Outcast: A New Beginning | REVIEW

Open wereld-cliché compilatie

15 maart 2024
THQ Nordic
Appeal Studios
70

Outcast is het eerste computerspel in een reeks naar een concept van de Belg Yves Grolet. De allereerste game werd in 1999 uitgebracht door de Beligsche ontwikkelaar Appeal Studios, en wordt gezien als een van de eerste open wereld games. Van de originele versie uit 1999 werd in 2017 een remake uitgebracht onder de naam Outcast: Second Contact.

Zeven jaar na de remake van Second Contact keren we weer terug naar Adelpha. en de game begint met Cutter Slade die opnieuw op de planeet arriveert zonder veel herinneringen aan gebeurtenissen uit het verleden. Nadat hij zich realiseert dat de planeet in gevaar is en dat mensen de oorzaak zijn, probeert Cutter Adelpha te beschermen. Hij moet de Talans (de bewoners van de planeet) bijeenbrengen om terug te vechten tegen de mensen en er tegelijkertijd voor zorgen dat de Talans maatschappij blijft bloeien, zelfs nadat de indringers zijn vertrokken. Onderweg ontdekt hij wat er met zijn familie is gebeurd en brengt hij zijn vergeten herinneringen samen.

Als je de eerste game in deze franchise nog nooit hebt gespeeld, is er tijdens de tutorial voldoende uitleg om je op de hoogte te brengen. Er is een handige woordenlijst die regelmatig verschijnt als er vreemde taal wordt gebruikt, zodat je begrijpt wat de Talans zeggen. Zelfs als je de woordenschat vergeet, omdat verschillende dorpen verschillende problemen hebben, verdwijnt de woordenlijst nooit. Dit betekent dat je altijd de ware gevoelens van de Talan te weten kunt komen, waardoor je het verhaal beter kunt begrijpen.

Clichés. clichés

Helaas doet het verhaal van de game niet veel om zich te onderscheiden van de typische open wereld-game verhalen die we de afgelopen jaren al voorbij hebben zien komen. Zodra de tutorial is afgelopen beland je in het aloude “één persoon moet de wereld zien te redden”-concept. Hoewel het geen slecht verhaal is, doet het ook niets nieuws en vervalt het al snel in clichés.

Daarnaast helpt Cutters houding ten opzichte van de Talan-cultuur ook niet echt, en komt hij nogal bot en respectloos over. Omdat hij ook nog eens wordt vereerd als Adelpha’s enige hoop, is het schokkend om te zien hoe Cutter onze Aardse gebruiken en talen oplegt bij dit buitenaardse ras en niet veel moeite doet om de delen van de Talan-cultuur te begrijpen die verschillen met die van ons mensen. Ook zijn one-liners zijn nogal jaren ’90 en geïnspireerd uit films, waardoor het geheel nogal cringy over kan komen. Het helpen van de diverse Talan-dorpen met hun problemen of het leren over Cutters verleden levert niets unieks of gedenkwaardigs op. Hoe fantastisch de setting ook is, de verhaalstructuur is niet echt iets om over naar huis te schrijven en is behoorlijk repetitief te noemen. Liefhebbers van sciencefiction kijken misschien verder dan het saaie verhaal en vermaken zich wel met de gameplay, maar veteranen van open wereld RPG’s zullen misschien merken dat er niet veel is dat werkelijk indruk weet te maken.

Niet origineel, wel vermakelijk

Het is alsof er een gevoel van déjà vu over je heen komt terwijl je Adelpha verkent. De zijmissies en dergelijke bestaan uit het vechten tegen groepen vijanden, het voltooien van parkour-achtige uitdagingen en het onderzoeken van heiligdommen en tempels. Je hebt het gevoel dat je dit al zo vaak in andere games gedaan hebt en vaak nog beter uitgevoerd dan in deze game. Echt origineel is Outcast: A New Beginning dan ook niet, al is het op zich best vermakelijk om te doen.

Gelukkig is de combat gedenkwaardig genoeg en kent deze genoeg opties en variatie. Hoewel je alleen de beschikking hebt tot een pistool, een geweer en een schild, waarbij het schild dient als slagwapen en bescherming tegen kogels. Maar naarmate je verder komt in het spel en vijandelijke bases overvalt, krijg je nieuwe modules. Hiermee kun je je vuurwapens upgraden, wat best wel wat voldoening geeft en goed bedacht is.

Zo is het mogelijk om van je geweer een machinegeweer of sniperrifle te maken, afhankelijk van je voorkeur. Ook kun je kogels aanpassen zodat deze vijanden opsporen of zich juist als hagel over een gebied verspreiden. Zelfs je schild kan zijn melee-opties vergroten om een ​​zo een krachtig alternatief te worden. Naarmate vijanden sterker worden, zal je ook zeker je wapens aan moeten passen, en dit zorgt op zijn beurt weer dat gevechten repetitief en saai worden. Als een gevecht te moeilijk is, schakel dan je modules om om iets nieuws te proberen. Het vinden van een passende oplossing zorgt voor de nodige spanning en geeft je het gevoel dat je werkelijk werkt om Adelpha van de ondergang te redden.

Beloningen

Ook kun je beloningen verdienen als je de Talan-dorpen helpt. Eén beloning is het oproepen van een gigantische alien waarmee je de lucht in kunt vliegen. Een andere beloning geeft je de mogelijkheid om gigantische wormen op te roepen om anti-zwaartekrachtvelden te creëren. Met deze beloningen kun je Adelpha op een unieke manier ervaren. Hoe repetitief het spel ook kan zijn, toch kent Outcast wel de nodige innovaties die belonend aan kunnen voelen.

Het is op zijn beurt weer jammer dat deze innovaties en ervaringen vaak worden ondermijnd door bugs. Vijanden vallen door de grond, je minimap ziet ineens geen vijanden meer (terwijl ze er wel zijn) en een toffe manier om te reizen in de game laat het spel crashen en dwingt je om opnieuw op te starten. Hoewel niet elke bug verwoestend is voor de gameplay en de spelervaring, komen ze vaak genoeg voor om merkbaar te zijn en zo de pret te derven.

Grafisch is de game niet indrukwekkend, maar het is wel netjes afgewerkt. Oke, de gezichten en animaties zijn niet echt de beste die we ooit gezien hebben, maar het weet te overtuigen. Als je de game eenmaal speelt zal je automatisch denken aan Avatar: Frontiers of Pandora en Horizon Forbidden West en hier haalt de game ook wel een beetje zijn inspiratie vandaan. De muziek weet de sfeer van de spelwereld te versterken, maar de voice-acting is een beetje matig en weet je weer uit de beleving te trekken op momenten.

Outcast: A New Beginning geeft je een spannend avontuur op de planeet Adelpha. Hoewel de innovatieve combat elementen best leuk zijn, probeert het veel dingen te doen die we in andere games hebben gezien. Het verkennen van de planeet Adelpha in zijn geheel is ook een uitdaging omdat verschillende bugs je voortgang belemmeren en soms zelfs je spel laten crashen. Outcast is zeker niet de beste game die je dit jaar tegen zal komen, maar je zult zeker een leuke tijd hebben als je voorbij zijn tekortkomingen kijkt.

Outcast: A New Beginning | REVIEW
Toffe combat
Kleurrijke spelwereld