DICE en EA Games halen microtransactions uit Star Wars: Battlefront 2

Nadat de Belgische Kansspelcommisie aankondigde een onderzoek te gaan doen na de lootboxes in games als bijvoorbeeld Star Wars: Battlefront 2, komen ook andere landen in actie. Ook onze eigen Kansspelautoriteit gaat onderzoek doen naar dit fenomeen in de gamingscene. In ieder geval zijn DICE en EA Games gewaarschuwd en ondernemen actie in hun game!

EA en DICE hebben namelijk laten weten dat ze de microtransacties van Star Wars Battlefront II, waar de laatste tijd heel wat controverse over was ontstaan, hebben verwijderd. Het is momenteel dus niet meer mogelijk om Crystals met echt geld te kopen, om zo dan loot boxes te verkrijgen. Alle progressie in de game zal dan ook vasthangen aan het effectief spelen van de game zelf, iets waar overigens ook wel wat kritiek op kwam omdat het nogal lang spelen geblazen is om bepaalde zaken te kunnen vrijspelen.

Naar verluidt is de beslissing er gekomen nadat Andrew Wilson, baas van EA, en Bob Iger, baas van Disney, met elkaar hadden getelefoneerd, maar dat is niet bevestigd. Wel is duidelijk dat dit een ultieme poging is van EA om de controverse rond de microtransacties voorlopig een halt toe te roepen, al wordt wel gezegd dat het later opnieuw mogelijk zou worden om Crystals te kopen, maar pas nadat fundamentele veranderingen aan het hele systeem zijn doorgevoerd op basis van feedback van de community.

De communicatie van DICE is hieronder te lezen.

Thank you to everyone in our community for being the passionate fans that you are.

Our goal has always been to create the best possible game for all of you – devoted Star Wars fans and game players alike. We’ve also had an ongoing commitment to constantly listen, tune and evolve the experience as it grows. You’ve seen this with both the major adjustments, and polish, we have made over the past several weeks.

But as we approach the worldwide launch, it’s clear that many of you feel there are still challenges in the design. We’ve heard the concerns about potentially giving players unfair advantages. And we’ve heard that this is overshadowing an otherwise great game. This was never our intention. Sorry we didn’t get this right.

We hear you loud and clear, so we’re turning off all in-game purchases. We will now spend more time listening, adjusting, balancing and tuning. This means that the option to purchase crystals in the game is now offline, and all progression will be earned through gameplay. The ability to purchase crystals in-game will become available at a later date, only after we’ve made changes to the game. We’ll share more details as we work through this.

We have created a game that is built on your input, and it will continue to evolve and grow. Star Wars Battlefront II is three times the size of the previous game, bringing to life a brand new Star Wars story, space battles, epic new multiplayer experiences across all three Star Wars eras, with more free content to come. We want you to enjoy it, so please keep your thoughts coming. And we will keep you updated on our progress.

Daarnaast heeft DICE ook een bericht op Facebook geplaatst naar aanleiding van dit voorval:

NL / EN
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x