Tekken 7 | REVIEW

Tekken, de legendarische fighting game-serie, kan al decennia de harten van menig gamer sneller doen slaan. Ondertussen zijn we aan de zevende game in de reeks. Een jaar na de release in de Japanse arcadehallen komt Tekken 7 nu eindelijk naar de woonkamer.

Vechtspellen zijn niet gekend voor hun uitgebreide verhaalmodi en ook bij Tekken is dat niet het geval. Toch is Tekken 7 een belangrijk onderdeel in de lore van de franchise. Zonder al te veel spoilers: de decennialange vete tussen Heihachi Mishima en zijn familie komt tot een slot in deze game. De verhaalmodus is verder relatief simpel door korte cutscenes met een uiteenzetting en introductie van een (nieuw) personage, gevolgd door een vloeiende overgang naar een gevecht tegen, of met het personage in kwestie. Een leuke nostalgische toets is het hergebruiken van cutscenes en gevechtslocaties uit de vorige games.

Eenvoudig maar lekker

In het algemeen ben je in zo’n 3 à 4 uur wel rond. De moeilijkheid hier kan wel tegenvallen voor beginnende spelers. Op de normale moeilijkheid moet je reeds enigszins bekwaam zijn in Tekken om de campagne succesvol te beëindigen. Gelukkig is er voor de button mashers een oplossing. Er is immers een lagere moeilijkheidsgraad die het ook toelaat om op eenvoudige wijze speciale combo-moves te doen, maar zelfs in deze modus zal een beginner tegen het einde van het verhaal moeilijkheden ondervinden.

Tekken 7 is, buiten de moeilijkheid van het verhaal, wél grotendeels ideaal voor beginners. Zo is er een intuïtief systeem waarbij iedere face-button gelijk staat met een arm of been, met combinaties die bestaan uit opeenvolgende knoppen en dus geen complexe quarter-circles. Anderzijds is er enorme diepgang: ieder karakter heeft meerdere pagina’s aan speciale moves en combinaties. Tekken legt een zware focus op positie en timing. Je kan zwaar gestraft worden in grote combinaties indien je deze kernelementen niet respecteert. Maar zelfs tegen geavanceerde spelers blijft het mogelijk om toch enige schade te doen.

No training for you

Een groot gemis is een uitgebreide training-modus. Hoewel er een soortgelijke modus in de game zit, bevat deze te weinig functies. Positief is dat je zonder al te veel geklik zeer snel move-lists kan tonen op het scherm, maar negatief is het ontbreken van een progressieve training-modus, die enkel Tekken Tag (2) had. Dit betekent dat je doorheen de trainingsmodus move per move moest uitvoeren, om uiteindelijk meer complexe combinaties voorgeschoteld te krijgen.

Er zijn heel wat nieuwigheden in Tekken 7. Met méér dan 30 (!) speelbare karakters is er weer een enorme variëteit. Het roster bestaat uit een mooie diverse cast met veel zeer bekende vechters uit de vorige games zoals Eddy, King, Lee en uiteraard de knuffelbare Panda. Deze lijst is aangevuld met een paar nieuwe karakters, zoals Claudio Serafino, een exorcist gevestigd in Rome.

Het eigenlijke vechten heeft ook enkele nieuwigheden, zoals we reeds in onze pre-release coverage bespraken. Zoals de rage-art, een signature move die je kan doen wanneer je in een rage-mode bent, een modus die je betreed indien je onder 20% HP bent. Al je moves zijn dan lichtjes sterker, je kan ook al je rage opgebruiken door de eerder genoemde rage-art. Het is een move die je zonder complexe combinatie kan activeren, gewoon R1 klikken is voldoende! Deze move kan wel geblockt worden, dus timing en positie blijven cruciaal.

Customization all the way!

Customization is ook een groot sleutelelement in Tekken 7. Elk karakter heeft een heleboel attributen die je kan aanpassen, zoals portret, icoon, outfits en meer. De verschillende outfits en voorwerpen die je kan dragen zijn gewoonweg knotsgek: gaande van dierenmaskers en een gigantisch draagbare klok tot cowboyhoeden. Sommige die-hard spelers hadden enige kritiek op dit soort outfits maar ik ben er 100% fan van! De unlockable items kan je kopen met fight money en dat verdien je quasi overal. In multiplayer gevechten, offline tegen bots en meer.

Na jarenlang een console-game te zijn, was de verassing groot dat Tekken 7 ook naar PC kwam, zelfs op dezelfde dag als de PS4 en XBox-release. Bovendien is de port vrijwel perfect, enorme kudos naar Bandai Namco voor deze release met een hoge framerate, uitgebreide grafische settings en ondersteuning voor 4K. Nog leuker had de toevoeging van cross-multiplayer geweest, maar jammer genoeg zit dit niet in het pakket.

Op het einde van de dag is Tekken 7 een enorm goed vechtspel. Het is geschikt voor beginners, maar met veel diepgang. De uitgebreide aanwezigheid van aanpassingsmogelijkheden én een groot roster is zeer welgekomen na de totale flop van die andere grote fighting game: Street Fighter V.  Zelfs na de zevende Tekken-game blijf ik nog steeds fan van deze serie én ben ik heel benieuwd naar wat de toekomst brengt!

Tekken 7 is een van de beste games in de franchise. Met een groot aantal speelbare karakters, uitgebreide aanpassingsmogelijkheden en een korte, maar bevredigende verhaalmodus is deze game een prima keuze voor iedere fan van vechtspellen.

Tekken 7 | REVIEW
Soepele combat
Veel characters