Battlefield: Hardline Multiplayer Béta | PREVIEW

Van 3 tot 9 februari heeft het grote publiek in de open béta de multiplayermodus van de nieuwe Battlefield mogen testen. Als doorgewinterde BF-speler zal ik jullie eerlijk zeggen dat ik er behoorlijk sceptisch in ben gedoken, en vooral omdat DICE dit keer niet aan het roer stond. In de 7 dagen dat de béta beschikbaar was heb ik haar helemaal uitgewoond, en geloof ik dat ik jullie kan vertellen of je hier te maken hebt met een welgemanierde dame of ééntje die achter het raam overuren staat/ligt te draaien…

[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=ex1GlZS-t7c” opacity=”1″ quality=”default” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” mute=”true” loop=”true” addraster=”false” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]

(On)rust

Ik ben het type gamer die weet dat als een béta van een toffe game verschijnt op 3 februari, al in de nacht van de 2de op de 3de de online gamestore om de 10 minuten ververst in de hoop dat hij nog verschijnt als ik wakker ben. Wat natuurlijk NEVER het geval is.. Maar goed, zo enthousiast was ik dus. Want hallo, we hebben het hier wel over Battlefield.

image

Maar toen ik hoorde dat DICE de game niet zou ontwikkelen, sloeg mijn hart toch wel een keer of honderd over. De Zweedse studio zou namelijk te druk zijn met BF5 en Star Wars: Battlefront. Ze zouden het stokje dus overdragen aan Visceral Games, die hun meest recente faam hebben verdiend met Dante’s Inferno en de Dead Space serie (die overigens briljant is). Leuk hoor, maar dat zijn GEEN first-person shooters! Wassup man?!?

Poeptaart
Als je bekend bent met de eerdere delen van Battlefield, zul je al gauw merken dat de game-mechanics in Hardline niet heel ver afwijken van zijn broeders en zusters. En dat is geen straf, want het speelde altijd al lekker. Het eerste wat instantly door mijn hoofd schoot was ‘okay, dat heeft Visceral dus niet opgefuckt’. En grafisch is het ook prima in orde, het draait op dezelfde engine als deeltje 4. Opnieuw niks speciaals, het is gewoon oké. Misschien dat het met de release nog een dun glazuurlaagje krijgt. Maar ja, een taart van poep met een glazuurlaag blijft in essentie nog steeds een taart van poep..

Vandaar dat ik niet teveel woorden vuil ga maken aan het overduidelijke, dat zou zonde zijn van je kostbare tijd. Ik merkte in ieder geval al gauw op dat de gamemodes en atmosfeer in deze Battlefield dus het verschil zouden moeten gaan maken om niet aan te voelen als een geforceerd verlengstuk van Battlefield 4.

Bad Boys
Hardline speelt zich af in een urban setting waarin boeven en de popo centraal staan. Een verfrissende setting, die je dwingt om op kortere afstanden elkaar te lijf te gaan. En dat is echt héérlijk als je in de vorige delen liever een voetsoldaat als een tankbestuurder of piloot was. Geen tanks meer die 2 tot 3 raketten nodig hebben, geen straaljagers die altijd sneller flares kunnen gebruiken als jij je stinger-missiles af kan vuren.. Echt een verademing. Als jij wel zo’n pappie bent die zich liever verstopt in voertuigen, kan je beter bij Battlefield 4 blijven.

In Hardline draait het namelijk om snelle wagens, motoren, gepantserde voertuigen, helikopters en olietankers. Al het voer voor je doorsnee Die Hard film om elke pot nog spectaculairder als de vorige te maken. En daar zijn ze goed in geslaagd, het welbekende slogan ‘Only in Battlefield’ komt opnieuw helemaal tot zijn recht.

image

Haters gonna hate, players gonna play
In de béta waren er drie maps en gamemodes speelbaar. De map Dust Bowl speelt zich af in een verlaten stadje in the middle of nowhere. In Downtown scheur je rond in een daadwerkelijke stad vol met flatgebouwen en parkeergarages, en de kleinste map Bank Job speelt zich (zoals de naam al verraad) vooral af in een bank en de omliggende straten. Alle maps zijn erg effectief uitgekozen door Visceral, zodat je de diversiteit aan speelgebieden goed kan merken.

Zoals in het vorige deel van Battlefield zit in Hardline ook het zogenaamde ‘Levolution’. Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat er iets drastisch verandert in de map, waardoor je hem op een compleet andere manier beleefd. Zo trekt er in Dust Bowl bijvoorbeeld een enorme zandstorm door de map heen, waardoor snipers eigenlijk gedwongen worden om achter hun schuilplaats vandaan te komen. En in Downtown is het mogelijk om een complete hijskraan door een flatgebouw heen te janken, waarna hij de straat verspert. Heerlijk.

image

Al met al moet ik wel zeggen dat los van de ‘Levolution’ de destruction een stuk minder groots is dan in voorgaande delen. Je kan bijvoorbeeld geen muren naar keuze meer opblazen. Het lijkt alsof ze met Hardline ervoor hebben gekozen om dat meer in banen te leiden door bepaalde muren en objecten opblaasbaar te maken. Ik weet zelf niet of ik dit een vooruit- of achteruitgang moet vinden, maar ik weet bijna zeker dat er een hoop doorgewinterde BF-spelers daardoor af zullen haken. Het maakt de setting aan de ene kant wel wat geloofwaardiger, want je ziet ook niet met elke overval een handvol criminelen alle muren van een bank eruit knallen toch? Chirurgische precisie is de sleutel.

Bezichtigingsronde
De eerste van de drie speltypes die ik ga bespreken mocht natuurlijk niet ontbreken; het welbekende Conquest. Deze gamemode is zo goed als verplichte kost volgens de BF-regel, maar is naar mijn mening gelijk ook de minst interessante van de drie. Hier gaat het om het veroveren van verschillende controlepunten op de map, en deze in het bezit van je team te houden. Hoe meer controlepunten jij en je team vast kunnen houden gedurende de ronde, hoe sneller de meter van het vijandige team terug loopt en vice versa. En of je dit op de voet of in een voertuig doet, maakt geen reet uit. Whooptie-fucking-doo, dit spelen we al sinds de eerste Battlefield de kop opstak. Vermakelijk, maar niks nieuws.

image

Hotwire is daarentegen al een stuk interessanter. Deze gamemode is opzich een getweakte vorm van Conquest, maar dan met dynamische controlepunten. En dat levert hele toffe situaties op. Over de gehele map staan verschillende voertuigen die dienen als controlepunten, en zolang je in deze voertuigen op volle snelheid over de map knalt trekt dat de meter van het vijandige team leeg. Maar omdat de tegenstander exact hetzelfde moet doen, vinden er overal achtervolgingen, drive-by’s en akkefietjes plaats op elke hoek van de straat. Leuk leuk leuk!

En als laatste is er dan HeistÉén team fungeert als de aanvallers (criminelen) en het andere team als de verdedigers (speciale politie-eenheid). Het doel van de aanvallers is om de kluis van de bank open te breken, en 2 zakken geld naar één van de 3 extraction-punten te slepen. De verdedigers moeten dat natuurlijk zien te voorkomen.

Het klinkt makkelijker als dat het is, want ik heb me dood geërgerd aan dit speltype. Er vinden fikse orgies plaats in de bank waarbij niemand, maar dan ook echt niemand denkt aan een druppeltje glijmiddel. Het is complete chaos. Om te genieten van de heists is het van belang dat je met een goede squad (bestaande uit vrienden) speelt en vooral veel communiceert. Dat is de enige manier waarop deze modus goed te spelen is.

image

Desalniettemin schrijf ik de gamemode nog niet af. Ik heb leuke rondes gespeeld, maar in verhouding met de kloterondes was het om te janken. Wat het vooral interessant houdt, is dat de verschillende speelstijlen en gadgets van de vier classes hier echt goed tot zijn recht komen.

De vier musketiers
Net zoals in elke voorgaande Battlefield het geval was, kan je hier ook weer kiezen uit vier verschilende classes:

• Operator – fungeert als medic, maakt gebruik van close- tot midrange wapens. Makkelijkste class om mee in te stappen, maar door het gebrek aan offensieve gadgets heeft hij veel steun van andere classes nodig.
  • Mechanic – de bomspecialist, maakt gebruik van closerange SMG’s. Gebruikt een wijde variatie aan gadgets als 40mm grenade launchers, mobiele spawnpoints en een kogelvrij vest.
  • Enforcer – Class gebouwd rondom support. Maakt gebruik van shotguns en heavy battle rifles. In het bezit van gadgets als ammunitiekraten, een heus riot shield en C4.
  • Specialist – De scherpschutter, voorziet het team van stealth en informatie. Gebruikt sniper- en marksman rifles. Gadgets als camera’s (vijandelijke posities weergeven), laser tripmines en decoys.

De classes zijn goed uitgebalanceerd, en hebben een duidelijk voordeel als je ze afstemt op elkaar in een firesquad. In het standaard arsenaal komen geen rpg’s meer voor, misschien wel één van de grootste verschillen in vergelijking met BF4 (ze zijn daarentegen nog wel te vinden in de maps zelf). Sommige wapens komen soms nog iets te overpowered over (vooral shotguns binnen de Enforcer class), maar dit was natuurlijk niet voor niets een béta. Hopelijk wordt dat rechtgetrokken tegen de tijd dat hij gereleased wordt.

image

Maar zo zijn er ook nog enkele erg leuke gadgets die voor elke class beschikbaar gesteld worden. Dan heb ik het voornamelijk over de handige grappling hook en zipline. Schiet bijvoorbeeld een grappling hook over de rand van een willekeurig dak, beklim hem samen met je maat, en verras Crimi-Nelis & Co van bovenaf. Er zijn weinig dingen fijner als dat, een absolute aanrader. (oja, en TASERS!)

Ik heb me tegen alle verwachtingen in uitzonderlijk goed vermaakt met de béta. De sfeer is goed behouden gebleven in een compleet andere setting, iets wat ik absoluut niet verwacht had. De nieuwe gamemodes zijn interessant, ik ben benieuwd wat de volledige game ons straks nog te bieden heeft. De Heist-gamemode is nog wat rommelig, maar heeft potentie. Wat wel als jammerlijk ervaren zou kunnen worden, is dat er een stuk minder te vernietigen is in de spelwereld. En er zijn natuurlijk geen straaljagers en tanks meer, dus ben je into that shit, kun je waarschijnlijk beter wachten op Battlefield 5.

Het enigste wat ik kan nu nog kan doen is hopen, en Visceral Games saluteren. DICE is duidelijk een goede leermeester geweest, ik heb in ieder geval het gevoel dat ze toch nog een schitterende game gaan neerzetten. Ik zie jullie volgende maand op het slagveld!