de fantastische film Top Gun. Misschien wel DE inspiratiebron achter de volledige Ace Combat serie) De game speelt heerlijk met een controller zonder complex te worden en met twee type control opties, normaal en expert, kunnen zowel de beginners als de veteranen hun lol op. Maar welke van de twee opties je ook kiest, het is een waar genot om achter je vijanden aan te gaan om ze uit de lucht te knallen. Hier helpt het geluid in de game ook behoorlijk aan mee. De straaljagers klinken fantastisch, de inslagen van je raketten zijn haast voelbaar en ook de voice-acting is van een hoog niveau.

De missies die je voorgeschoteld krijgt zijn gelukkig ook behoorlijk gevarieerd. Het ene moment ben je doelwitten uit de lucht aan het schieten terwijl een andere missie je opdraagt om gronddoelen op te zoeken en te vernietigen. Er zijn ook een paar missies waarin je een vooropgesteld aantal punten moet halen, en juist deze missies kunnen een bron van ergernis worden als je dat aantal steeds (net) niet weet te halen. Met een totaal van 20 missies kom je die gelukkig niet al te vaak tegen en gelukkig is er variatie genoeg. De afwisseling zit ook in vijanden zo neem je het op tegen straaljagers, drones, anti-air geschut en meer.

Grafische hoogvlieger

Ace Combat 7: Skies Unknown is gebouwd op de Unreal Engine 4 en dat zie je. De verschillende straaljagers in de game zien er fantastisch uit en zeer gedetailleerd. Als je even de tijd hebt om rustig op je heen te kijken dan zie je dat er veel aandacht is besteed aan het wolkendek waar je dwars door heen kan vliegen. In de wolken krijg je ook te maken met regenvorming en zelfs ijsvorming, en dit alles heeft weer invloed op het gedrag van je straaljager. Dynamisch weer zoals dat dan met een mooi woord heet. Vele games hebben het beloofd maar Ace Combat 7 maakt deze belofte meer dan waar. Maar ook de verschillende omgevingen op de grond zien er goed uit. Al moet ik er wel bij zeggen dat de verhoudingen niet kloppen. Toen ik met een missie bezig was om gronddoelen te vernietigen, waaronder volledige hangars, valt het op dat de verschillende gebouwen niet in verhouding staan met je straaljager. Vijandelijke jagers die je ziet opstijgen zijn ook vele malen kleiner, zelfs wanneer je er vlak over heen vliegt voor ze opstijgen. Beetje vreemd is het wel, maar het mag de pret niet drukken.

Het neerhalen van een vijandige straaljager om dwars door de explosie te vliegen geeft een heerlijke kick. Maar buiten dat ziet het er simpelweg spectaculair uit. Eenmaal een missie voltooid kun je de volledige missie terug kijken middels een replay, niet iets waar ik zin in had om te doen aangezien een missie gemiddeld al tussen de 20 en 30 minuten duurt maar een leuke extra is het wel. Na het voltooien van je missies krijg je punten genaamd: MRP. Dit is een soort van betaalmiddel die je kan gebruiken om nieuwe straaljagers en wapens kan kopen, en dit alles gebeurd in de zogenaamde Aircraft Tree. Op deze manier krijg je steeds toegang tot nog betere straaljagers en wapens, en alles wat je koopt tijdens je singleplayer campaign is ook beschikbaar in de multiplayer. En in de Aircraft Tree heeft de multiplayer zelfs nog een eigen tak om te unlocken.

VR Combat

Ace Combat 7 heeft naast de campaign nog een aantal extra modi’s. Zo kun je er voor kiezen om vrij rond te vliegen zonder vijanden en kun je elke missie opnieuw spelen als je dat wilt. Maar ook de multiplayer is terug, deze bestaat “maar” uit twee onderdelen: Team Deathmatch en Battle Royal. In Team Deathmatch neem je het in twee teams van vier tegen elkaar op en de modus Battle Royal heeft niks met Fortnite te maken. Battle Royal is de free-for-all modus van Ace Combat. Nu is er niks mis met de multiplayer en het is een leuke extra voor diegenen die het graag willen opnemen tegen echte spelers, echter voor mij is dit geen game die ik koop voor de multiplayer of zelfs maar aan zou beginnen. Het is een singleplayer game met een multiplayer extraatje. Maar als de multiplayer wel je ding is dan haal je  vele extra uren plezier uit Ace Combat 7.

Tot slot moet ik het hebben over de PlayStation VR gedeelte van Ace Combat 7. Laat ik voorop stellen dat de VR modus kort is. TE kort! Met een drietal VR-missies die ongeveer alle ongeveer een minuut of 20 duren ben je er zo doorheen. En dit is spijtig vooral omdat de ontwikkelaar, Project Aces, in eerste instantie de volledige game in VR speelbaar wilde maken. Maar zet je eenmaal de PlayStation VR headset op dan is het een waar genot. Ja grafisch is het een stapje terug maar het ziet er allemaal nog geweldig uit. De dogfights in de game zijn soms al zenuwslopend maar eenmaal in VR is het helemaal intens. Ik had nog nooit de VR headset op gehad en mijn eerste ervaring was dan ook deze game. En ondanks dat het mijn eerste keer was heb ik geen last gehad van misselijkheid, maar ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen geld. Ace Combat 7 is qua VR misschien wel de meest intense en tofste ervaringen voor VR tot nu toe. Het is misschien ook wel daarom dat het jammer is dat niet de volledige game in VR speelbaar is. Laten we hopen dat Project Aces met een volgend deel wel die stap durft te zetten.

Conlusie

Ace Combat 7: Skies Unknown is een waardig nieuw deel in de langlopende serie. De game bied een strakke en intense ervaring met een aardig verhaal. Het is wel jammer dat de game na zoveel delen nog steeds op ‘safe’ speelt en zichzelf niet echt uitdaagt. Dit neemt niet weg dat het gewoon een goede game is. Het verhaal is niet echt bijzonder en kan voor nieuwkomers nogal verwarrend zijn. De meest in het oog springende modus (haast letterlijk) is zonder twijfel de VR modus. Maar deze is dan weer te kort om als VR bezitter de aankoop van deze game te rechtvaardige, als je het puur voor het VR gedeelte zou doen. Ace Combat 7: Skies Unknown is de perfecte game voor als je even niks anders te spelen hebt en je zin hebt in een intense ervaring. Als je fan bent van de serie is het uiteraard verplichte kost om ook dit deel aan te schaffen.

80
Lezer beoordeling1 Stem
71