Stellar Blade | REVIEW

Mengelmoes met een eigen gezicht!

26 april 2024
Sony Interactive Entertainment
Shift Up
PlayStation 5
90

De Koreaanse ontwikkelaar Shift Up heeft de afgelopen jaren gewerkt aan Stellar Blade, en het is gelijk de eerste grote console videogame van de studio. Als ontwikkelaar heeft deze studio enkel wat mobiele games op hun CV staan, en waagt men nu de stap om gelijk een exclusieve game voor de PlayStation 5 uit te brengen. Stellar Blade doet op het eerste oog denken aan NieR: Automata, maar schijn bedriegt en de game is dan ook een grote mengelmoes van diverse genres en thema’s. Meer hierover lees je uiteraard in de onderstaande review!

Stellar Blade speelt zich af in de toekomst en dompelt je onder in een post-apocalyptische wereld waar het lot van de mensheid op de schouders van EVE rust, een overlevende die de taak heeft om een ​​buitenaardse dreiging van de Naytiba tegen te gaan en het voortbestaan ​​van onze planeet te verzekeren. Klinkt niet echt heel origineel, maar het verhaal wordt op een vermakelijke en over-the-top actievolle manier verteld. Daarnaast zijn de diverse introducties van bosses en nieuwe NPC’s ongelooflijk mooi uitgevoerd en huist er een soort mysterie in het verhaal waardoor je door wilt blijven spelen. Op zich een toffe prestatie van ontwikkelaar Shift Up.

Ondertussen heb ik de afgelopen twee weken met de game mogen spelen, en ik moet stellen dat ik aardig onder de indruk ben van wat Shift Up heeft neergezet. Zo is de game behoorlijk actievol opgezet, maar kent het ook de nodige platform elementen welke dienen als puzzels tijdens de game. Qua sfeer lijkt Stellar Blade sterk op Nier: Automata, maar qua gameplay is het een soort mix tussen Devil May Cry en Sekiro / Bloodborne. De controls zijn zeer vloeiend en intuitief te noemen en de combo’s vloeien dan ook rijkelijk uit je vingers, terwijl je de diverse vijanden een kopje kleiner maakt.

Eigen smoel

Dat Stellar Blade zijn inspiratie haalt uit andere games is zeker geen schande en de game weet het op een eigen manier te brengen. Een van de belangrijkste dingen in de gameplay is het tijdig blocken van vijandelijke aanvallen, en hieruit heeft men een beetje lering getrokken uit Sekiro. Bij bijna elke vijand zie je bepaalde symbolen onder hun levensbalk staat, wat hun posture (balans) is. Als het je lukt om tijdig te blocken en te pareren verliest een vijand zijn balans, en kun je op spectaculaire wijze uitpakken met een krachtige speciale aanval. Daarnaast kun je vijanden aanvallen met lichte en zware aanvallen en is het mogelijk om aanvallen te dodgen. Als je tijdig dodged kun je daarnaast de tijd vertragen en naarmate je je skills uitbreidt is het zelf mogelijk om krachtige tegenaanvallen vrij te spelen.

Een van de toffe skills die je vrij kan spelen in Stellar Blade is bijvoorbeeld Flash. In de game hebben bepaalde vijanden diverse aanvallen en net zoals in veel Soulslikes varieren deze in kleur. Wanneer een vijand een aanval uitvoert die blauw kleurt, kun je door een bepaalde knoppencombinatie achter de vijand flitsen, waarna je deze een krachtige aanval kunt uitdelen.

Sexy

Gevechten zijn gericht op het begrijpen van de aanvalspatronen van vijanden en het reageren met nauwkeurige timing. Eve heeft dan ook een bètameter welke wordt gevuld door aanvallen te pareren en te ontwijken in gevechten. De bètameter wordt gebruikt om vaardigheden te gebruiken zoals het doorbreken van pantser en om vijandelijke combo’s te onderbreken. Eve heeft ook een burst-meter die wordt gevuld door opeenvolgende parries en combo’s, en bursts kunenn worden gebruikt om buffs en krachtige aanvallen te activeren. De game maakt gebruik van de haptische feedback van de PlayStation 5 DualSense -controller om feedback te geven over vijandelijke aanvallen en wapennauwkeurigheid. Tijdens je verkenningstocht kun je muren beklimmen en aan touwen slingeren om de omgeving te doorkruisen, en kun je diverse collectibles vinden, waaronder extra (sexy) kostuums.

Op kamp!

Soulslike-veteranen weten precies wat ze kunnen verwachten van Stellar Blade, en in grote lijnen is deze game (tot op zekere hoogte) lekker moeilijk. Tijdens gevechten kun je zomaar worden afgestraft als je niet tijdig wegspringt of een aanval parried, waarna een vijand je zomaar kan bestoken met een heleboel treffers en je flink wat van je health verliest. Ook draag je ​​een aantal items bij je die je helpen in je avontuur, zoals healing flesjes en andere zaken. Net zoals andere games in het genre heb je een soort “bonfire” en in Stellar Blade worden dit Supply Camps genoemd.

Door hier gebruik van te maken zal je gezondheid weer op het volle niveau zijn en zullen je healing-items aangevuld worden, maar daarnaast worden ook eerder gedode vijanden tot leven gewekt. Je hebt een onbeperkt aantal levens, en doodgaan betekent dat je weer tot leven gewekt wordt bij een Supply Camp, maar in deze game verlies je verder niets qua currency en items. Ook kun je hier diverse nieuwe skills unlocken, upgrades craften en meer. Daarnaast is Stellar Blade wel zo vriendelijk om Supply Camps dichtbij bosses te plaatsen, zodat je niet een heel segment opnieuw hoeft te doen als je toevallig dood gaat.

Visueel hoogtepunt

De omgeving van de game is een ander hoogtepunt en biedt een interactieve wereld die rijp is om ontdekt te worden. Van verborgen geheimen tot dynamische landschappen: navigeren door de gamewereld voelt nooit alledaags aan. Hoewel Stellar Blade een behoorlijk lineaire ervaring is, kom je voortdurend in nieuwe gebieden terecht welke elk hun eigen verborgen schatten kent, en wat de nodige diepgang toevoegt aan de algehele game-ervaring. Waar ik vanaf het eerste moment dat ik de game opstartte van onder de indruk was, is het grafische aspect van de game. Vanaf de landing op het strand, welke dient als tutorial, tot aan de diverse bossfights en kleinere gevechten met normale vijanden worden je ogen verwend.

Niet alleen EVE is een streling voor het oog, maar dus ook het leveldesign en de over-the-top actiemomenten zien er verdomd goed uit. Zoals ik in het begin van de review al schreef, doet de sfeer sterk denken aan NieR: Automata, maar het weet zijn eigen gezicht neer te zetten. Door het gehele avontuur wordt je vergezeld door aangename pompende beats welke je op momenten je adrenaline niveau omhoog weet te brengen. Het totaal plaatje van Stellar Blade is gewoon heel erg goed, het is een gelikte game met snelle actie, een interessant verhaal, vloeiende gameplay, fantastische looks en geweldige muziek en geluidseffecten. Het enige minpuntje wat ik wellicht kan benoemen is dat ik persoonlijk de Engelse voice-acting nogal suf vond. Het wist voor mij in ieder geval de verhalende momenten niet te versterken, maar dit is heel makkelijk op te lossen door de voice-acting op Koreaans te zetten (wat qua intonatie dan ook veel beter overkomt).

Stellar Blade is met oprecht een van de beste games die ik dit jaar heb mogen spelen en ik heb me dan ook kostelijk vermaakt met de game. De visuals, de pittige gameplay en het vermakelijke verhaal zijn zo goed met elkaar verweven. Het zal je ruwweg iets meer dan 25 uur kosten om deze game uit te spelen, maar de game nodigt je uit om het nog een keer opnieuw te beleven. De Engelse voice-acting is een aardig offpoint, maar dat is maar een kleine smet op een geweldige game ervaring en de platformactie kan zo nu en dan tot de nodige frustraties leiden. Ben je een liefhebber van flitsende en actievolle Soulslike-games, dan is Stellar Blade ook zeker een game voor jou!

Stellar Blade | REVIEW
Mooie mix van Devil May Cry, Soulslike en NieR
Intrigerend verhaal