Ghost of Tsushima: Director’s Cut (PC) | REVIEW

Ook een geweldige ervaring op PC

16 mei 2024
PlayStation
Sucker Punch
PlayStation 5, PC
85

Ghost of Tsushima verscheen in 2020 op de PlayStation 4 en werd door veel gamers geprezen vanwege zijn toffe en vermakelijke gameplay en sfeervolle spelwereld. In 2021 heeft de game een Director’s Cut editie gekregen, met een nieuw verhaal, een nieuw eiland en een aantal subtiele veranderingen, en heeft het zelfs een PlayStation 5 upgrade mogen ontvangen. Nu zijn we weer drie jaar verder en is de game eindelijk verschenen op de PC om een nog groter publiek aan te spreken!

Het is ondertussen alweer even geleden dat ik Ghost of Tsushima heb uitgespeeld (is het al zo lang geleden?), en toch bleef de game constant in mijn gedachten spoken. De toffe gameplay smaakte na het uitspelen van de game naar meer, en ik was zelf dan ook erg in mijn nopjes toen de nieuwe DLC werd aangekondigd. Ghost of Tsushima werd gekenmerkt door zijn intense gevechten in een ontzagwekkend mooi landschap. Terwijl veel AAA-titels kiezen voor massale aantrekkingskracht via de nodige welbekende gameplay elementen en overdreven emotionele personages, houdt Ghost of Tsushima het juist op uitdagende gevechten met daarbij een nuchter maar goed uitgewerkt verhaal. Hierdoor waan je jezelf werkelijk als Jin Sakai, het hoofdpersonage uit de game. Mocht je Ghost of Tsushima nog niet gespeeld hebben, en ben je niet in het bezit van een PlayStation 5, dan kun je nu aan de slag met de Director’s Cut van de game welke onlangs op PC is verschenen.

In 2020 heeft onze Jeroen de originele game onder handen mogen nemen, en hij was aardig enthousiast over de game (wat je uiteraard terug kunt lezen in zijn uitgebreide REVIEW). In dit artikel bespreek ik dan ook alleen de nieuwe content die de Director’s Cut ons brengt en ga ik het natuurlijk ook even hebben over hoe de game presteert op de PC en welke nieuwe features er aanwezig zijn. Inhoudelijk is er in ieder geval weinig veranderd in de base-game, maar er zijn voldoende toevoegingen om de game opnieuw te spelen op PC.

Verrekte keelzingende Mongol!

Compleet nieuw aan deze Director’s Cut is de toevoeging van een compleet nieuw eiland, genaamd Iki Island. Dit is een op zichzelf staande campaign compleet met unieke missies, een verscheidenheid aan prachtige bezienswaardigheden en een verbluffende verhaallijn. Na aankomst op het eiland via een gewelddadige boottocht, wordt Jin gevangengenomen door een krachtige sjamaan die bekend staat als The Eagle, die hem vergiftigt in de hoop dat Jin een van haar volgelingen zal worden. Gedurende het hele verhaal hoor je haar praten, zelfs als je gewoon rondrent en daagt ze je uit als je wordt opgemerkt door een vijand. Dit is een van de bijwerkingen van het vergif wat Jin heeft gekregen en dit deed me sterk denken aan Senua’s Sacrifce, waardoor je een bepaald eng gevoel in je lijf krijgt. In feite is Iki Island over het algemeen een enge plek om op avontuur te gaan en herbergt het eiland ook een verschrikkelijk verleden voor de Sakai-clan. Natuurlijk kun je er tal van adembenemende locaties vinden, maar het feit dat het eiland overspoelt is met vijandelijke Mongoolse soldaten zorgt voor een beklemmend sfeertje. Dit keer worden de soldaten vergezeld van sjamanen die je op de achtergrond kunt horen keelzingen, wat hun bondgenoten weer sterker maakt. Dit alles zorgt voor een bijzonder sfeertje en daarnaast maakt het de game ook nog een stuk uitdagender als voorheen.

Naarmate Jin vordert in de game en zich door een horde aan missies weet te worstelen, wordt hij teruggevoerd naar het verleden om herinneringen van zijn vader op te halen. De manier waarop dit verhaal verteld wordt is geweldig goed uitgewerkt, en je wordt er dan ook finaal ingezogen. Er zijn daarnaast ook weer een flinke hoeveelheid zijmissies te vinden en met alles ben je zo ongeveer 15-18 uur mee bezig om het te voltooien. Dit is een prima hoeveelheid content voor wat je krijgt voor deze betaalde nieuwe DLC. Verder zijn er weinig gameplay veranderingen. Je zal nog steeds veel tegen hordes vijanden moeten vechten, op de juiste manier moeten pareren en ontwijken en daarna moeten terugslaan.

Nieuwe dingetjes enzo…

Met de release van de Director’s Cut op PC krijgen we ook weer genoeg nieuwe opties. Hoewel de game er op de PS4 er al prachtig uitzag, was de PS5 versie net wat mooier. De PC-versie zorgt ervoor dat het uitgebreide kleurenpalet nu echt goed van je scherm afspat. Afhankelijk van je specs ziet de game er net wat scherper uit dankzij de diverse resoluties die je kunt kiezen en heb je de mogelijkheid om de game op een hoge framerate te spelen.

Het fijne van de grote hoeveelheid grafische opties is dat je kan instellen welke framerate de game moet proberen te halen. Ook heb je de keuze uit diverse geavanceerde kwaliteitsopties, naargelang je de performance of visuals wil boosten, zoals AMD FSR 2.0 of NVIDIA DLSS 3. Daarnaast zijn er nog een heleboel andere opties waaruit je kan kiezen, zoals het detail in de wereld, de kwaliteit van haar en de kwaliteit van diverse particle effects of verschillende camera-effecten (zoals bloom, lens flares of chromatic aberration). Ook tof is dat je de Field of View kan verhogen of verlagen en zo dus kan inzoomen op de actie of juist uitzoomen om meer een gevoel van snelheid te krijgen. Een andere toffe extra is dat deze PC poort ook brede monitoren ondersteund en dus een keur aan diverse resoluties kent. Zelf heb ik de game gespeeld op de Samsung Odyssey G9, een monitor met een aspect ratio van 32:9, samen met een RTX 4080 Super en ik moet zeggen dat dit wel voor een hele intense ervaring zorgt. In een dubbel QHD resolutie, met DLSS 3 op Quality haalde de game dan ook een whopping 130+ fps en de beeldkwaliteit was daarnaast van sublieme kwaliteit. Hulde aan de Nederlandse studio Nixxes voor het overzetten van deze toffe PC port.

Ghost of Tsushima: Director’s Cut kan gespeeld worden met keyboard en muis, maar ik raad aan om de game te spelen met een controller. Tof is dat je de game dus ook met een Xbox-controller kunt spelen, maar als je de volledige ervaring wilt hebben kun je ook een DualSense aansluiten op je PC. Hierdoor kun je alsnog gebruik maken van de haptic feedback en de adaptive triggers. Dit zorgt allemaal voor extra immersie, het voelt fijner en ook nog net wat vertrouwder aan.

I AM LEGEND!

Hoewel het niet exclusief is voor de Director’s Cut, kent Ghost of Tsushima ook een Legends-modus. Deze is enige tijd na de originele release uitgebracht, maar hier hebben wij nog geen aandacht aan besteedt. Deze mode weet op een uitstekende manier de gameplay om te vormen naar een online mode. In Legends kun je kiezen uit vier karaktertypes, namelijk samurai, hunter, assassin of ronin,  vanaf dat moment kun je coöperatieve verhaalmissies voor twee spelers voltooien die zijn gebaseerd op Japanse folklore en deze missies zijn visueel behoorlijk indrukwekkend te noemen. Daarnaast kent Legends ook een survivalmode die je met maximaal vier spelers kunt spelen en elkaar kunt uitdagen. In september zal Legends ook nog een teamgebaseerde modus krijgen genaamd Rivals, dus ontwikkelaar Sucker Punch is zeker nog niet klaar met de ontwikkeling van Ghost of Tsushima.

Als je Ghost of Tsushima nog niet hebt gespeeld, doordat je geen PlayStation 5 hebt, dan is deze Director’s Cut het perfecte excuus om dit meesterwerk eindelijk eens zelf te ervaren. Deze editie kent een verbluffende basiservaring, super toffe online modi en je krijgt er ook nog eens een gloednieuwe content bij die je flink wat uren spelplezier zal bezorgen!

Dezelfde vette game die prachtig draait op PC en profiteert van aantal toffe features
Grote hoeveelheid content
Boeiend verhaal wat zorgt voor een vette spelbeleving