BLACK DESERT ONLINE – PART II | REVIEW

Het is even geleden dat ik bij jullie kwam met mijn eerste indruk van het spel Black Desert Online. In het eerste deel van de review in progress deelde ik mijn vroege mening over het spel. Het spel is zo immens groot en uitgebreid dat het lastig is om – naast je daily life – een compleet online leven te moeten runnen. En zo voel ik me als gamer een beetje verscheurd. Er is zoveel te doen, zoveel te ontdekken… maar tegelijkertijd voelt het alsof alles wat je ooit geleerd hebt over andere MMORPG’s weggepleurd kan worden omdat dit spel een compleet andere focus heeft. Het spel is van alles tegelijk: fascinerend/frustrerend, verwarrend/verslavend, interessant/irritant… Maar waarom dan precies? Ik ga aan de hand van een aantal aspecten uitleggen wat mijn ervaringen zijn.

Black Desert Online graphics

Laat ik nog even een korte recap geven van mijn vorige review van Black Desert Online:

• Je kunt kiezen uit verschillende classes – nadeel is dat die gender locked zijn.
  • De wereld is prachtig: een-engeltje-piest-over-mijn-oogballen-mooi.
  • Combatsysteem vereist wat skills, maar is verfrissend voor een MMORPG
  • Eerste quests zijn redelijk standaard
  • Het spel is on-ein-dig groot. Je spendeert er uren. Dagen. Weken. POEF, daar ging weer een dag.
  • Ik heb mixed feelings: enerzijds is het spel mooi en boeiend om te ontdekken, anderzijds mis ik een doel. Hoe is dat nu?

Ik heb het al eerder aangegeven. Dit spel is niet gemaakt om naar de level-cap te rushen en te genieten van de endgame content. Nope. Het was de bedoeling dat ik voor dit deel van het review zou gaan kijken naar de storyline, maar die is gewoon simpelweg gezegd niet boeiend genoeg. Sterker nog, ik irriteer me aan de voice actors en ik irriteer me aan het feit dat ik niet goed begrijp wat de fuck er aan de hand is en waar ik voor aan het questen ben. Het fascinerende is tegelijkertijd dat ik, terwijl ik aan het onderzoeken was of de storyline de moeite waard is, ik steeds afgeleid werd door allerlei andere zaken. En dat is nu precies the story of my BDO life en waarschijnlijk ook dat van vele andere spelers.

Black Desert Online screenshot

Niks moet, alles mag

Je kunt questen, craften, niksen… het kan allemaal in Black Desert Online. Het gebrek aan sturing is wat veel mensen aantrekkelijk vinden aan het spel. Je moet niks. Heb je zin om een uurtje te vissen? Prima, lekker doen. Moet je tegelijkertijd afwassen van je mama, maar wil je die waardevolle uren niet verloren laten gaan? Dan leeg je gewoon even je inventory, laat je character lekker vissen, en jij doet gewoon lekker die afwas. Dat maakt de game waanzinnig flexibel en zorgt er bovendien voor dat het schaamrood op je kaken kruipt als je ziet hoeveel uurtjes je stiekem al gespendeerd hebt in de game, dan wel online of afk. Jij bepaalt wat je doet, wanneer je dat doet en waarom je dat doet. Nogmaals: voor veel mensen is dat ook de charme van het spel. Je wordt niet in een stoere avonturenmodus gestuurd waarin je verplicht wordt om WEER drie beren en vijf wolven te doden voor dat beetje experience points. Neen. Jij bepaalt. Heck, je kunt dagen in het spel doorbrengen en nog niet eens op de helft zijn van de (soft) level cap. En ik denk dat ik in mijn vorige review ondergewaardeerd heb hoe waanzinnig knap het is als je dat als developer voor elkaar krijgt. Dus laat ik eens wat dieper ingaan op de verschillende aspecten die het spel zo verslavend maken voor menig speler.

Black desert online mmorpg

Leven als een baas

Wat Black Desert Online als MMORPG onderscheidt van soortgenoten, is dat je vaak geen experience points krijgt toegewezen voor je quests. Je krijgt daarentegen contribution points. En die kun je op ontzettend veel manieren spenderen: je kunt gear huren van NPC’s, je kunt stukjes land kopen, of stukken op de kaart vrijspelen zodat je je eigen business kunt gaan runnen als een baas. Als je de zogeheten nodes unlockt op je map kun je die namelijk gaan gebruiken om handelroutes op te zetten of om een productie draaiend te houden. En daar kun je dan ook weer mannetjes voor kopen of inhuren. Hoe heerlijk is het idee dat jij lekker ligt te tukken met je teddybeertje (in real life of in het spel, because why not?) terwijl die gastjes in het spel lopen te zwoegen om jouw handelswaar naar de markt te brengen. Best awesome toch? Dit spel moedigt je echt aan om AFK te gaan en anderen jouw shit voor je te laten regelen, dus sluit van tevoren even een goeie deal met je energieleverancier of installeer 50 zonnepanelen op je dak; dan zit je wel goed.

Black Desert Online trade

Er zijn een heleboel bekende MMORPG-elementen weggelaten uit Black Desert Online. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om te fast-travelen. Je krijgt hiervoor terug dat je een waypoint kunt zetten waar je character automatisch naartoe rent. Je merkt hieraan dat het spel zich meer richt op een realistische speelervaring dan op een handige gameplay. Daar komt nog eens bij dat de spullen in je inventory gewicht hebben, je bovendien aardig wat quests moet doen om je inventory te vergroten (of heel veel poen neertellen), je bank inventory is regionaal (je moet dus afstanden afleggen naar een bepaalde bank voor spullen die je daar gedumpt hebt) en heel veel zaken moet je in het spel blijven onderhouden. Nogmaals; het is knap van de developers dat ze een game hebben ontwikkeld die zo sterk aan realisme hecht en echt voelt dat je ermee aan de gang kunt en wilt blijven. En dat terwijl de meeste MMORPG’s van tegenwoordig je graag lui houden en nogal een kopie lijken te zijn van WoW. Voor veel mensen is dit een groot pluspunt. Ik voel me dan ook bijna een zeikerd als ik beken dat ik eigenlijk wel weer toe ben aan een game die minder energie vergt. Bijna, maar dat is wel wat ik voel dus ik zeg het toch. Het is af en toe verdorie alsof ik zelf heel de dag paarden aan het temmen geweest ben!

En nogmaals, de dingen die je kunt doen zijn echt waanzinnig uitgebreid. Maar wat je ook kiest te doen, waar je je ook in wilt specialiseren, alles is goed uitgewerkt. Niets voelt aan alsof je het even snel aanleert en er een uur later expert in bent. Ohhh nee, haal die wiki’s er maar bij want je snapt er de ballen van in het begin. De in-game video tutorials waren voor mij ook niet van toegevoegde waarde. Voor mij is dit nog een belangrijke reden om persoonlijk terug te verlangen naar de simplicity van WoW. Black Desert Online voelt bijna als een soort tweede leven in een middeleeuwse setting.

Black Desert Online setting

Hack ’n slash

Ik heb reeds benoemd dat het combatsysteem in Black Desert Online veel complexer is dan die van gemiddelde MMORPG’s. In mijn vorige review benoemde ik mijn haat-liefdeverhouding; die is niet overgegaan. De hoeveelheid combo’s die je kunt maken liggen namelijk vaak dicht bij elkaar. Het verschil op je toetsenbord tussen linkermuisknop + s of s + linkermuisknop is nogal klein, maar de gevolgen voor je character’s moves kunnen nogal groot zijn. Niet echt fijn als je net 50 vijanden hebt verzameld… Je maakt al snel een fout in je gevecht en dat kan je duur komen te staan: doodgaan kost je namelijk experience points. En de enige manier om experience points te krijgen, is door te matten met die vechtbazen in het spel. Van quests krijg je bijna geen XP, dus dan maar gewoon grinden. En hoewel grinden een STUK leuker is met een gevechtssysteem dat uitdagender is… blijft het toch grinden. Overigens staat BDO erom bekend dat je in relatief korte tijd (zeg zo’n 20 uur als je er echt voor gaat) de soft level cap kunt bereiken. Pretty impressive.

Als je het speel wat langer speelt blijkt ook dat de enemies die je tegenkomt, afgezien van de bazen hier en daar, niet echt uitdagend zijn. Normaal gesproken ben ik altijd heel voorzichtig met aanvallen en geen extra monsters bij dat gevecht betrekken. Het komt in andere games snel voor dat je dan het loodje legt, en dat is irritant. In BDO lijkt het echter niet nodig om zo bescheiden te zijn. Als je steeds maar 1 vijand vermoordt kruipen je XP punten tergend langzaam omhoog en is de uitdaging bovendien snel gevlogen. Lekker veel monstertjes verzamelen dus, om ze vervolgens naar de eeuwige verdoemenis te sturen.

Black Desert Online combat

One big happy family

Een ander aspect dat dit spel onderscheidend maakt is dat het echt zin heeft om alt-characters te hebben. Je verzint een leuke family name (als ik dat geweten had was mijn family name iets minder lame geweest) en al jouw characters delen belangrijke zaken met elkaar, zoals die contribution points die ik eerder noemde. Het spel faciliteert alts ook door het super makkelijk te maken om in game te switchen. Dit is dus wederom een verfrissend stukje development, want in veel MMORPG’s kost het veel bloed, zweet en tranen om je alts te onderhouden.

Een big happy family met andere spelers heb ik helaas nog niet ervaren in Black Desert Online. Er is bar weinig content voor groepen, zoals raids of dungeons. Dat vind ik nu juist een van de leukste elementen van een MMORPG. De afkorting staat niet voor niets voor “massively multiplayer online roleplaying game”. Je kunt wel in groepen gaan hunten naar speciale monsters die aardig wat loot opleveren, maar dan heb je het ook wel gehad. Dat is voor mij echt een teleurstelling. Ik raad je wel sterk aan om je aan te sluiten bij een guild, want ervaren spelers kunnen je heel makkelijk op weg helpen in het doolhof dat je in het begin van het spel ervaart.

Black Desert Online population

De schoonheid van het spel heeft een prijskaartje

Hoewel ik al eerder ben ingegaan op de graphics van Black Desert Online wil ik er toch nog wat woorden aan wijden. Ik blijf erbij dat het spel wonderschoon is. Er zijn zoveel verschillende mooie elementen dat het echt een idyllisch gevoel kan geven. Toch heb ik gemerkt dat het op drukkere punten in het spel lastig is om een hoge framerate vast te houden. Deze online wereld heeft ervoor gekozen om geen loading screens te hebben, en dat is voor het exploreren en rondlopen echt heerlijk. Maar als je in een drukker dorpje komt om te handelen of te craften, of als je naar een bekende plek gaat om te grinden, begint het steeds vaker voor te komen dat voorwerpen ineens BAM recht voor je neus staan. En hoe drukker het wordt, hoe lager die framerate dropt… zelfs als je de videoinstellingen een stuk naar beneden schroeft. Is dit een groot minpunt? Nee, zeker niet. Is het soms irritant als je op je gemakje door een mooi doch druk stadje wilt lopen? Ja, dat wel. Maar ik denk dat je er genoeg voor terug krijgt om dit te compenseren.

De schoonheid van je character is ook een big bummer. Voor een groot gedeelte van het spel ziet jouw witch er net zo uit als de andere witches. Je mag een beste duit betalen als je een heel ander kostuumpje aan wilt, maar ik vertik dat. Nog een element van MMORPG’s dat in mijn ogen ontbreekt, dus. BDO maakt het wel mogelijk om je armor te verven, maar ook hier kun je een leuk centje voor neertellen. En nogmaals: ik vertik dat. Is dit een groot minpunt? Voor sommige mensen niet, maar je verschijning is toch ook wat een spel leuk maakt om naar te kijken vind ik. Jammer dus.

Black Desert Online screenshots

We zijn inmiddels heel wat bevindingen verder, dus graag geef ik jullie een korte samenvatting van de plus- en minpunten van Black Desert Online. Het spel is waanzinnig complex. Als beginner voel je je vaker gefrustreerd dan niet, want de ingame tutorials zijn niet super duidelijk en het spel voelt niet intuïtief aan. Je moet het echt leren spelen. Maar als je eenmaal doorhebt wat de mogelijkheden zijn, is het makkelijk om je te verliezen in de vele opties die het spel te bieden heeft. Je verkent een oogstrelend mooie wereld, en terwijl je dat doet leer je hoe je moet vechten om tot een hoger level te komen, maar ook hoe je de contribution points die je krijgt voor quests allemaal kunt gebruiken. En na menig wat uurtjes te hebben doorgebracht heb je nog steeds niet het gevoel uitgespeeld te zijn. Dat is knap, want alle verschillende hobby’s die je kunt uitkiezen in het spel zijn zo goed uitgediept dat het voor veel mensen niet snel zal vervelen. Sterker nog, het spel nodigt je uit om heel wat uurtjes bezig te zijn met het handelen tussen verschillende stadjes of met het temmen en fokken van paarden, of wat je ook leuk vindt. En heb je andere verplichtingen? Geen probleem, dan laat het spel gewoon runnen op de achtergrond. Jouw ingehuurde mannetjes doen het werk wel voor jou.

Je krijgt het gevoel een character te hebben in een echte wereld met echte mogelijkheden, en dat is knap. Toch mis ik de uitdaging van dungeons of raids. En ik mis het domme questen om tot een hoger level te komen omdat je zo benieuwd bent naar de endgame content. Ben ik dan verpest door games als World of Warcraft? Misschien wel, maar dat is toch wat voor mij de definitie is van een MMORPG. Dat maakt Black Desert Online zeker niet tot een slechte game… het is alleen ook zeker niet mijn favoriete game. Het spel is echter niet duur voor wat je ervoor terugkrijgt (de starter pack kost slechts 30 euro), en de investering zeker waard. Laat je alleen niet verleiden het te kopen omdat het een MMORPG is; veel kenmerkende elementen ontbreken tenslotte, zeker als je geniet van raids en dungeons. Je krijgt er echter zoveel andere dingen voor terug die zo knap in elkaar zitten (als je het eenmaal snapt) dat het nooit een miskoop zal zijn. Bovendien heeft de ontwikkelaar al aangegeven dat er gigantisch veel nieuwe content aankomt, dus er is veel om naar uit te kijken!

Black Desert Online

BLACK DESERT ONLINE – PART II | REVIEW
Veel elementen zijn heel diep uitgewerkt; er is ontzettend veel te doen