Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion | REVIEW

13 december 2022
Square Enix
Square Enix
70

Square Enix heeft ervoor gezorgd dat fans van Final Fantasy VII zich niet hoeven te vervelen in afwachting van het vervolg van de 2020-remake. Het bedrijf heeft namelijk de Crisis Core-spin-off, welke eerder verscheen voor de PlayStation Portable, voorzien van een moderne update om onze honger te stillen. Hoewel deze op de markt is gezet als een remaster van het origineel, is het toch wel ietsje meer geworden als een standaard upgrade. Meer lees je natuurlijk in de onderstaande review!

Voordat ik begin met de review even wat anders. Wanneer iemand klaagt dat het moeilijk voor hem is om de chronologie van de “Star Wars”-filmafleveringen te volgen, nodig ik hem uit in de wereld van Final Fantasy. Een serie die bestaat uit 16 genummerde hoofdgames, die zich elk in een andere wereld afspelen en het verhaal vertellen van totaal verschillende helden. Daarnaast kent de Final Fantasy-franchise nog een shitload aan spin-offs, waardoor er het zo nu en dan behoorlijk onoverzichtelijk kan worden. De populairste game in de serie is natuurlijk Final Fantasy VII, en deze heeft in 2020 een remake gekregen welke meer opgedeeld is in een soort miniserie. Zo heeft Square Enix ervoor gekozen om het originele spel op te delen in een trilogie en ergens rond de jaarwisseling van 2023 en 2024 mogen we dan ook eindelijk het tweede deel getiteld Rebirth verwachten. In afwachting van het volgende hoofdgerecht krijgen we dus eerst nog even een voorgerechtje in de vorm van Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion.

Crisis Core: Final Fantasy VII werd oorspronkelijk uitgebracht in 2007 voor de PlayStation Portable en is eerder nooit opnieuw verschenen voor consoles. Hoewel de game ontwikkeld was voor een handheld systeem wordt het tot op de dag van vandaag nog steeds gezien als een van de beste producties in de franchise. Aangezien Square Enix de afgelopen jaren aardig bezig is geweest met het remasteren van zijn oude titels, moest ook Crisis Core hieraan geloven, en ik moet zeggen dat ze er goed in geslaagd zijn om de ervaring naar de grotere consoles te brengen.

Bohemian Rhapsodos

Crisis Core speelt zich zeven jaar voor de gebeurtenissen van Final Fantasy VII af. In de game neem jij de rol aan van soldaat Zack Fair, welke lid is van de SOLDIER-eenheid (dezelfde eenheid waar Cloud Strife in Final Fantasy VII ook voor werkte). Zack heeft de opdracht gekregen om op zoek te gaan naar de vermiste SOLDIER Genesis Rhapsodos. Terwijl hij naar Genesis zoekt, ontdekt Zack de oorsprong van Genesis, Project G, en hoe het verband houdt met twee andere hooggeplaatste personages, namelijk Sephiroth en Angeal Hewley . De verhaallijn van de game neemt de speler mee van de oorlog tussen de megacorporatie Shinra en de mensen van Wutai naar de gebeurtenissen in Nibelheim en eindigt net voor het begin van de originele Final Fantasy VII.

Ook zullen Cloud en Aerith hun opwachting maken in Crisis Core, en ondanks het feit dat de game zich zeven jaar voor de gebeurtenissen van FFVII afspeelt, leer je wel wat interessante feiten over hun verleden.

Gok je gek

Crisis Core kent, net als het origineel, een dynamisch real-time combat systeem. De remaster daarentegen is wel een stuk sneller van opzet dan het origineel en dat kan ik alleen maar bejubelen. De actie is simpel van opzet en erg gestroomlijnd en naast de traditionele aanvallen kun je ook vijandelijke aanvallen ontwijken en gebruik maken van de nodige Materia welke dienst doet als magie. Wat Crisis Core best wel uniek maakte was het Digital Mind Wave-systeem (DMV) en deze heeft zijn terugkeer gemaakt in de remaster en is ook helemaal ongewijzigd gelaten. DMV is een soort gokautomaatachtig systeem, welke de combat en andere gameplay factoren beïnvloed. Zo zie je twee sets van drie draaiende wielen; een set kent nummers van één tot en met zeven, en de andere set kent afbeeldingen van personages welke je leert kennen tijdens het spel. De DMW draait automatisch zolang Zack minstens 10 “Soldier Points” heeft, die aan de speler worden toegekend door vijanden te verslaan.

Als de DMW stopt met dezelfde drie afbeeldingen in een rij, zal Zack een geschikte Limit Break-aanval uitvoeren die een vijand veel schade kan berokkenen of Zack aanzienlijk kan genezen. Bovendien, in dit geval, als de cijferslots twee of meer van hetzelfde nummer geven, zal de Materia in dat slot opstarten. Als de nummers overeenkomen met “777”, zal Zack een level stijgen, waardoor zijn gezondheid, soldatenpunten en vaardigheidspunten toenemen. Levellen is dan ook meer gebaseerd op geluk en is enigszins willekeurig, en wordt in Crisis Core niet langer bepaald door experience. Dit klinkt wellicht een beetje ingewikkeld, maar dit systeem went behoorlijk snel en is zelfs in deze tijd nog best vernieuwend te noemen.

Helemaal nieuw…

Het team van Square Enix heeft geweldig werk geleverd met het remasteren van Crisis Core, en eerlijk gezegd lijkt het dan ook meer op een complete remake. De game is namelijk opnieuw gebouwd in de Unreal Engine 4 en hierdoor zijn personage modellen compleet niew opgebouwd. Ook het camerawerk is flink verbeterd en de resolutie van de locatie is ook nog eens flink omhoog gekrikt al kennen deze weliswaar nog steeds een vrij eenvoudig design. Over het algemeen ziet deze vernieuwde versie van Crisis Core er dan ook prachtig uit.

Ook de vernieuwde menu’s en interface verdienen veel lof, en kennen dan ook dezelfde opzet van de FFVII remake van twee jaar geleden. Het enige minpuntje wat ik op kan noemen is de kwaliteit van de diverse tussenfilmpjes die Crisis Core kent. Deze filmpjes zijn namelijk rechtstreeks overgenomen uit de originele game en kennen alleen een verhoging in resolutie. Hierdoor ogen ze wazig en pixelig en het ziet er in ieder geval een stuk slechter uit dan de in-game scenes die Crisis Core kent. Hoewel het niet echt de ervaring weet te breken ziet het er wel een beetje slordig uit en hier had iets meer aandacht aan besteedt mogen worden.

…Maar toch een beetje verouderd

Zoals ik hierboven al uitgebreid heb verteld heeft Square Enix puik werk geleverd met Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion, en heeft dan ook voor tal van nieuwe details gezorgd om het beter aan te laten sluiten bij Final Fantasy VII Remake. Sommige dingen kunnen echter niet worden veranderd, of in ieder geval niet zonder een diepe wijziging in de structuur van de game. Hoewel je aan de hand van de graphics niet kunt zien dat dit een productie uit het PSP-tijdperk is, laat het gameplay ontwerp dit wel duidelijk zien en voelen.

De locaties die je bezoekt als onderdeel van de hoofdverhaallijn zijn klein van opzet en zitten boordevol nauwe gangetjes die met elkaar verbonden zijn. Deze opzet zorgde op de PSP natuurlijk voor kortere laadschermen, maar op de nieuwere generaties consoles voelt dit nogal verouderd aan en je merkt dat de diverse hoofd- en zijmissies gemaakt zijn voor kortere sessies op een handheld. Daarnaast zijn de zijmissies / minigames ook wel erg repetitief te noemen en teveel van hetzelfde. Uiteindelijk mogen we natuurlijk niet klagen, want we hebben hier ook te maken met een remaster van een handheld game. Het verhaal is daarentegen erg uitgebreid en diep en de hoofdmissies zijn dan ook een stuk leuker om te spelen.

耳を愛撫

De muziek van de hand van Takeharu Ishimoto zijn in Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion ook helemaal opnieuw gearrangeerd en klinken ongelooflijk goed. Ook de dialogen die het origineel kent zijn volledig opnieuw opgenomen en de kennen dan ook de stemacteurs van Final Fantasy VII Remake. Als je de Engelse nasynchronisatie niet trekt is het ook handig om te weten dat je de game met Japans gesproken taal kunt spelen, en wat de game ook zeer ten goede komt. Ook hier heeft Square Enix goed werk van gemaakt, waarvoor alleen maar hulde!

Ondanks alles is Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion een zeer geslaagde remaster, welke stiekem meer weg heeft van een remake. Je voelt dat er niet alleen veel werk in is gestoken, maar ook heel veel liefde voor de franchise. Het dynamische combatsysteem, welke beter aansluit bij FFVII Remake is ronduit verslavend te noemen en schittert op je scherm met een hele stabiele 60 fps. Hoewel je merkt dat de game oorspronkelijk voor een handheld is verschenen, zullen fans van de Final Fantasy VII-serie zeker smullen van deze heerlijke spin-off!

Combat is dynamischer dan voorheen
Personage modellen zijn prachtig herwerkt
Aangepast in lijn met de FF7 Remake