The Elder Scrolls Online: Elsweyr | REVIEW

De nieuwe uitbreiding van The Elder Scrolls Online brengt ons poezen die met ondoden naar bad-ass draken gooien. Elsweyr is de derde grote uitbreiding op ESO (al noemt Bethesda het liever een toegevoegd hoofdstuk) en geeft spelers een enorme inkijk in de wereld en cultuur van de Khajiit. Gaan we lekker op Eslweyr? Of waren we liever Elseweyr?

Ik heb verdeeld over de 78 verschillende versies vele honderden uren gepompt in Skyrim. Gewapend met twee Daedra Princes aan mijn zijde lachte ik om trollen en sloeg ik draken dood alsof het muggen waren. Zelfs nu nog verken ik virtueel de winterachtige bergen af en toe, ik ben best een Skyrim fanboy. Toch heb ik nooit The Elder Scrolls Online gespeeld. Is het Skyrim online? Nee, dat is het niet.

Qua look is ESO wat ‘dunner’ dan Skyrim. Dat is raar om te zeggen, maar de character models zijn wat smaller, wat minder stevig. De huizen zijn wat minder noest. De feel verschilt echter meer. Combat werkt anders, de skills zijn totaal nieuw en magic werkt anders. Dit is gewoon volledig opnieuw ontworpen. Wat zijn de overeenkomsten? Je herkent natuurlijk veel in de wereld, de Khajiit, de Argonians, mudcrabs. Je ontwikkelt skills door ze te krijgen, wat ik een heel bevredigend concept vind. Verder moet je de games eigenlijk niet vergelijken. Het is allebei Elder Scrolls, maar het zijn andere games. Einde vergelijking.

Bruisende wereld

De meeste tijd heb ik besteed in de PC-versie van de game. Bethesda Softworks was echter zo lief om ons ook een code te geven voor de PS4. Die heb ik dus ook even onder handen genomen. Een vergelijking lees je verderop, maar de game werkt intuïtief op zowel PC als console en zit technisch goed in elkaar. Wat misschien wel het belangrijkste is voor een MMO, deze game lééft. In de enorme open wereld kom je zowel op PC als Console veel metgezellen tegen. Moet je er niets mee, dan heb je geen last van ze, maar als je het wilt kan je makkelijk samen spelen met vrienden óf vreemdelingen. Kom je in je eentje bij een boss aan ben je de lul, maar omdat je de wereld deelt met veel andere spelers kan je er altijd op rekenen dat er mensen in de buurt zijn om je te helpen. Was deze wereld leeg, was dat een doodsteek voor de game. Deze vulling is juist de drijvende kracht van ESO.

Waarom is dit zo belangrijk? Een heel nieuw element in Eslweyr zijn de ‘raids’ met draken. Draken zijn mo-ther-focking bad-ass. Al huppel je vers uit de tutorial het gebied van Northern Elsweyr in, draken kunnen zomaar toeslaan. En als ze toeslaan, kan je er op rekenen dat uit alle hoeken en gaten medespelers toe komen stromen. Je hoeft echt niet te proberen een draak te kloppen met minder dan twintig man. Het zijn, zoals het hoort, mythische, doodskrachtige magische wezens. Dit zegt Bethesda er zelf over: “Don’t forget, you’re not the Dovahkiin, and these monsters will not be easy for you and your allies to take down — you’ve been warned!”. Maar ze geven wel mooie loot.

Necro-Khajiit

Wat is er verder nieuw? De Khajiit zijn toegevoegd als speelbaar ras. Deze katachtigen kunnen sluipen als de besten en weten precies waar ze je moeten raken. Ze hebben charisma en zijn geboren handelaren. “Khajiit has wares, if you have coin.” Daarnaast is er een nieuwe class toegevoegd, de Necromancer. Laat de ondoden voor je vechten of gebruik de levenskracht van de vijand om jezelf of je vrienden te genezen. De necromancer is een krachtige en veelzijdige class, omdat je behoorlijk flexibel bent in je speelstijl (agressief/defensief, dichtbij of op afstand).

Classy

Bij elke class horen bepaalde skills, en je ontdekt andere skill-trees door dingen te doen. Bij light, medium of heavy armor horen weer skills, en bij dingen die je in de wereld kunt ondernemen (inclusief jatten en NPC’s vermoorden, hihi) horen weer vaardigheden die je kunt verbeteren. Je begrijpt het punt. Om in elk geval wat duidelijkheid te scheppen in de class skills, is er een skill assist. Je kiest wat voor soort speler je bent, en de game adviseert je waar je je zuurverdiende experience in kunt investeren.Bij de class skills horen ultimate skills, denk aan een enorme reus die uit de grond duikt om de vijanden tot moes te slaan of een massale ressurect om je gevallen vrienden een herkansing te geven.

Belangrijk, want dat gevoel ken ik, deze game is nu vijf jaar uit. Elsweyr is het derde toegevoegde hoofdstuk. Is het niet overweldigend voor nieuwe spelers? Of voel je je geen pussy tussen alle anabolen slikkende doorgesnoven high-levels met epische gear? Een beetje. Natuurlijk hebben hunnie mooiere spulletjes, maar ESO is toegankelijk voor nieuwe spelers. Sterker nog, Elsweyr is volgens Bethesda ontwikkeld met nieuwe spelers in het achterhoofd: “New players will be greeted with a brand new tutorial and introduction to the game, and will start off in the Elsweyr zone. Since the One Tamriel update level-balancing the world and the enemies, the content in this new zone is appropriate for ALL levels, and for groups with multiple levels. Have a level 1 and friend that is level 50? Go out and explore together. The game will make that work for you.”

Bug off

De ontwikkelaar is ZeniMax, maar het blijft een game van Bethesda en bij Bethesda denk je aan bugs op bugs op bugs. Ik heb best wat uren gespeeld en gebieden afgestruind; ik ben op de PC helemaal geen technische problemen tegengekomen, op de PS4 flipte mijn camera één keer maar dat herstelde zichzelf. Waarom het met een single player game niet lukt en online wel is een raadsel, maar staande ovatie voor het technisch team.

Vergelijking PC en Console

Tijd voor een vergelijking. Het eerste valt al op bij de installatie, deze game is fucking huge. Op de PC snoept hij 99,9 gig weg, op de PS4 is dit 94,27 gig. Daar staat tegenover dat de laadtijden in game niet bepaald kort zijn, maar wel heel weinig voorkomen. Als je in een gebied blijft, binnen of buiten, heb je geen last van laadtijden.

Grafisch kan ik geen eerlijke vergelijking maken. Ik heb een saaie niet-pro PS4 en de specs van mijn PC zijn gewoon veel beter. Ik kan wel zeggen dat de game er alsnog prima uitziet op de PS4, waar het op de PC écht een mooie game is. Er worden soms wel lelijke textures gebruikt, bijvoorbeeld bij etenswaren in een krat. Dat is een platte 2D-appelmoes, maar dat zijn details. Ondanks dat ik had verwacht dat de game behoorlijk veeleisend zou zijn voor mijn PS4, loopt de game zowel op PC als PS4 hartstikke smooth. Ik ben één keer bij een event tegen wat framerate-drops aangelopen op de PlayStation, waar ik bij de PC nul problemen heb gehad. Moet gezegd, daar draait de game op een SSD.

Lekker laid-back

The Elder Scrolls is best een game die je vanuit je bed kunt spelen, het is heerlijk ontspannen zolang je een beetje uit de buurt blijft van draken en bosses. Overigens heb ik op de PS4 vijanden opvallend veel sneller dood dan op de PC. Dit kan komen door het verschil in classes (de nieuwe, misschien nog niet volledig gebalanceerde (?) necromancer op PC en een messen-gekke rogue op PS4), maar het verschil was echt merkbaar. De user-interface is door ontwikkelaar ZeniMax volledig verschillend gemaakt op de console en de PC. Het is op allebei op zijn eigen manier overzichtelijk en werkt heel soepel. Er is hier voor beide versies wat te zeggen. Op de PC is het skill- en characterscherm uitgebreider en daarmee overzichtelijker. Op de PS4 werkt de inventory echter intuïtiever en is het makkelijker om gear uit te zoeken en te wisselen. Grootste verschillen, op de PC kan je items markeren als junk zodat je ze in één keer kunt verkopen. Op de PS4 kan dat niet, maar zit de mogelijkheid om items te destroyen dan weer onder één knop, waar je op de PC met rechts op het item klikt, dan links op optie ‘destroy’ en bevestigt met E. PS4 ruimt sneller op, maar ik zou daar toch graag de mogelijkheid zien om je junk te markeren als junk.

Qua besturing werkt het allebei prima. Dat is echt persoonlijke voorkeur. Je verwacht op de PC meer mogelijkheden te hebben, maar door slim dubbel gebruik van de meeste knoppen doet een controller echt niet onder voor toetsenbord en muis. Ook hier haal ik graag het prachtige woord intuïtiviteit van stal, er is gewoon goed nagedacht over hoe deze game natuurlijk en lekker speelt. Uiteindelijk is dit persoonlijke voorkeur. Nu ben ik niet zo sociaal en heb ik geen behoefte om te chatten, maar het spreekt voor zich dat dat makkelijker is met een toetsenbord.

Dus…

Wat is nou beter? Het maakt geen reet uit. De game is duidelijk geoptimaliseerd voor zowel PC als console en daar verdient ZeniMax best een applausje voor. Op de console is het wel makkelijker om de game wat meer casual, (letterlijk) laid-back te spelen, maar met een draadloze controller voor je PC kan je misschien wel hetzelfde bereiken.

De game heeft voor ieder wat wils. Dat willen ze bij Bethesda ook uitdragen, doe lekker waar je zelf zin in hebt. Wil je sneaky shanken, pak een Khajiit of Wood elf. Spam je liever bovennatuurlijke krachten? High Elf of een Breton is de juiste keus. Koppen splijten? Orcs of Nords at your service. Die lijn wordt doorgetrokken in de enorme open wereld. Overal om je heen dienen zich wel mogelijkheden aan om iets te ondernemen. De game zit tjokvol quests of caves en kent een systeem om gelijkgestemden te vinden (nadat je lvl 10 hebt bereikt) om samen dungeons of raids op te pakken. Die open wereld is trouwens gigantisch, met uiteenlopende gebieden. Je kunt makkelijk honderden uren verliezen in ESO.

ESO is ook met de Elsweyr-uitbreiding geen Skyrim, maar dat is prima. Het is een heerlijke game die er prachtig uitziet en technisch enorm soepel loopt op zowel PC als console en zowel UI als besturing werken super intuïtief. Ik heb tijdens het testen één bug gezien, uitzonderlijk voor een game waar Bethesda mee te maken heeft (ondanks dat ZeniMax natuurlijk de ontwikkelaar is). De nieuwe draken zijn super bad-ass (het zijn per slot van rekening wel fucking draken) en de Khajiit en nieuwe necromancer class zijn tof.

ESO is een enorme game en ondanks de relatief lange laadtijden kom je geen enkel laadscherm tegen zolang je in hetzelfde gebied blijft, binnen of buiten. Daarvoor moet je wel een mega-installatie van bijna 100gig voor lief nemen. Mijn inziens een eerlijke ruil, want je krijgt er een shitload aan content (voor ieder wat wils) en honderden uren aan gameplay voor terug. Genoeg te beleven in de wereld van The Elder Scrolls Online. Het is gewoon een hele vette game, en Elsweyr voegt reteveel content toe voor doorgewinterde én nieuwe spelers. De wereld leeft door de vele spelers en dat is precies de grootste kracht van ESO.

Gespeeld op PC en PS4
85
Lezer beoordeling1 Stem