EA Sports F1 24 | REVIEW

Degelijke seizoensupdate

28 mei 2024
EA Sports
Codemasters
70

Wat is er toffer dan met 260 km/u over een racecircuit zoeven? Met 300 km/u over dat zelfde circuit te scheuren! Alleen daarom al ben ik niet de ideale persoon om een gooi te doen naar het F1 kampioenschap. Een racecoureur wint op basis van een zorgvuldig gekozen strategie, uitstekende inhaalacties, kennis over het circuit, veelvuldig oefenen, onderzoek doen naar optimale racelijnen, je wagen zorgvuldig uit te balanceren en je kunnen aanpassen aan onverwachte omstandigheden. Een strategisch plan dat bestaat uit “gewoon scheuren” blijkt tactisch net zo succesvol als spruitjes als avondeten voorschotelen aan een kind. Dat bleek wel weer na mijn eerste races in F1 24.

Het is een traditie voor bepaalde sportgames om ieder jaar een nieuw deel uit te brengen. Dat brengt uitdaging in de ontwikkeling van een game met zich mee. Hoe maak je een game vernieuwend genoeg, zonder de authenticiteit van een sport verliezen? Laten we allereerst maar de meer voor de hand liggende vernieuwing bespreken, namelijk het nieuwe seizoen. Ieder jaar veranderen er weer wat zaken, denk aan nieuwe coureurs, nieuwe circuits, de regels worden soms wat aangepast (bijvoorbeeld hoe de wagens technisch in elkaar zitten), de wagens krijgen een nieuw uiterlijk en eigenlijk zijn dat wel de belangrijkste veranderingen.

Door de jaren heen is de F1- franchise van Codemasters enorm gegroeid, en sparen deze zich steeds op in de nieuwe games. Zo zijn er nu meer features dan ooit. Tijdritten, coöpcarrière, gerangschikte multiplayer, My Team en ga zo maar door. Ondertussen is elke eerder bedachte modus terug te vinden in deze 2024 editie. Een van de kleine nieuwigheid in deze release is dat je, in plaats van altijd maar met je eigen gemaakte avatar te spelen, nu al deze modi kunt spelen met bestaande of gepensioneerde legendarische coureurs. Er zijn dit jaar ook wat nieuwe gezichten, waaronder Maldonado, Montoya en Hunt.

Duo carrière

Er is ook een nieuwe Challenge Career-modus, waarin jij en vele andere spelers tegelijkertijd strijden om het wereldkampioenschap te winnen. Het is echter een singleplayer-ervaring, wat betekent dat iedereen dezelfde races speelt met dezelfde coureur in de modus voor één speler, en de winnaar is degene die de meeste punten scoort. De laatste nieuwe carrièremodus die is toegevoegd, is die voor twee spelers. Het is eigenlijk hetzelfde als de standaard carrière mode, maar deze keer kun je racen en alles ervaren in het gezelschap van een vriend. Uiteraard zijn er ook iconen, officiële coureurs en andere nieuwigheden beschikbaar in de carrière voor twee spelers.

De nieuwe verhaallijnsystemen verbeteren alle modi ietsjes, en zowel spelers als teams zullen gedurende elk seizoen met veel dilemma’s en aangepaste scenario’s worden geconfronteerd. Deze zullen van invloed zijn op jou als coureur maar ook je auto’s, sponsors, je team en eigenlijk gewoon alles in de game.

Arcade

Naar mijn mening zijn de belangrijkste aspecten van een racesimulatie als dit niet zozeer de verschillende spelmodi, maar juist de auto’s, hun rijgedrag en het realisme wat hierbij om de hoek komt kijken. De afgelopen jaren heeft Codemasters op een positieve manier gewerkt om de franchise beter te maken, waarvan F1 23 wellicht het hoogtepunt was. Voornamelijk de manier waarop de auto bestuurde was een genot en ze hebben hier dan ook weinig aan veranderd. De hele kleine veranderingen zijn dan nauwelijks merkbaar, en de game speelt dan ook lekker weg. Ondanks alle beweringen over een verbeterd en geëvolueerd rijgedrag in deze game, zul je nauwelijks verschil voelen met de 23-editie. Voor een casual speler zoals ik is dit misschien goed nieuws, maar voor diehard fans is het misschien iets te casual. Ondanks dat kun je zelf een heleboel instellen en bepalen en één ding is zeker: er is geen game die je dichter bij het racen in een Formule 1-auto brengt dan F1 24. Toch neigt de gameplay nog steeds meer naar het arcade dan dat het werkelijk een race simulatie is.

Marginaal

Afgezien van het bovenstaande, hebben de visuele en audio-effecten in de game ook een lichte upgrade gekregen, al zij het zeer marginaal. Het haar en de gezichten van de bestuurder hebben nu veel meer details. Ook zijn er nu audiofragmenten van echte races in de game die op specifieke tijden worden afgespeeld, bijvoorbeeld wanneer er een crash plaatsvindt of wanneer je de geblokte vlag passeert. Helaas gaat dat ongeveer zover als het gaat om grafische en audioverbeteringen.

Als laatste wil ik het hebben over het prijskaartje. Zeventig euro is vrijwel de standaard geworden voor een AAA-titel, en in bepaalde opzichten valt F1 24 hier wel onder. Alle dingen die ik eerder heb besproken, gecombineerd met alle functies die zijn overgenomen uit F1 23, zorgen er voor dat de game meer als een upgrade voelt dan werkelijk een compleet nieuw deel. Voornamelijk als je de game alleen multiplayer speelt, denk ik niet dat de editie van dit jaar je het gevoel zal geven dat je investering de moeite waard is, aangezien de meeste veranderingen verband houden met de carrièremodus.

F1 24 is een upgrade ten opzichte van de 2023-versie, maar geen grote. De modi voor één speler is hetgeen waar de grootste vernieuwingen inzitten, en als je daar een fan van bent, zul je deze geweldig vinden. Al het andere lijkt echter direct overgenomen te zijn van vorig jaar, maar dan met een nieuw logo en hoesje op de doos geplakt.

EA Sports F1 24 | REVIEW
Nog steeds de beste F1-simulatie op de markt
Nieuwe carrièremodi voor twee spelers